Gemeente Echt-Susteren
Raadsvergadering 10 november 2011
logo gemeenteraad
Op donderdag 10 november vergadert de gemeenteraad van Echt-Susteren.
De vergadering begint om 10:00 uur en vindt plaats in de raadzaal in
het gemeentehuis te Echt.
Â
U kunt deze openbare vergadering bijwonen vanaf de publieke tribune.
Ook is de vergadering live te volgen op de televisie en de radio via
Lokale Omroep Echt-Susteren (LOES). Op internet is de vergadering live
te beluisteren via www.loesfm.nl. Om 9:30 uur kunt u uw televisie al
inschakelen voor een korte informatieve uitzending van LOES (met
medewerking van de gemeente) over de raadsvergadering en een actueel
onderwerp op de raadsagenda.
Â
Agenda 10 november, 10:00 uur
1. Opening en mededelingen
De raadsvergadering wordt door de voorzitter officieel geopend met een
gebed. Daarna heeft de voorzitter de gelegenheid enkele mededelingen
van huishoudelijke aard te doen.
2. Definitieve agenda
De raad wordt voorgesteld de agenda voor deze vergadering definitief
vast te stellen.
3. Besluitenlijst van de raadsvergadering d.d. 29 september
2011
Alle besluiten die de raad in een raadsvergadering neemt, worden
genoteerd op een besluitenlijst. Deze besluitenlijst stelt de raad in
de eerstvolgende vergadering vast. De raad wordt nu voorgesteld de
besluitenlijst van de raadsvergadering van 29 september 2011 vast te
stellen.
4. Verslag van de raadsvergadering d.d. 20 oktober 2011
Op 20 oktober 2011 heeft de raad vergaderd over de profielschets voor
de nieuwe burgemeester en deze aangeboden en besproken met de
gouverneur. Het is gebruikelijk dat van deze vergadering een verslag
wordt gemaakt in plaats van een besluitenlijst. De raad wordt nu
voorgesteld het verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 2011
vast te stellen.
5. Begroting 2012
Elk jaar maakt de gemeente een begroting. Hierin wordt aangegeven wat
de gemeente het komende jaar gaat doen, hoeveel dat kost en wat het
oplevert. Het college heeft de begroting voor het jaar 2012 voorbereid
en vraagt nu de raad deze vast te stellen.
6. Hamerstukken:
a. Verordening op de heffing en invordering van
onroerende-zaakbelastingen 2012
b. Verordening op de heffing en invordering regelende
tarieven wegens dienstverlening aan derden 2012
c. Verordening regelende de heffingen en de invordering van
rechten voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen in de gemeente
Echt-Susteren 2012, gelegen aan de Ruijtersweg te Gebroek en de
Elsenewal te Nieuwstadt
d. Verordening op de heffing en invordering van
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2012
e. Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing
2012
f. Verordening op de heffing en invordering van
toeristenbelasting 2012
g. Verordening op de heffing en invordering van
hondenbelasting 2012
Elk jaar in de raadsvergadering van december stelt de gemeenteraad een
aantal verordeningen vast, waarin wordt aangegeven hoe hoog de tarieven
voor bepaalde diensten en belastingen volgend jaar zullen zijn. Het
gaat dan om tarieven voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen,
rioolrechten, dienstverlening aan derden (bijvoorbeeld paspoorten),
onroerende zaak belasting, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten,
toeristenbelasting en hondenbelasting. Het college heeft deze zes
verordeningen voorbereid en stelt de raad nu voor deze voor 2011 vast
te stellen.
h. Verordening gemeentelijke basisadministratie personen
Vanaf 1 januari 2010 moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens
verwerken, deze gegevens halen uit de gemeentelijke basisadministratie
personen (GBA). Wetgeving verplicht de gemeente via een verordening te
regelen hoe deze gegevens gebruikt worden en aan wie ze op welke wijze
verstrekt worden. Het college heeft de Verordening gemeentelijk
basisadministratie personen voorbereid en stelt de raad nu voor deze
vast te stellen.
