Gemeente Zoetermeer

Verbetering verkeersplan Dorpsstraat

bloemloge zoetermeer
Het college van de gemeente Zoetermeer is akkoord gegaan met het definitief verkeersplan Dorp. In dit plan wordt voorgesteld dat bewoners van Palenstein toch een ontsluiting krijgen naar de Dorpstraat via de Ambachtsherenlaan, Van Wijngaardenstraat en Bootsmastraat. Dit wordt geen doorgaande route, maar een verkeersluwe 30 kilometer zone bedoeld voor de bewoners van Palenstein.

In een eerder plan was deze route onmogelijk gemaakt waardoor bewoners om moesten rijden via de Van Aalstlaan en van Diestlaan om in het Dorp te komen. De commissie ruimte vond dit niet wenselijk en vroeg om een aanpassing. Hieruit is nu deze extra variant gekomen die het college aan de commissie Ruimte voorlegt.

Verkeersvriendelijker
Het verkeersplan Dorp moet Dorp en Palenstein verkeersvriendelijker maken. Zo ontstaat een betere verkeersdoorstroming en verkeerveiligheid rondom de Dorpsstraat en vermindert het autoverkeer in Palenstein. Daarnaast worden hiermee de nieuw te bouwen Schoutenhoek en de Bernhardschool op een veilige manier ontsloten voor het verkeer.

Maatregelen
De acht maatregelen die in het eerdere plan stonden zijn blijven staan. Zo worden Delftsewallen, Leidsewallen en Dorpstraat ingericht als verkeersluw gebied. Op de kruising Schoolstraat, Osylaan en Van Diestlaan komt een minirotonde en de rijrichting in het tunneltje Vlamingstraat, Bijdorplaan wordt omgedraaid. In het westelijk deel van de Dorpstraat komt een poller bij de Pilatusdam. Bij Hovestein worden een verkeersdrempel en antiparkeerpaaltjes geplaatst. Op de Bijdorplaan komen 70 extra parkeerplaatsen. In de Schoolstraat en Piet Heinstraat komen parkeereilandjes waardoor de verkeersveiligheid verbetert. In het plan is ook een bebordingssysteem opgenomen waarmee bezoekers makkelijk naar lege parkeerplaatsen worden geleid. Op de wegen rondom de Dorpstraat komen hiervoor P-route borden. Doordat auto's minder zoekend rond hoeven te rijden verbetert ook hierdoor de verkeersveiligheid.