Gemeente Echt-Susteren


Raadsvergadering 10 november 2011
logo gemeenteraad

Op donderdag 10 november vergadert de gemeenteraad van Echt-Susteren. De vergadering begint om 10:00 uur en vindt plaats in de raadzaal in het gemeentehuis te Echt.

Â

U kunt deze openbare vergadering bijwonen vanaf de publieke tribune. Ook is de vergadering live te volgen op de televisie en de radio via Lokale Omroep Echt-Susteren (LOES). Op internet is de vergadering live te beluisteren via www.loesfm.nl. Om 9:30 uur kunt u uw televisie al inschakelen voor een korte informatieve uitzending van LOES (met medewerking van de gemeente) over de raadsvergadering en een actueel onderwerp op de raadsagenda.

Â

Agenda 10 november, 10:00 uur


1. Opening en mededelingen

De raadsvergadering wordt door de voorzitter officieel geopend met een gebed. Daarna heeft de voorzitter de gelegenheid enkele mededelingen van huishoudelijke aard te doen.


2. Definitieve agenda

De raad wordt voorgesteld de agenda voor deze vergadering definitief vast te stellen.


3. Besluitenlijst van de raadsvergadering d.d. 29 september 2011

Alle besluiten die de raad in een raadsvergadering neemt, worden genoteerd op een besluitenlijst. Deze besluitenlijst stelt de raad in de eerstvolgende vergadering vast. De raad wordt nu voorgesteld de besluitenlijst van de raadsvergadering van 29 september 2011 vast te stellen.


4. Verslag van de raadsvergadering d.d. 20 oktober 2011

Op 20 oktober 2011 heeft de raad vergaderd over de profielschets voor de nieuwe burgemeester en deze aangeboden en besproken met de gouverneur. Het is gebruikelijk dat van deze vergadering een verslag wordt gemaakt in plaats van een besluitenlijst. De raad wordt nu voorgesteld het verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 2011 vast te stellen.


5. Begroting 2012

Elk jaar maakt de gemeente een begroting. Hierin wordt aangegeven wat de gemeente het komende jaar gaat doen, hoeveel dat kost en wat het oplevert. Het college heeft de begroting voor het jaar 2012 voorbereid en vraagt nu de raad deze vast te stellen.


6. Hamerstukken:

a. Verordening op de heffing en invordering van onroerende-zaakbelastingen 2012

b. Verordening op de heffing en invordering regelende tarieven wegens dienstverlening aan derden 2012

c. Verordening regelende de heffingen en de invordering van rechten voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen in de gemeente Echt-Susteren 2012, gelegen aan de Ruijtersweg te Gebroek en de Elsenewal te Nieuwstadt

d. Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2012

e. Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2012

f. Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2012

g. Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2012

Elk jaar in de raadsvergadering van december stelt de gemeenteraad een aantal verordeningen vast, waarin wordt aangegeven hoe hoog de tarieven voor bepaalde diensten en belastingen volgend jaar zullen zijn. Het gaat dan om tarieven voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen, rioolrechten, dienstverlening aan derden (bijvoorbeeld paspoorten), onroerende zaak belasting, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, toeristenbelasting en hondenbelasting. Het college heeft deze zes verordeningen voorbereid en stelt de raad nu voor deze voor 2011 vast te stellen.

h. Verordening gemeentelijke basisadministratie personen

Vanaf 1 januari 2010 moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens halen uit de gemeentelijke basisadministratie personen (GBA). Wetgeving verplicht de gemeente via een verordening te regelen hoe deze gegevens gebruikt worden en aan wie ze op welke wijze verstrekt worden. Het college heeft de Verordening gemeentelijk basisadministratie personen voorbereid en stelt de raad nu voor deze vast te stellen.

i. Bestemmingsplan Prinsenbaan 104 en 104a te Koningsbosch

In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke activiteiten zijn toegestaan. Het college heeft een nieuw bestemmingsplan voorbereid voor Prinsenbaan 104 en 104a te Koningsbosch om een bedrijfsverplaatsing van WR Wortelen VOF naar deze locatie mogelijk te maken. Het college stelt de raad nu voor dit bestemmingsplan vast te stellen.

j. Vervanging van de ondergrondse containers voor de componenten glas, textiel, drankkartons en blik

De gemeente had de vervanging van de ondergrondse containers voor glas, textiel, drankkartons en blik via VAOP aanbesteed aan Environ Systems en het inzamelen uit deze containers aan Van Gansewinkel. VAOP is failliet verklaard. Omdat deze tussenpersoon nu is vervallen, heeft het college ervoor gekozen de contracten met Environ Systems en Van Gansewinkel over te nemen. Oorspronkelijk was het de bedoeling de containers te leasen, maar nu blijkt het goedkoper om ze zelf aan te schaffen. Om dat te kunnen doen is er echter een nieuw krediet en een bijbehorende begrotingswijziging nodig. Het college stelt de raad nu voor een krediet van ⬠407.000 ter beschikking te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.


7. Nota reserves en voorzieningen 2011

Elke gemeente heeft geld opzij gelegd voor specifieke doelstellingen. Dit gebeurt in de zogenaamde reserves en voorzieningen. De nota reserves en voorzieningen heeft als doel de raad inzicht te geven in de stand van zaken met betrekking tot deze reserves en voorzieningen. In verband met nieuwe wet- en regelgeving heeft het college de nota reserves en voorzieningen geactualiseerd. Het college vraagt nu de raad deze nota vast te stellen.


