Verbetering verkeersplan Dorpsstraat
bloemloge zoetermeer
Het college van de gemeente Zoetermeer is akkoord gegaan met het
definitief verkeersplan Dorp. In dit plan wordt voorgesteld dat
bewoners van Palenstein toch een ontsluiting krijgen naar de Dorpstraat
via de Ambachtsherenlaan, Van Wijngaardenstraat en Bootsmastraat. Dit
wordt geen doorgaande route, maar een verkeersluwe 30 kilometer zone
bedoeld voor de bewoners van Palenstein.
In een eerder plan was deze route onmogelijk gemaakt waardoor bewoners
om moesten rijden via de Van Aalstlaan en van Diestlaan om in het Dorp
te komen. De commissie ruimte vond dit niet wenselijk en vroeg om een
aanpassing. Hieruit is nu deze extra variant gekomen die het college
aan de commissie Ruimte voorlegt.
Verkeersvriendelijker
Het verkeersplan Dorp moet Dorp en Palenstein verkeersvriendelijker
maken. Zo ontstaat een betere verkeersdoorstroming en verkeerveiligheid
rondom de Dorpsstraat en vermindert het autoverkeer in Palenstein.
Daarnaast worden hiermee de nieuw te bouwen Schoutenhoek en de
Bernhardschool op een veilige manier ontsloten voor het verkeer.
Maatregelen
De acht maatregelen die in het eerdere plan stonden zijn blijven staan.
Zo worden Delftsewallen, Leidsewallen en Dorpstraat ingericht als
verkeersluw gebied. Op de kruising Schoolstraat, Osylaan en Van
Diestlaan komt een minirotonde en de rijrichting in het tunneltje
Vlamingstraat, Bijdorplaan wordt omgedraaid. In het westelijk deel van
de Dorpstraat komt een poller bij de Pilatusdam. Bij Hovestein worden
een verkeersdrempel en antiparkeerpaaltjes geplaatst. Op de Bijdorplaan
komen 70 extra parkeerplaatsen. In de Schoolstraat en Piet Heinstraat
komen parkeereilandjes waardoor de verkeersveiligheid verbetert. In het
plan is ook een bebordingssysteem opgenomen waarmee bezoekers makkelijk
naar lege parkeerplaatsen worden geleid. Op de wegen rondom de
Dorpstraat komen hiervoor P-route borden. Doordat auto's minder zoekend
rond hoeven te rijden verbetert ook hierdoor de verkeersveiligheid.
Gemeente Zoetermeer