i. Bestemmingsplan Prinsenbaan 104 en 104a te
Koningsbosch
In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke
activiteiten zijn toegestaan. Het college heeft een nieuw
bestemmingsplan voorbereid voor Prinsenbaan 104 en 104a te Koningsbosch
om een bedrijfsverplaatsing van WR Wortelen VOF naar deze locatie
mogelijk te maken. Het college stelt de raad nu voor dit
bestemmingsplan vast te stellen.
j. Vervanging van de ondergrondse containers voor de
componenten glas, textiel, drankkartons en blik
De gemeente had de vervanging van de ondergrondse containers voor glas,
textiel, drankkartons en blik via VAOP aanbesteed aan Environ Systems
en het inzamelen uit deze containers aan Van Gansewinkel. VAOP is
failliet verklaard. Omdat deze tussenpersoon nu is vervallen, heeft het
college ervoor gekozen de contracten met Environ Systems en Van
Gansewinkel over te nemen. Oorspronkelijk was het de bedoeling de
containers te leasen, maar nu blijkt het goedkoper om ze zelf aan te
schaffen. Om dat te kunnen doen is er echter een nieuw krediet en een
bijbehorende begrotingswijziging nodig. Het college stelt de raad nu
voor een krediet van ⬠407.000 ter beschikking te stellen en de
bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
7. Nota reserves en voorzieningen 2011
Elke gemeente heeft geld opzij gelegd voor specifieke doelstellingen.
Dit gebeurt in de zogenaamde reserves en voorzieningen. De nota
reserves en voorzieningen heeft als doel de raad inzicht te geven in de
stand van zaken met betrekking tot deze reserves en voorzieningen. In
verband met nieuwe wet- en regelgeving heeft het college de nota
reserves en voorzieningen geactualiseerd. Het college vraagt nu de raad
deze nota vast te stellen.
8. Nazorgonderzoek Rekenkamercommissie Echt-Susteren
Sinds 2005 heeft de gemeente Echt-Susteren een Rekenkamercommissie
(RKC). De RKC heeft in maart 2011 het Nazorgonderzoek uitgebracht. Dit
is een onderzoek naar de effecten van de 4 onderzoeken die de RKC in de
periode 2006-2009 heeft uitgevoerd. De conclusie van het
Nazorgonderzoek is positief. De RKC heeft echter wel nog enkele
opmerkingen en aanbevelingen die zijn gericht op de kaderstellende en
controlerende taak van de gemeenteraad. De griffie ondersteunt de raad
in al zijn taken en adviseert de raad nu hoe om te gaan met de
bevindingen van het Nazorgonderzoek van de RKC.
9. Bestemmingsplan IJssalon Nostalgie
In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke
activiteiten zijn toegestaan. Het bestemmingsplan IJssalon Nostalgie
heeft als doel over de ijssalon aan Illikhoven 9b en voor de
parkeerplaats en woning op Illikhoven 6 te Roosteren duidelijk de
bebouwings- en gebruiksmogelijkheden en handhavingsbevoegdheden vast te
leggen. Omdat de Raad van State een deel van de eerste versie van dit
bestemmingsplan heeft vernietigd, is er een nieuwe versie door het
college voorbereid. Het college vraagt de raad nu deze nieuwe versie
van bestemmingsplan IJssalon Nostalgie vast te stellen.
10. Bestemmingsplan bouwkavels Heidestraat te Susteren
In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke
activiteiten zijn toegestaan.
Het college heeft een nieuw bestemmingsplan voorbereid om de bouw van
een aantal woningen aan de Heidestraat te Susteren mogelijk te maken.
Het college stelt de raad nu voor bestemmingsplan bouwkavels
Heidestraat te Susteren vast te stellen.
11. Bestemmingsplan bedrijventerrein Dieterderweg
In een bestemmingsplan is beschreven waar welke bebouwing en welke
activiteiten zijn toegestaan. Volgens de wet moeten bestemmingsplannen
actueel zijn. Het bestemmingsplan âBedrijventerrein Dieterderwegâ was
niet meer actueel. Het college heeft het plan geactualiseerd en vraagt
de raad nu bestemmingsplan âbedrijventerrein Dieterderwegâ vast te
stellen.
