Rijksoverheid


Voortgangsrapportage AWACS

Met deze voortgangsrapportage informeren wij uw Kamer over AWACS en de Navo-vliegbasis Geilenkirchen. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan het verzoek van de commissie voor Infrastructuur en Milieu van 31 maart naar aanleiding van de brief van de provincie Limburg aan uw Kamer. Als lid van de Navo is Nederland medeverantwoordelijk voor de collectieve verdediging van het Navo-grondgebied en inspanningen van het bondgenootschap ter handhaving en bevordering van de internationale veiligheid. De inzet van Navo AWACS-radarvliegtuigen dient de veiligheid en stabiliteit, zowel binnen Europa als daarbuiten. De thuisbasis voor deze vliegtuigen is de Navo-vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland. De inzet van deze toestellen veroorzaakt geluidsoverlast, ook aan de Nederlandse zijde van de grens. Het kabinet streeft ernaar de geluidsoverlast nabij de Navo-vliegbasis Geilenkirchen zoveel mogelijk te beperken en de vliegveiligheid in de nabijheid van de vliegbasis te garanderen. Het kabinet wil dit doel bereiken in goede samenwerking met de Navo, de bondgenoten die deelnemen in het Navo AWACSprogramma en de regio. Een beperkende factor voor Nederland is dat zijn bevoegdheid zich niet uitstrekt tot de Navo-vliegbasis in Duitsland en de inzet van vliegtuigen vanaf dit vliegveld. Dit ontslaat de Navo niet van de verplichting te zoeken naar mogelijkheden om activiteiten met zo min mogelijk negatieve effecten voor de omgeving uit te voeren. Publiek draagvlak is immers van groot belang bij de uitvoering van veiligheidstaken. Het kabinet wijst voorts op de betekenis van de Navo in de regio, zoals de Navovliegbasis Geilenkirchen en het Navo Joint Forces Command (JFC) in Brunssum, voor de werkgelegenheid en economische bedrijvigheid. De Navo-vliegbasis Geilenkirchen biedt werkgelegenheid aan ongeveer 3.000 medewerkers, waarvan ruim 300 Nederlandse burgermedewerkers uit de regio. Het onderzoeksrapport van Landrum and Brown uit 2009 stelt dat het geschatte economische voordeel (inclusief de waarde van indirecte werkplekken) voor de regio op jaarbasis ruim 300 miljoen bedraagt. Het aandeel waar Nederland van profiteert bedraagt ruim 85 miljoen. In de directe omgeving aan de Nederlandse zijde van de grens

Pagina 1 van 7



(binnen 35 km rondom de vliegbasis) bedraagt dit economische voordeel 15 miljoen. Daarom heeft het kabinet ­ en met succes - zich ingezet voor het behoud en de mogelijke uitbreiding van het JFC in Brunssum. Sinds begin dit jaar zijn de Navo AWACS-vliegtuigen ingezet voor de internationale missies in Afghanistan en boven Libië. Hiermee wordt nog eens het belang van de AWACS-vliegtuigen en van de Navo-vliegbasis Geilenkirchen onderstreept. Deze inzet zal tijdelijk leiden tot minder vliegbewegingen bij de vliegbasis Geilenkirchen en een vermindering van de geluidsbelasting. De Kamer heeft op 19 mei 2010 uitgesproken dat in 2012 een geluidsreductie van 35 procent moet worden gerealiseerd (motie Jansen c.s., Kamerstuk 32 123 XI, nr. 69). De Kamer heeft voorts gevraagd een voorstel voor een validatieprocedure voor de geluidsreductie voor te leggen (motie Neppérus en Jansen, Kamerstuk 32 123 XI, nr. 70). Het kabinet is van mening dat de beoogde geluidsreductie met een combinatie van maatregelen kan worden bereikt (Kamerstuk 32 123 XI, nr. 66). Nederland is daarnaast gebonden aan internationale vliegveiligheidseisen. Het kabinet wil daarom op korte termijn in overleg met de gemeente Onderbanken tot afspraken komen over het beheer en onderhoud van het bosgebied dat in eigendom is van het ministerie van Defensie. Met deze brief informeren wij u nader over de verschillende aspecten van het dossier AWACS. Inzet van de Navo-AWACS De Navo-vliegbasis Geilenkirchen i


---- --