Gemeente Helmond
Startschot gegeven voor onderdoorgang
Op dinsdag 8 november is het starschot gegeven voor de realisatie van
de belangrijke onderdoorgang bij het NS-station Helmond.
Het gebied rond het NS-station Helmond wordt flink vernieuwd. De
stationsomgeving wordt opgeknapt, er komt een nieuwe fietsenstalling,
het stationsplein gaat op de schop en er komt een onderdoorgang, die
het centrum van de stad gaat verbinden met Suytkade en de Annawijk. De
kosten van dit grootschalige project Spoorzone zijn geraamd op 30
miljoen euro.
Op stoom
De werkzaamheden aan de Spoorzone beginnen nu goed op stoom te komen.
Er zijn al bomen verwijderd en de fietsenstalling is gesloopt. Ook is
de kruising Engelseweg-Floreffestraat al klaar gemaakt voor de
toekomstige situatie. Nu wordt gestart met één van de grootste klussen:
de realisatie van de onderdoorgang. ProRail voert dit werk in opdracht
van de gemeente Helmond uit. MNO Vervat is de uitvoerende aannemer.
Startschot gegeven
Wethouder Tielemans, regiodirecteur Frings (ProRail) en gedeputeerde
Van Heugten (Provincie Noord-Brabant) gaven op dinsdag 8 november het
officiële startschot voor de realisatie van deze -voor Helmond zeer
belangrijke- onderdoorgang. De Conducteurs van P.R.E.T. zorgden voor
een komische noot.
Pressvisuals.com
Project Spoorzone
Tussen het winkelgebied in het centrum en de nieuwe woonwijk Suytkade
ligt de centrale spoorzone (het gebied rond het station). De gemeente
wil samen met de NS en ProRail dit gebied opknappen zodat het beter
past bij het huidige centrum en het centrumplan én Suytkade. Ook moet
de barrièrewerking van het spoor weg genomen worden zodat mensen
makkelijk van het huidige centrum naar Suytkade/Annawijk kunnen gaan en
andersom. Dit betekent dat het station en het stationsplein vernieuwd
worden en dat er een onderdoorgang onder het spoor komt. De spoorzone
wordt een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger en
automobilisten/taxi elkaar ontmoeten.
* Meer info en 3D-beelden Spoorzone