Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Persbericht - NCSI event Destination Innovation opnieuw groot succes
9 november 2011 - 12:10
20 teams schetsen de contouren van hun toekomstige organisatie
Hoe verhoog je het innovatievermogen van een organisatie? Hoe creëer je
meer waarde met kennis? En hoe kan het leiderschapsproces op basis van
co-creatie vormgegeven worden? Op deze en andere thema's concentreerden
20 teams uit verschillende organisaties zich tijdens het jaarlijkse
evenement van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI).
Deelnemende organisaties waren onder meer Achmea, Xerox, