SGP
Zorgen om de zorg
Dat er op de zorg moet worden bezuinigd is onontkoombaar, maar de vraag
is: hoe? Bij de behandeling van de begroting van VWS maakte de SGP zich
sterk voor het kostenbesparende en waardevolle werk van onder meer de
mantelzorgers. Ook is de SGP kritisch over onderdelen van de
pgb-plannen van het kabinet. Op twee punten heeft de SGP de plannen bij
weten te stellen: op de adoptiezorg wordt minder drastisch gekort en er
blijft voldoende geld voor de opvang van tienermoeders.
---
Begroting VWS
9 november 2011
C.G. van der Staaij
Eén van de grootste uitdagingen van de komende jaren, is de beheersing
van de zorgkosten. De Algemene Rekenkamer legde hier vorige week nog
eens pijnlijk de vinger bij. Er is te weinig zicht op de ontwikkeling
van de zorguitgaven en de afgelopen 10 jaar is het budget bijna
jaarlijks overschreden. Is er niet meer nodig voor een goede
kostenbeheersing?
Onverwachte overschrijdingen leiden nu vaak tot correcties, die als
onbillijk worden ervaren. Ik denk aan de huisartsen, die als gevolg van
gewenst beleid hebben geïnvesteerd in de eerstelijns zorg, maar nu een
forse korting krijgen. Welke acties gaat de minister ondernemen om
sneller en meer inzicht te krijgen in de effecten van substitutie van
zorg?
Voorzitter, De SGP vindt het belangrijk dat het kostenbewustzijn van
burgers vergroot wordt. Wij steunen daarom de wens â al eerder hebben
wij die geuit - om patiënten zorgbreed meer inzicht te geven in de
kosten van medische behandelingen. Welke mogelijkheden ziet de minister
hiervoor?
Voorzitter, om de zorg op termijn betaalbaar te houden, moeten
maatregelen genomen worden om de kosten in de hand te houden. Wij lopen
daar niet voor weg, maar zullen steeds kritisch toetsen of de plannen
verantwoord uitpakken.
Als het gaat om de geestelijke gezondheidszorg, heb ik begrepen dat GGZ
Nederland intussen weer bij de minister aan tafel zit. Dat is goed
nieuws. Ik roep de minister op om de effecten van de eigen bijdrage in
2012 in kaart te brengen en samen met de sector het laatste deel van de
motie van collega Bruins-Slot en mij uit te voeren. Ziet zij
mogelijkheden om alternatieve besparingen te realiseren, zodat de eigen
bijdrage in 2013 nog verder naar beneden bijgesteld kan worden of
specifieke groepen uitgezonderd kunnen worden? En kan zij de Kamer
informeren over het resultaat van het gesprek naar aanleiding van mijn
motie, waarin gevraagd wordt te bewerkstelligen dat zorgmijders
vroegtijdig gesignaleerd worden?
De SGP blijft grote moeite houden met de rigoureuze inperking van het
persoonsgebonden budget. Eerder vandaag zijn daarover moties ingediend.
Aan de vormgeving en uitwerking van de plannen zitten veel haken en
ogen. Waarom wil de staatssecretaris deze maatregel laten ingaan per 1
januari 2012, terwijl bestaande aanbieders de flexibele zorg voor deze
groep mensen vaak niet kunnen aanbieden?
AWBZ NAAR WMO
Voorzitter, de SGP ziet uit naar de inhoudelijke discussie over het
wetsvoorstel waarmee de begeleiding naar de WMO wordt overgeheveld.
Voor de SGP is van cruciaal belang dat de keuzevrijheid van de cliënt
hard geborgd is en dat ook bovenregionaal opererende instellingen die
zich op een specifieke doelgroep richten, een faire kans krijgen de
zorg te leveren. Wil de staatssecretaris hieraan uitdrukkelijk aandacht
besteden in het wetsvoorstel?
Subsidiebeleid
Voorzitter, bij de Algemene Beschouwingen heeft de Kamer een motie van
de SGP aanvaard dat bij de subsidieverlening ook de maatschappelijke
verankering, de betrokkenheid van vrijwilligers en de geefbereidheid
van de achterban gewaardeerd moeten worden. Dat geldt wat ons betreft
ook voor de subsidieverlening voor patiëntenorganisaties. Welke
invulling willen de bewindslieden daaraan gaan geven?
MEE-organisaties
Voorzitter, ik wil ook de aandacht vestigen op de aanvullende
efficiencykorting van 10 miljoen euro die de MEE-organisaties per 2013
opgelegd krijgen. Staat dit niet op gespannen voet met het unanieme
oordeel van de Kamer dat cliëntondersteuning een waarborgfunctie is
bij de decentralisaties uit het regeerakkoord en dat daarom kwaliteit
en continuïteit van cliëntondersteuning nodig is (Motie Venrooy-van
Ark c.s., 29 538, nr. 127)? Wil de regering de aanvullende korting
heroverwegen, mede gelet op het feit dat MEE-organisaties de afgelopen
vijf jaar al een efficiencyverbetering hebben doorgevoerd van 19%?
Mantelzorg
Voorzitter, zonder mantelzorgers komt Nederland krakend en piepend tot
stilstand. Dat geldt op allerlei terreinen van de zorg. Nadrukkelijk
noem ik in dit verband ook de palliatieve zorg.
In het mantelzorgbeleid blijft tot nog toe echter onderbelicht dat
mantelzorgers niet alleen zorg leveren, maar ook op andere manieren een
bijdrage leveren aan de maatschappij. Ik denk bijvoorbeeld aan de
enorme kostenbesparingen omdat mantelzorgers het beroep op formele zorg
verminderen. Door deze blinde vlek drukt wet- en regelgeving buiten de
zorg vaak onevenredig hard op toch al overbelaste schouders. Denk aan
fiscale benadeling met duizenden euroâs. Denk ook aan de zware
combinatie van arbeid en mantelzorg. In de toegezegde brief over
informele zorg zouden wij graag ook een analyse zien van de problemen
in de sociale zekerheid en de fiscaliteit. En natuurlijk ook
oplossingen voor de geconstateerde drempels in de sociale zekerheid en
de fiscaliteit!
Adoptienazorg
Voorzitter, de adoptienazorg wordt onevenredig getroffen door een extra
bezuiniging van ruim een ton op de Stichting Adoptievoorzieningen. De
laagdrempelige, vroegtijdige en hoogwaardige zorg die nu geboden wordt,
moeten we juist zien vast te houden. Ik heb met collegaâs een
amendement ingediend om die korting ongedaan te maken.
Zowel de commissie Kalsbeek (rapport âInterlandelijke adoptie: alles
van waarde is weerloosâ 2008) als de hoofdinspecteur van de inspectie
Jeugdzorg (3 november 2011) pleiten, gelet op de complexiteit in de
achtergronden van de adoptiekinderen voor een steviger verankering van
adoptienazorg. Gesuggereerd wordt om adoptienazorg vast onderdeel uit
te laten maken van de adoptieprocedure. Wil het kabinet de
mogelijkheden hiervoor nader in kaart brengen?
Tienermoederopvang
Voorzitter, dat met relatief beperkte middelen soms veel goeds kan
worden gedaan, geldt ook voor de tienermoederopvang. Dit voorjaar heeft
de staatssecretaris besloten de financiering voor het opvanghuis van
Siriz langer te garanderen. Dank daarvoor. Toen is ook toegezegd dat er
snel zicht zou komen op de structurele financiering voor
tienermoederopvang. Het rapport van de Commissie-De Jong ligt er
intussen geruime tijd. Graag snel een reactie en een blijvend goede
financiering die aansluit bij de helaas grote vraag naar deze complexe
zorg.
Snijvlak justiie/VWS
MdV, Wij steken niet onder stoelen of banken dat wij principieel
bezwaren hebben en houden tegen de geldende abortus- en
euthanasiewetgeving, omdat wij vinden dat kwetsbaar leven hiermee
onvoldoende beschermd wordt. Over medisch-ethische onderwerpen komen
wij in afzonderlijke overleggen nog verder te spreken.
In dit debat zou ik aandacht willen vragen voor een drietal punten op
het snijvlak van VWS met Jusititie.
Ik wijs allereerst op het boek âVrouwen te koopâ van Maria Genova,
waarin zij aangeeft dat in de prostitutiewereld niet alleen
mensenhandel voorkomt, maar ook gedwongen abortussen. De SGP vraagt het
kabinet om ook de signalering én voorkoming van abortussen onder dwang
uitdrukkelijk prioriteit te geven. Willen de bewindslieden zich
hiervoor inzetten?
Een tweede punt. Aandacht voor (digitale) kinderpornografie is er bij
de aanpak van kindermisbruik nog nauwelijks. Deze conclusie uit de
eerste rapportage van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel is
belangrijk. Welke acties kunnen wij op korte termijn al verwachten om
hierin verandering te brengen, ook in de sfeer van preventie en
scholing?
Tot slot. De komende weken spreken we onder meer over de onrustbarende
toename van het aantal meldingen euthanasie. Niet alles wat euthanasie
is, wordt echter als zodanig gemeld. Wij krijgen regelmatig signalen
dat palliatieve sedatie nog steeds gebruikt wordt als sluiproute voor
euthanasie. We vragen de minister om toe te zien dat de Inspectie
blijvend alert is op handhaving van de richtlijnen.