Port of Rotterdam
Datum 9-11-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Gezamenlijke agenda voor corridor van 25 miljard
Vandaag organiseren in Rotterdam het Zwitserse Ministerie van Transport
en de Zwitserse Ambassade een internationaal congres over de
ontwikkeling van de corridor Rotterdam-Genua.
Met jaarlijks ongeveer 700 miljoen ton vervoerde goederen alleen al
over het spoor, 50% van het totale vervoer op de noord-zuid as, is het
de belangrijkste Europese goederencorridor. Er wordt de komende jaren
ongeveer 25 miljard euro in geïnvesteerd, voor een aanzienlijk deel
door Zwitserland.
Waardering en werk aan de winkel
Namens het Havenbedrijf Rotterdam sprak COO Thessa Menssen tijdens de
opening vanmorgen. Zij uitte haar waardering voor de nieuwe TEN-T
richtlijnen (verordening) voor de periode 2012-2020 van de Europese
Commissie. Dit is de hoeksteen van het Europese transportbeleid. De
budgetten zijn namelijk verhoogd, er is concentratie op een kernnetwerk
en binnen elke corridor zijn er horizontale projecten en
geformaliseerde coördinatie. Dit is slechts een begin, want ` Het
kernvervoersnet zou tegen 2030 de ruggengraat moeten vormen voor het
vervoer binnen de interne markt. Wat ons betreft, mag dit wel wat
eerder. In ieder geval moet de corridor Rotterdam-Genua eerder `op
orde' zijn. Het is van het grootste belang dat de relevante landen
(Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Italië) pro-actief een
gezamenlijke agenda opstellen om het netwerk te optimaliseren /
knelpunten op te heffen". In deze corridor worden het Derde Spoor
(Emmerich-Oberhausen) en het Rheintaltrace (Karlsruhe-Basel) al als
knelpunt aangemerkt. "Nederland en Zwitserland hebben een belang en
taak druk te blijven zetten op Duitsland om een optimale ontsluiting
van de landen aan de corridor (ook Duitsland zelf!) te bewerkstelligen.
Maar ook om te zorgen dat `onze' projecten volgend jaar tot de TEN-T
selectie behoren". Volgens Menssen zijn de enorme investeringen
toekomstvast. De recente efficiëntiestudie van NEA zorgt voor een extra
onderbouwing van de uitbreiding van havencapaciteit in het noorden en
versterking van de toegankelijkheid ervan van en naar het achterland.
Menssen stelde dat `een versterking van de mutimodale infrastructuur en
het daar aan verbonden corridorbeleid met co-financiering van de EU,
het spreidingspatroon van het vervoer en de markt dient te volgen.
Daardoor kan de huidige concentratie en efficiency in het vrachtvervoer
van havens naar het achterland maximaal worden benut en verder worden
versterkt".
Groei en verschuiving
Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat het aantal containers dat van
en naar het achterland wordt vervoerd, dus zonder de zee-zee overslag,
toeneemt van 7,9 miljoen TEU in 2008 naar 18 miljoen TEU in 2035.
Tegelijk moet het aandeel van spoor en binnenvaart daarin, flink
omhoog: binnenvaart van 1,7 naar 7 miljoen TEU en het spoor van 0,6
naar 3 miljoen TEU. Het wegvervoer neemt absoluut dan toch nog toe van
2,1 naar 5 miljoen TEU.
Bron: Havenbedrijf Rotterdam