Resultaten Nationale Internetenqu(ee)te bekendgemaakt tijdens 25 jaar.
Persbericht van Stichting Internet Domeinregistratie
Nederland
'Internet als grondrecht'
Arnhem, 10 november 2011 - Vandaag zijn tijdens het 25 jaar.nl-congres
van SIDN in Taets Gallery Zaandam de resultaten bekend gemaakt van de
Nationale Internetenqu(ee)te, die door ruim 11.000 respondenten is
ingevuld. Meest opvallende resultaten zijn dat 51% van de respondenten
toegang tot internet als grondrecht beschouwt, en dat 23% verwacht de
komende vier jaar via internet direct contact te hebben met een
politicus. Jongeren verwachten echter weinig van dit persoonlijke
contact met een politicus. Daarnaast achten respondenten de kans groter
dat men met cybercriminaliteit in aanraking komt (36%), dan met fysieke
criminaliteit (25%). Op de vraag welk product men nooit via Internet
zou kopen, is 'een auto' het vaakst als antwoord gegeven. Daarnaast
koopt 48% van de respondenten nog steeds liever in een fysieke winkel
dan op internet. Tijdens het congres gaven nationale en internationale
experts, waaronder de bekende Amerikaanse internet goeroe Kevin Kelly,
hun visie op de resultaten en actuele internet thema's. Voor meer
informatie en alle resultaten zie www.de25jaarvan.nl
Uitkomsten Nationale internetenqu(ee)te
Onder leiding van presentatrice Chazia Mourali werden tijdens het 25
jaar.nl-congres van de SIDN de belangrijkste uitkomsten van de
Nationale Internetenqu(ee)te bekendgemaakt, die in september door
11.000 respondenten is ingevuld.
Een paar opvallende resultaten:
- Zakelijk Nederland vindt dat het niet goed functioneren van de
internetverbinding een grotere impact heeft op de organisatie, dan het
niet goed functioneren van het wegennet.
- 23% van de respondenten verwacht de komende vier jaar via internet
direct contact te hebben met een politicus of politieke partij. Een
uitgekiende internetstrategie kan dus lonend zijn in de politiek.
Opvallend is dat jongeren echter geen positieve verwachtingen hebben
ten aanzien van dit rechtstreekse contact met een politicus, terwijl
juist deze groep wordt gezien als de 'internetgeneratie';
- Op de vraag welk product men nooit via internet zou kopen, is 'een
auto' het vaakst als antwoord gegeven. Ook 'een ring', versgoederen en
kleding werden veel genoemd;
- 48% van de respondenten (vooral vrouwen) koopt nog steeds liever in
een fysieke winkel dan op internet.
- Bedrijven en overheden ontvangen en versturen veel vertrouwde
gegevens via internet. Onder hoger opgeleiden en respondenten werkzaam
in de ICT sector is het vertrouwen in de borging van deze gegevens
lager dan gemiddeld.
- De consumenten onder de respondenten verwachten dat hun uitgaven op
internet de komende 5 jaar 1,5 keer zo groot worden;
- Respondenten achten de kans groter dat men met cybercriminaliteit in
aanraking komt (36%), dan met fysieke criminaliteit (25%). De
mogelijkheid van inbreuk op privacy wordt gezien als de grootste
potentiële bedreiging op het gebied van Internet. Een meerderheid van
de respondenten vindt daarom dat er evenveel middelen moeten worden
besteed aan cybercrime als aan gewone criminaliteit.;
- 51% van de respondenten ziet toegang tot internet als grondrecht;
- Internet is de spil geworden in het leggen en onderhouden van
contacten met familie en vrienden;
- 40% zegt dat werk en privé door internet steeds meer door elkaar
lopen. Deze ontwikkeling wordt niet als positief gezien: de meesten van
hen (74%) heeft hier moeite mee;
- 60% vindt dat organisaties zonder een heldere visie en strategie op
de inzet van internet, geen toekomst hebben in de economie.
- Als uitvinding staat internet in de top 5 van grootste uitvindingen
van de 20ste eeuw.
Kevin Kelly
Key-note speaker Kevin Kelly schetste een beeld van een toekomst waarin
iedereen steeds directer met iedereen verbonden is. "Statische
informatie gaat hierbij over in steeds snellere stromen. Devices worden
onzichtbaar en ongemerkt onderdeel van ons dagelijks leven."
Belang van innovatie en creativiteit
Roelof Meijer, Algemeen Directeur SIDN: "Waar in de enqu(ee)te vooral
waarde gehecht werd aan de infrastructuur en kennis om Nederland in die
wereld een leidende positie te laten behouden, lag de nadruk vandaag
tijdens het congres vooral op het belang van innovatie en creativiteit
als dé voorwaarden om ook in de toekomst op internetgebied succesvol te
zijn. We kijken terug op een succesvol congres!"
25 jaar.nl-congres
Onder andere Kevin Kelly (bekende Amerikaanse internet goeroe en
oprichter & hoofdredacteur van Wired Magazine), Prof. Dr. Herman Pleij
(hoogleraar Nederlandse Letterkunde), Arda Gerkens (directeur HCC) en
Prof. Dr. Wim de Ridder (hoogleraar Toekomstonderzoek) hebben een
bijdrage geleverd aan het 25 jaar.nl-congres. Zij gaven hun visie op
internet in relatie tot de uitkomsten van de enqu(ee)te op de thema's
Economie, Maatschappij en Persoonlijk leven. Het 25 jaar .nl-congres
was bedoeld voor professionals uit de internetindustrie die tijdens het
congres tevens de gelegenheid kregen om hun mening kenbaar te maken
over belangrijke internetthema's.
Winnaars SIDN Internet Awards 2011
Tijdens het congres werden tevens de SIDN Internet Awards uitgereikt.
Met deze prijs wil SIDN Nederlandse bedrijven, organisaties en
individuen belonen voor de inspanning die zij leveren om de digitale
samenleving op economisch, sociaal en/of persoonlijk gebied te
verbeteren. In de categorie 'Internet & duurzaamheid' is de Award
gewonnen door Metdestroommee.nl. De Glazenkamp Beveiligingscampagne
heeft de Award in de categorie 'Veilig Internet' gewonnen. In de
categorie 'De kracht van het netwerk' is de Award uitgereikt aan
BoekTweePuntNul. Coolwidget is de winnaar in de categorie
'Kennisoverdracht in de digitale omgeving'. Bij de voorselectie bleek
dat zowel de kwaliteit als de kwantiteit van inschrijvingen in de
categorie 'Overheid en burgers in dialoog' - in tegenstelling tot vorig
jaar - erg achterbleef, in deze categorie is daarom dit jaar geen Award
uitgereikt.
Over 'de 25 jaar van .nl'
SIDN organiseert een reeks jubileumactiviteiten om o.a. de betekenis en
het belang van .nl onder de aandacht te brengen. De
jubileumactiviteiten zijn in februari afgetrapt met de lancering van de
jubileumwebsite de25jaarvan.nl. Vervolgens heeft SIDN een eigen
magazine ('25 jaar .nl') uitgegeven, heeft de Nationale
Internetenqu(ee)te plaatsgevonden en is het NEMO's Scientific Festival
2011 op 1 en 2 oktober met als thema '25 jaar internet in Nederland'
gesponsord door SIDN. Voor meer informatie zie www.de25jaarvan.nl
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.de25jaarvan.nl
Razende Robot Reporter