Safe internet
Jonge internetgebruikers minder vaardig dan gedacht
Uit onderzoek van EU Kids Online blijkt dat Europese jongeren aangeven
dat ze niet zo vaardig zijn als algemeen verondersteld wordt. Het zijn
vooral jonge tieners (11-13 jaar) die nog niet over alle
internetvaardigheden beschikken. Het onderzoek laat grote verschillen
in digitale vaardigheid zien tussen Europese landen. Nederlandse
jongeren nemen na Finse en Sloveense de derde plaats in.
Ongeveer de helft van de Europese 11- tot 13-jarigen zegt dat zij in
staat zijn om eenvoudige taken op internet uit te voeren, zoals het
blokkeren van ongewenste boodschappen. Onder 15- tot 16-jarigen stijgt
dit tot driekwart. Het zijn dus vooral jonge tieners die nog niet over
alle benodigde internetvaardigheden beschikken. Het gaat enerzijds om
vaardigheden als het blokkeren van e-mails met reclame. Anderzijds zijn
het vaardigheden om de betrouwbaarheid van online informatie te
beoordelen. Met name kinderen uit gezinnen met een hogere
sociaaleconomische achtergrond zeggen vaker dat zij meer digitale
vaardigheden hebben. Ook geven jongens vaker aan dan meisjes digitaal
vaardig te zijn.
Aan 9- tot 16-jarige internetgebruikers werden 17 verschillende online
activiteiten voorgelegd. Jongeren zeggen hiervan ongeveer de helft te
doen. Het vaakst gebruiken ze het internet voor huiswerk (85%),
spelletjes (83%) of sociale netwerking (62%). Het plaatsen van
berichten op websites (31%), creëren van een avatar (18%) of bloggen
(11%) doen ze veel minder.
Nederlandse jongeren op derde plek
Tussen Europese landen zijn grote verschillen te vinden. Zo blijken
jongeren in Finland de meest vaardige te zijn, gevolgd door Slovenië en
Nederland. In Ierland en Turkije daarentegen doen jongeren de minste
online activiteiten.
Onderzoekster Nathalie Sonck van het Sociaal en Cultureel Planbureau
die meewerkte aan dit onderzoek: "Door meer en verschillende taken op
het internet uit te voeren, bouwen jongeren hun vaardigheden op.
Bovendien zullen vaardigere jongeren in staat zijn om nog meer, en ook
andere, activiteiten op internet uit te voeren."
Marjolijn Bonthuis van Digivaardig & Digibewust vult aan: "Jongeren
groeien op in een samenleving waarin internet steeds belangrijker
wordt. Goede kennis van hoe zij internet gebruiken, brengt economische
en maatschappelijke voordelen met zich mee. Het is daarom belangrijk
dat overheid en bedrijfsleven ondersteuning bieden om jongeren
vaardiger te maken. Door bij het maken van producten en diensten
rekening te houden met jonge gebruikers, maar ook door voorlichting en
bewustwordingsactiviteiten. Ook de scholen zouden een belangrijke rol
moeten spelen bij de digitale ontwikkeling van kinderen."
EU Kids Online onderzoek
Het EU Kids Online onderzoek is uitgevoerd in 25 Europese landen. Het
wordt door de Europese Commissie gefinancierd vanuit het Safer Internet
Programma. De coördinatie wordt door de London School of Economics and
Political Science (LSE) gedaan. In Nederland zijn het Sociaal en
Cultureel Planbureau (SCP), de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus
Universiteit Rotterdam betrokken bij het onderzoek.
Het versterken van digitale vaardigheden is een doelstelling van de
Europese Digitale Agenda van Eurocommissaris Kroes. In Nederland werken
overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen samen aan het
verbeteren van digitale vaardigheden van Nederlanders en het stimuleren
van het veilig en verantwoord gebruik van digitale middelen, zoals
internet binnen het programma Digivaardig & Digibewust.
Het onderzoek van EU Kids Online is te vinden op: www.eukidsonline.net.