Verkeersveiligheid en promotie gevraagd voor markten
Bezoekers voor langere openingstijden, ondernemers tegen
De verkeersveiligheid rondom de twee Maastrichtse weekmarkten, met name op vrijdag, is een punt van aandacht. Want bezoekers klagen over gevaarlijke situaties. Ook dienen de Maastrichtse markten een promotie- cq reclamecampagne te starten om meer bezoekers te lokken. Zeker nu de openingstijden van beide markten verlengd zijn. Dat zijn twee belangrijke conclusies uit de tussentijdse evaluatie door de gemeente van de recente ontwikkelingen op de markten. Het is de bedoeling over een half jaar een eindevaluatie op te maken.
De evaluatie is een gevolg van de aanpassing van de openingstijden in april van dit jaar. Met de Marktcommissie (waarin ook de marktkooplieden vertegenwoordigd zijn) is afgesproken het nieuwe marktbeleid te evalueren; na een half jaar een tussenevaluatie en na een jaar een eindevaluatie. De tussenevaluatie is vandaag toegestuurd aan de Marktcommissie.
Marktkooplieden
Wat betreft de verlenging van de openingstijden van 14.00 uur naar 16.00 uur is er sprake van een schisma tussen marktkooplieden enerzijds en bezoekers anderzijds. 73 procent van de marktkooplieden zegt tegen de langere openingstijden te zijn (de begintijden vormen nauwelijks een probleem). 22 procent is er wel tevreden over en 5 procent is neutraal. De tegenstanders geven als reden de geringe verkopen in de middaguren, klanten die te vroeg komen en de lange werkdagen. Dat laatste heeft met de perifere ligging van Maastricht te maken, waardoor de marktkooplieden uit andere landsdelen langer naar huis moeten rijden.
Bezoekers
De bezoekers juichen de verlenging in grote meerderheid toe. Van de bezoekers van de woensdagmarkt is dat 81 procent en van de vrijdagmarkt 87 procent.
Wat betreft de vrijdagmarkt wordt de gezelligheid als voornaamste reden voor het bezoek genoemd. Ook de bijzondere producten zijn een trekpleister. Voor de woensdagmarkt zijn het de prijzen, het doen van de dagelijkse boodschappen en de gezelligheid die hoog scoren. Opvallend is echter dat het percentage funshoppers op vrijdag (5 procent) lager is dan op woensdag (15 procent). Dit omdat de woensdagmarkt eigenlijk een lokale functie heeft en de vrijdagmarkt een euregionale.
Ook opvallend is dat de woensdagmarkt populair is onder studenten (een kwart van de bezoekers). De vrijdagmarkt is in trek onder gepensioneerden (35 procent).
De meest gekochte producten op de woensdagmarkt zijn: aardappelen, groente, fruit (17 procent), visproducten (13 procent) en bovenkleding volwassenen (9 procent). De top drie op vrijdag is: aardappelen, groente, fruit (38 procent), vis (35 procent0 en stoffen (22 procent).
Verkeersveiligheid
Een veel gehoorde klacht onder de bezoekers is de verkeersveiligheid op en rond de markt. Veroorzaakt door de vele bussen, auto's, brommers en fietsers op de rijbaan aan de zuidzijde en het ontbreken van een duidelijke oversteekplaats. Met name op vrijdag zijn de problemen het grootst. Ook de marktkooplieden noemen dit als een aandachtpunt.
Promotie
Voor de marktkooplieden is de promotie een belangrijk punt van aandacht. Eenderde zegt hierover tevreden te zijn, eenderde is dat niet en eenderde is neutraal. Het gaat dan om reclamecampagnes en promotionele acties met name buiten Maastricht en in de euregio. Als mogelijke oplossing hiervoor wordt de oprichting van een aparte marktpromotiecommissie genoemd.
Voor deze evaluatie is een enquête gehouden onder vier doelgroepen: bezoekers markt, marktkooplieden, ondernemers aan de markt en ondernemers binnenstad. De respons van de laatste twee groepen viel tegen.
Het evaluatierapport zal besproken worden met het Comité Ambulante Handel Maastricht (CAMM) en de Marktcommissie. Aan de hand van het evaluatierapport en de resultaten van de bespreking zal de gemeente conclusies trekken en/of voorstellen doen.
Gemeente Maastricht