ChristenUnie
Zee- en binnenvaart: stap over op Liquified Natural Gas
Zee- en binnenvaart: stap over op Liquified Natural Gas
haven_rotterdam woensdag 09 november 2011 19:05 Europarlementariër
Peter van Dalen (ChristenUnie) wil dat de zee- en binnenvaart gaan
onderzoeken hoe zij kunnen overstappen op het gebruik van LNG
(Liquified Natural Gas) als brandstof. Dat heeft de Europarlementariër
vandaag gezegd in het Europees Parlement op de door hem georganiseerde
bijeenkomst 'Alternative fuels for maritime sector'. Van Dalen: ,,Ook
de maritieme sector moet zijn milieuprestatie verbeteren. Vooral de
huidige brandstof van zee- en binnenvaartschepen kan veel schoner. De
binnenvaartsector heeft al veel onderzoek gedaan naar het gebruik van
LNG als brandstof. De resultaten daarvan zijn zeer positief. De
binnenvaartschepen moet daarom de overstap gaan maken naar LNG.
Vergelijk maar met de zeevaart: er varen nu al 22 zeeschepen op LNG in
Europa en er zijn er nog eens twintig in aanbouw."
Uit onderzoek is gebleken dat het vervangen van diesel door LNG als
brandstof voor de binnenvaart leidt tot 25% minder CO2 en tot 90%
minder stikstof, fijnstof en roet. Van Dalen is onder de indruk van die
resultaten: ,,Het gebruik van LNG is echt een stap naar schoner
Europees vervoer. Daarom moeten Europa en de lidstaten het gebruik van
LNG in de maritieme transportsector bevorderen. Eerst en vooral moet
LNG wettelijk worden toegestaan als maritieme brandstof. Op dit moment
mogen schepen nog niet op LNG varen tenzij zij een ontheffing krijgen
van de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Dat is te omslachtig. Daarnaast
moeten lidstaten het gebruik van LNG in de zee- en binnenvaart
stimuleren door investerende ondernemers fiscaal te compenseren", aldus
Van Dalen.
Van Dalen roept ook bunkerstations op te investeren in LNG-tanks. ,,LNG
kan nooit dé brandstof van de maritieme sector worden als er niet
voldoende bunkerlocaties zijn. Binnenvaartondernemers en
brandstofleveranciers moeten daarom de handen ineen slaan om
gezamenlijk te investeren in LNG. Schepen moeten geschikt worden
gemaakt voor LNG en tegelijk moeten er tanks voor LNG komen bij de
bunkerstations."
Transport