Promotie Drs. P.H. Steffens
Titel proefschrift
It's Communication, Stupid! Essays on communication, reputation and
(committee) decision-making
---
Promotoren:
Prof.dr. B. Visser
---
Datum
10 november 2011 13:30
---
Locatie:
Arminius
---
Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)
Hang naar accountability leidt tot slechtere kwaliteit besluitvorming
Het verplichten van een commissie om bevindingen tussentijds te
rapporteren heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van
besluitvorming als commissieleden hechten aan hun reputatie als
deskundigen. Daardoor wijken ze niet snel af van een tussentijds
ingenomen standpunt, ook als daar wel reden toe is. Tot die conclusie
komt econoom en NWO-onderzoeker Paul Steffens in zijn proefschrift It's
Communication, Stupid! Essays on communication, reputation and
(committee) decision-making.
Hij baseert zijn uitkomst op een model dat hij ontwikkelde voor zijn
onderzoek naar de besluitvorming van commissies. Steffens promoveert
donderdag 10 november 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).
Tussentijdse rapportages passen in de huidige hang naar accountability.
Zo'n verplichting lijkt onschuldig. Het gaat immers niet om het
eindbesluit, de commissie is er niet aan gebonden. Toch stelt Steffens
dat het verplichten van een commissie om bevindingen tussentijds te
rapporteren wel degelijk een groot effect heeft op het eindbesluit.
Als een commissie wordt gedwongen een vroegtijdige uitspraak te doen
over het aankomende besluit, dan kan deze aangeven dat ze hierover
onzeker is. Dat heeft echter een negatieve impact op de reputatie van
de leden. Om twijfel over die reputatie te voorkomen hebben
commissieleden de neiging om zich al ten faveure van een beslissing uit
te spreken, ook al bestaat er nog onzekerheid over het optimale
besluit. Uit het model van Steffens blijkt dat commissieleden geneigd
zijn om bij hun eerste standpunt te blijven, zelfs wanneer ze zich
ervan bewust zijn dat het besluit waar ze voor pleiten door nieuwe
informatie niet meer het beste is.
Standvastig zijn doet geen afbreuk aan de reputatie van commissieleden,
terwijl dit wel het geval zou zijn geweest als ze (voor de buitenwereld
ogenschijnlijk zomaar) van gedachten veranderden. Ter vergelijking: in
de situatie waarin de commissie zich niet publiekelijk uitspreekt, kan
niemand hem op een tussentijdse uitspraak vastpinnen. Een commissie zal
een besluit baseren op alle beschikbare informatie - en dit niet laten
afhangen van reputatie. "Het zou voor de besluitvorming beter zijn als
commissieleden van tevoren geen uitspraken hoeven te doen over wat ze
willen gaan besluiten", aldus Steffens. "Meer accountability leidt dus
niet per definitie tot betere besluitvorming."
Volgens Steffens is de besluitvorming rond de bouw van de Noord-Zuid
metrolijn in Amsterdam een treffend voorbeeld. Gedurende het lange
besluitvormingsproces ontving het gemeentebestuur nieuwe informatie die
aangaf dat de bouw van de lijn duurder en problematischer zou worden
dan verwacht. Maar omdat het bestuur zich al in een vroeg stadium had
uitgesproken voor de bouw, bleef ze de aanleg steunen, ook al wist ze
dat deze een stuk duurder zou uitvallen. Als het gemeentebestuur zich
niet zou hebben uitgesproken, dan had ze waarschijnlijker beter
gereageerd hebben op de nieuwe informatie en voorzichtiger geweest zijn
met het bouwen van de metrolijn.
Erasmus Universiteit Rotterdam