8. Nazorgonderzoek Rekenkamercommissie Echt-Susteren

Sinds 2005 heeft de gemeente Echt-Susteren een Rekenkamercommissie (RKC). De RKC heeft in maart 2011 het Nazorgonderzoek uitgebracht. Dit is een onderzoek naar de effecten van de 4 onderzoeken die de RKC in de periode 2006-2009 heeft uitgevoerd. De conclusie van het Nazorgonderzoek is positief. De RKC heeft echter wel nog enkele opmerkingen en aanbevelingen die zijn gericht op de kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad. De griffie ondersteunt de raad in al zijn taken en adviseert de raad nu hoe om te gaan met de bevindingen van het Nazorgonderzoek van de RKC.


9. Bestemmingsplan IJssalon Nostalgie

In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke activiteiten zijn toegestaan. Het bestemmingsplan IJssalon Nostalgie heeft als doel over de ijssalon aan Illikhoven 9b en voor de parkeerplaats en woning op Illikhoven 6 te Roosteren duidelijk de bebouwings- en gebruiksmogelijkheden en handhavingsbevoegdheden vast te leggen. Omdat de Raad van State een deel van de eerste versie van dit bestemmingsplan heeft vernietigd, is er een nieuwe versie door het college voorbereid. Het college vraagt de raad nu deze nieuwe versie van bestemmingsplan IJssalon Nostalgie vast te stellen.


10. Bestemmingsplan bouwkavels Heidestraat te Susteren

In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke activiteiten zijn toegestaan.

Het college heeft een nieuw bestemmingsplan voorbereid om de bouw van een aantal woningen aan de Heidestraat te Susteren mogelijk te maken. Het college stelt de raad nu voor bestemmingsplan bouwkavels Heidestraat te Susteren vast te stellen.


11. Bestemmingsplan bedrijventerrein Dieterderweg

In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke activiteiten zijn toegestaan. Volgens de wet moeten bestemmingsplannen actueel zijn. Het bestemmingsplan âBedrijventerrein Dieterderwegâ was niet meer actueel. Het college heeft het plan geactualiseerd en vraagt de raad nu bestemmingsplan âbedrijventerrein Dieterderwegâ vast te stellen.


12. OML BV â overeenkomst van achtergestelde geldlening provincie Limburg

In 2010 is de gemeente toegetreden als aandeelhouder van de Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV (OML BV). Om de financiering van de projecten van OML BV rond te krijgen, heeft OML BV de provincie Limburg gevraagd om een geldlening. De provincie wil deze lening verstrekken als de gemeenten die aandeelhouders zijn van OML BV zich garant stellen. Het college adviseert de raad deze garantstelling af te geven en ook te besluiten dat dit een garantie is uit hoofde van de publieke taak. Dat laatste is nodig om alles volgens de eigen gemeentelijke regels goed af te handelen.


13. Gebiedsvisie A2 fase1 (zuidelijk plandeel) GOML

De gemeenteraad heeft in 2009 de Ontwerp Strategische Visie 2020 vastgesteld. In 2010 heeft de raad besloten zich aan te sluiten bij de Gebiedsontwikkeling Midden Limburg (GOML) en om kernenbeleid verder vorm te geven door het opstellen van gebiedsvisies. Op basis van bovenstaande besluiten heeft het college de Gebiedsvisie A2 fase 1 (zuidelijk plandeel) GOML opgesteld en vraagt het de raad nu deze vast te stellen.


14. Nieuw gemeentelijk beleid inzake gemeenschapshuizen

Het college heeft een nieuw beleid geformuleerd waarin onder voorwaarden de mogelijkheid wordt gecreëerd de kosten voor het in stand houden van de gemeenschapshuizen in de kleinere kernen St.Joost, Maria Hoop, Nieuwstadt en Dieteren voor rekening van de gemeente te nemen. De subsidieverordening investeringskosten in sociaal culturele en sportaccommodaties wordt in deze gevallen niet van toepassing verklaard. Het college vraagt de opdracht van de raad binnen de gestelde financiële kaders een bijdrage op maat te bepalen in de noodzakelijke kosten om deze gemeenschapshuizen gedurende een periode van minimaal 20 â 25 jaar in stand te houden.


15. Voortgangsinformatie

Het seniorenconvent heeft besloten voortaan als vast punt op de raadsagenda âde voortgangsinformatieâ op te nemen met ten minste de lijsten Moties en Toezeggingen, de aangepaste jaarplanning en de antwoorden op de door de raadsleden schriftelijk gestelde vragen. Zo kunnen de raadsleden in de vergadering procedurele vragen stellen aan het college over de voortgang.


16. Ingekomen stukken

De gemeenteraad ontvangt brieven van burgers en externe organisaties en informatie van het college. Deze worden allemaal voor de raad ter inzage gelegd. Voor elke raadsvergadering worden deze stukken verzameld en op een lijst gezet, zodat de raad officieel kennis kan nemen van de lijst van ingekomen stukken.


17. Sluiting

De vergadering wordt door de voorzitter officieel gesloten met een gebed.

Â

Â

Stukken ter inzage

De stukken liggen tijdens kantooruren, ter inzage in het gemeentehuis Nieuwe Markt 55 te Echt. Op verzoek is er de gelegenheid de vorige raadsvergadering te bekijken. De agenda met de diverse raadsvoorstellen ligt ook ter inzage in de leeszalen van de bibliotheken in Echt, Pey, Koningsbosch, Susteren, Nieuwstadt en Roosteren.

De agenda, alle raadsvoorstellen en conceptbesluiten en alle digitaal beschikbare bijlagen kunt u ook via de website van de gemeente bekijken: www.echt-susteren.nl.

Â

Meer informatie

Voor vragen of informatie over de raad, de raadsvergadering of de raadstukken kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans of Belinda Bakkes, telefoon: 0475 - 478 478.

Â

Â