12. OML BV â overeenkomst van achtergestelde geldlening provincie
Limburg
In 2010 is de gemeente toegetreden als aandeelhouder van de
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV (OML BV). Om de
financiering van de projecten van OML BV rond te krijgen, heeft OML BV
de provincie Limburg gevraagd om een geldlening. De provincie wil deze
lening verstrekken als de gemeenten die aandeelhouders zijn van OML BV
zich garant stellen. Het college adviseert de raad deze garantstelling
af te geven en ook te besluiten dat dit een garantie is uit hoofde van
de publieke taak. Dat laatste is nodig om alles volgens de eigen
gemeentelijke regels goed af te handelen.
13. Gebiedsvisie A2 fase1 (zuidelijk plandeel) GOML
De gemeenteraad heeft in 2009 de Ontwerp Strategische Visie 2020
vastgesteld. In 2010 heeft de raad besloten zich aan te sluiten bij de
Gebiedsontwikkeling Midden Limburg (GOML) en om kernenbeleid verder
vorm te geven door het opstellen van gebiedsvisies. Op basis van
bovenstaande besluiten heeft het college de Gebiedsvisie A2 fase 1
(zuidelijk plandeel) GOML opgesteld en vraagt het de raad nu deze vast
te stellen.
14. Nieuw gemeentelijk beleid inzake gemeenschapshuizen
Het college heeft een nieuw beleid geformuleerd waarin onder
voorwaarden de mogelijkheid wordt gecreëerd de kosten voor het in
stand houden van de gemeenschapshuizen in de kleinere kernen St.Joost,
Maria Hoop, Nieuwstadt en Dieteren voor rekening van de gemeente te
nemen. De subsidieverordening investeringskosten in sociaal culturele
en sportaccommodaties wordt in deze gevallen niet van toepassing
verklaard. Het college vraagt de opdracht van de raad binnen de
gestelde financiële kaders een bijdrage op maat te bepalen in de
noodzakelijke kosten om deze gemeenschapshuizen gedurende een periode
van minimaal 20 â 25 jaar in stand te houden.
15. Voortgangsinformatie
Het seniorenconvent heeft besloten voortaan als vast punt op de
raadsagenda âde voortgangsinformatieâ op te nemen met ten minste de
lijsten Moties en Toezeggingen, de aangepaste jaarplanning en de
antwoorden op de door de raadsleden schriftelijk gestelde vragen. Zo
kunnen de raadsleden in de vergadering procedurele vragen stellen aan
het college over de voortgang.
16. Ingekomen stukken
De gemeenteraad ontvangt brieven van burgers en externe organisaties en
informatie van het college. Deze worden allemaal voor de raad ter
inzage gelegd. Voor elke raadsvergadering worden deze stukken verzameld
en op een lijst gezet, zodat de raad officieel kennis kan nemen van de
lijst van ingekomen stukken.
17. Sluiting
De vergadering wordt door de voorzitter officieel gesloten met een
gebed.
Â
Â
Stukken ter inzage
De stukken liggen tijdens kantooruren, ter inzage in het gemeentehuis
Nieuwe Markt 55 te Echt. Op verzoek is er de gelegenheid de vorige
raadsvergadering te bekijken. De agenda met de diverse raadsvoorstellen
ligt ook ter inzage in de leeszalen van de bibliotheken in Echt, Pey,
Koningsbosch, Susteren, Nieuwstadt en Roosteren.
De agenda, alle raadsvoorstellen en conceptbesluiten en alle digitaal
beschikbare bijlagen kunt u ook via de website van de gemeente
bekijken: www.echt-susteren.nl.
Â
Meer informatie
Voor vragen of informatie over de raad, de raadsvergadering of de
raadstukken kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans
of Belinda Bakkes, telefoon: 0475 - 478 478.
Â
Â