Rijksoverheid
verzoek om informatie met betrekking tot vervuilde olie
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de door de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu
gevraagde informatie over:
-de in oktober uitgevoerde handhavingactie vervoer vervuilde bunkerolie,
-de voortgang sinds de brief d.d. 14 augustus 2009 (Kamerstuk 30 175, nr. 86)
over het vervolg op het rapport "Olievlek".
Handhavingactie op de Kreekraksluizen oktober 2011
Op 5, 6 en 7 oktober 2011 heeft de actie Waakzaam Milieu plaatsgevonden op de
Kreekraksluizen. Onder regie van het KLPD en in samenwerking met de Inspecties
VROM en Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat en de douane zijn controles uitgevoerd
op de bijmenging van schadelijke producten in stookolietransporten. Er
zijn 28 schepen gecontroleerd op de aanwezigheid van afvalstoffen in de getransporteerde
stookolie. In 21 gevallen zijn onregelmatigheden geconstateerd. Op dit
moment wordt nog gewerkt aan de analyse van een aantal genomen monsters en
verwerken van de resultaten. Rapportage hierover zal begin 2012 plaatsvinden.
Voortgang sinds augustus 2009
Sinds augustus 2009 is een aantal acties ingezet die veelal nog doorlopen. Voor
details verwijs ik naar de brieven en rapportages die naar de kamer zijn gestuurd.
In deze brief worden de laatste ontwikkelingen en voornemens genoemd.
Analyse bunkerolie-keten.
CE Delft heeft in opdracht van de VROM-Inspectie onderzoek gedaan naar de
keten van bunkerolie binnen Nederland1. Het onderzoek focust op de vraag in
hoeverre door bijmengen extra schadelijke stoffen in bunkerolie terecht komen.
Daarbij gaat het zowel om risico's voor milieu, gezondheid (schadelijke emissies)
en de werking van scheepsmotoren als ook om veiligheid.
In aansluiting op dit rapport ben ik van plan het onderwerp 'bijmengen van
afvalstoffen bij bunkerolie' langs de volgende lijnen aan te pakken:
-De eerste lijn is die van een betere handhaving. Het komt helaas nog regelmatig
voor dat bunkerbrandstof wordt geleverd, die niet aan de overeengekomen eisen
voldoet. Wij hebben een aantal acties in gang gezet om dit te verbeteren.
1 Rapport "Blends in beeld, een analyse van de bunkerolieketen". Bijlage bij brief aan de
Kamer "Meer waarde uit afval" d.d. 25 augustus 2011 (Kamerstuk 30 872, nr. 79).
Vanwege de complexiteit van de controles en noodzakelijke zorgvuldige
coördinatie tussen handhavingpartners wordt deze problematiek meerjarig
opgepakt.
-Tweede lijn is, zoals CE-Delft aanbeveelt, de monstername te verbeteren. Deze
actie is internationaal in de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) opgepakt
en de Inspectie draait hier actief in mee.
-Derde lijn: Voor andere aanbevelingen van CE bleek in recent IMO overleg weinig
steun te bestaan, gezien de voortgang voor een schonere brandstof die is geboekt
in IMO in recente jaren (aanscherping van Marpol Annex VI op gebied van
zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen en aanscherping van de ISO-norm).
Echter, op middellange termijn, eventueel ondersteund met een update van het CE
onderzoek, zal de regering nieuwe kansen hiertoe benutten.
Handhaving
De handhavingactie op de Kreekraksluizen is één van de acties die voortvloeit uit
de genoemde brief van augustus 2009. Het doel van deze acties is om vervuilde
bunkerolie tijdens het transport naar de gebruikers te detecteren en zodoende het
verstoken te voorkomen. Ook in 2012 zal deze actie worden voortgezet. Mede
naar aanleiding van de berichtgeving over een eerdere actie (Volkskrant van 9
april 2011) zijn vragen gesteld door Kamerlid van Veldhoven en wordt in de antwoorden
daarop ingegaan op de ontwikkelingen sinds 19952.
De VROM-Inspectie verricht in 2011 en 2012 controles bij bedrijven die in de keten
werkzaam zijn. Indien geconstateerd wordt dat gevaarlijke afvalstoffen worden
weggemengd in bunkerolie, wordt de keten van de betreffende (afval)stoffen
gevolgd en bestuurlijk of strafrechtelijk opgetreden tegen de overtreders. Tevens
wordt de kennis- en instrumentontwikkeling met betrekking tot bunkerolie (inclusief
monstername en analyse) verder vormgegeven, en wordt samengewerkt met
handhavingpartners.
De Inspecties VROM en Verkeer en Waterstaat hebben met andere betrokkenen
een "draaiboek handhaving afvalstoffen van de zeescheepvaart" opgesteld.
Momenteel wordt dit handboek geëvalueerd.
Aanpassingen van het LAP
Ik ben voornemens om een aantal sectorplannen van het Landelijk
afvalbeheerplan (LAP) aan te passen. De aanpassingen zorgen ervoor dat
bepaalde afvalstoffen na opwerking tot brandstoffen alleen worden gebruikt in
installaties met een goede rookgasreiniging.
2
Antwoorden op de vragen van het lid van Veldhoven van 8 juli 2011. Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2010-2011, nr. 3092.
Daarmee wordt voorkomen dat deze stoffen worden ingezet als bijvoorbeeld
scheeps- of autobrandstoffen. Momenteel bespreekt het ministerie dit voornemen
met betrokkenen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Joop Atsma