Werkende vaders willen meer tijd voor hun kinderen Het Nieuwe Werken beste oplossing
Utrecht, 9 november 2011 - Kinderen zijn heel belangrijk voor werkende vaders, maar bij de meerderheid knelt de combinatie met hun werk. Die combinatie knelt meer bij vaders dan bij moeders: 55% van de werkende vaders wil meer tijd voor de kinderen versus 35% van de moeders. De werkende vaders zien Het Nieuwe Werken als beste oplossing voor dit knelpunt. Het zelf indelen van de werktijden staat bovenaan het verlanglijstje. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu in het kader van de Week van Het Nieuwe Werken. Die loopt van 7 tot en met 13 november.
In het onderzoek zijn werkende vaders met jonge kinderen én moeders met jonge kinderen gevraagd naar hun opvattingen over de combinatie van werk en kinderen. Dat levert verrassende inzichten op. Zo missen veel werkende vaders hun kinderen meer dan moeders: 67% van de werkende vaders baalt ervan als ze door het werk de kinderen te weinig zien (moeders: 43%) en meer dan de helft zegt gelukkiger te zijn met meer tijd voor de kinderen. Een goede werk-prive balans is voor zowel werkende vaders (82%) als moeders (74%) grotendeels bepalend voor het werkplezier.
Het Nieuwe Werken beste oplossing voor betere balans Het Nieuwe Werken is volgens werkende vaders de beste oplossing. Zij noemen als belangrijkste oplossing voor een betere verdeling tussen werk en kinderen: zelf werktijden indelen (37%); meer zelf bepalen waar je werkt (25%); betere technologie voor thuiswerken (22%). Pas dan noemen vaders meer mogelijkheden voor deeltijdwerk (19%). Het Nieuwe Werken is ook voor moeders een zeer belangrijke oplossing: 51% noemt flexibele werktijden zelfs als belangrijkste oplossing voor een betere verdeling tussen werk en kinderen. Vier op de tien werkende vaders en drie op de tien moeders zou een andere baan kiezen als deze meer privétijd oplevert. Voor bedrijven die graag een aantrekkelijke werkgever willen zijn, liggen hier dus grote kansen.
Moeders kunnen beter multitasken
Moeders doen veel meer huishoudelijk werk op de dagen dat zij alleen zijn met de kinderen. Op hun zorgdag koken ze meer dan werkende vaders doen en doen ze veel vaker de boodschappen. 75% van de moeders maakt dan bijvoorbeeld ook schoon, versus 40% van de werkende vaders. Moeders doen ook veel dingen als kleding kopen en verjaardagsfeestjes organiseren voor de kinderen. Er is een opvallend verschil tussen het beeld dat vrouwen geven van de bijdrage van hun partner en het zelfbeeld van de vaders. Slechts 12% van de werkende vaders ziet zichzelf als 'leuke dingen vader', terwijl bijna twee keer zo zoveel moeders dat vinden van hun partner. En bijvoorbeeld de helft van de werkende vaders vindt dat zij minstens evenveel doen aan het wassen en aankleden van hun kinderen; 21% van de moeders is het daarmee eens.
Werkende vaders overschatten hun aantrekkingskracht Een derde van de werkende vaders denkt dat vrouwen hen aantrekkelijk vinden als ze een leuke vader zijn. Maar slechts 11% van de moeders vindt jonge vaders aantrekkelijker dan mannen zonder kinderen. Van een mismatch is ook sprake als het gaat om flirten op het schoolplein: 23% van de werkende vaders vindt dit leuk versus 4% van de moeders.
Week van Het Nieuwe Werken
In de Week van Het Nieuwe Werken worden zowel werknemers als managers uitgedaagd om te experimenteren met deze nieuwe manier van werken. Via de campagnesite
Het volledige rapport kan je
Ludieke actie met multi-taskende vader
Om te laten zien dat vaders meer mogelijkheden moeten hebben om werk en gezin te combineren, wordt vandaag op ludieke wijze actiegevoerd in Utrecht. De hele dag zal een multi-taskende vader met zijn kinderwagen - gepimpt met iPad, koffiebekerhouder en huilend kind (niet echt) - door Utrecht lopen. Zo'n papadag wil toch geen enkele vader? Dit is niet de beste combi van werk en kinderen. Beelden van de actie volgen in de loop van de ochtend via www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl Daarnaast worden alle werkende vaders vanaf vandaag opgeroepen hun ervaringen te delen in het Nieuwe Werken Hoofdkwartier in Utrecht (Biltstraat 37) en via
Coalitie
'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen. Hoofdpartners zijn Centraal Beheer Achmea en Nationale Postcode Loterij. Partners zijn ANWB, Athlon Car Lease, Het Nieuwe Rijden, Microsoft, NDI ICT Solutions, Steelcase, Telewerkforum, Veldhoen + Company, Vodafone en Youmeus.
Noot voor redacties
Noot voor redacties (