Bedrijven Benelux investeren in 2012-2013 meer in Market Intelligence
AMSTERDAM, 20111110 -- Global Intelligence Alliance (GIA), een wereldwijde strategische market intelligence en adviesgroep, maakt de resultaten bekend van haar 2011 Global Market Intelligence Onderzoek. Hieruit blijkt dat een grote meerderheid (84%) van de bedrijven in de Benelux al systematische market intelligence activiteiten heeft. In alle andere Europese landen loopt dit percentage uiteen van 65% tot 85%. Van de bedrijven uit de Benelux verwacht 73% de komende twee jaar meer te zullen investeren in market intelligence.
Market Intelligence als een activiteit betreft het verzamelen van informatie over marktpartijen en strategisch belangrijke onderwerpen. Deze informatie wordt verwerkt en inzichtelijk gemaakt ter ondersteuning van het besluitvormingsproces. Hierdoor zijn organisaties beter in staat om hun externe omgeving te begrijpen, om sneller in te kunnen spelen op de concurrentie en daardoor sneller te groeien.
In het Global Market Intelligence Onderzoek van maart 2011 heeft GIA de stand van zaken onderzocht op het gebied van market intelligence in 74 grote en middelgrote bedrijven in de Benelux, en daarbij een vergelijking gemaakt met andere Europese landen.
Vergeleken met landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Finland, Frankrijk of Rusland, hebben bedrijven in de Benelux met afstand de grootste budgetten voor market intelligence: het gemiddelde budget voor market intelligence bedraagt voor bedrijven uit de Benelux bijna 3 miljoen Euro, inclusief personeelskosten.
Interne market intelligence netwerken bestaan uit medewerkers die zich formeel of informeel bezig houden met het verzamelen en delen van market intelligence. Naast een gemiddeld kernteam van 14 personen, bestaan dergelijke netwerken in de Benelux uit circa 134 personen die een actieve bijdrage leveren op het gebied van market intelligence. Gemiddeld heeft men 339 interne klanten, bestaande uit het middenkader (41%) en topmanagement (31%). Dit onderstreept het strategische belang dat market intelligence teams hebben voor bedrijven in de Benelux. Zij bevinden zich organisatorisch vlakbij de CEO en focussen op bedrijfskritieke, strategische informatie.
Enkele conclusies uit het onderzoek:
- 96% van de bedrijven in de Benelux vindt dat zij hebben geprofiteerd van market intelligence.
- 81% van de bedrijven zeggen dat hun investeringen in market intelligence tot concrete resultaten hebben geleid.
- Gemiddeld hebben bedrijven in de Benelux 339 interne klanten voor market intelligence.
- Naast het kernteam van 14 personen, dragen meer dan 134 personen bij aan market intelligence.
- Bedrijven uit de Benelux hebben een gemiddeld budget voor market intelligence van bijna 3 miljoen Euro, inclusief personeelskosten.
- 73% van de bedrijven verwacht dat hun investeringen in market intelligence zullen toenemen in de periode van 2012-2013.
Meer informatie is beschikbaar op de volgende pagina's:
http://www.globalintelligence.com/netherlands/over-gia/persberichten-nl/2011/onderzoek-meer-dan-70-van-de-bedrijven-in-de-benel
http://www.globalintelligence.com/insights-analysis/market-intelligence-surveys/
Over Global Intelligence Alliance
Global Intelligence Alliance (GIA) is een strategische market intelligence en adviesgroep. GIA is ontstaan toen een team van market intelligence specialisten, management consultants, brancheanalisten en technologie-experts bijeenkwamen om een uitgebreide portfolio van maatwerkdiensten op te bouwen. Deze diensten lopen uiteen van marktmonitoring en software tot strategische analyses en adviesdiensten.
Vandaag de dag zijn wij de vaste partner voor organisaties die hun kennis over internationale markten willen vergroten en hun concurrentiepositie willen verbeteren. Onze uitgebreide branchekennis en aanwezigheid in meer dan 100 landen stelt onze klanten in staat om betere beslissingen te nemen.
Over het Global Market Intelligence Onderzoek
Het Global Market Intelligence Onderzoek kijkt naar de huidige staat van Market Intelligence activiteiten in internationale bedrijven. Hierbij is onderzocht wat de voordelen zijn, hoe market intelligence besluitvormingsprocessen ondersteunt en welke trends en ontwikkelingen zullen plaatsvinden in verschillende landen en branches.
Het Global Market Intelligence Onderzoek 2011 is de vijfde editie uit een serie en had in totaal 989 respondenten die een online vragenlijst hebben beantwoord in maart 2011. De meeste vragen waren multiple-choice om een kwalitatieve analyse mogelijk te maken. Daarnaast zijn er open vragen gesteld om meer inzicht te verkrijgen. In de meeste landen is het onderzoek in het Engels gehouden, terwijl er ook in bepaalde landen in Latijns Amerika, Europa en Afrika Franse, Japanse, Portugese, Russische, Tsjechische en Spaanse vertalingen zijn gebruikt.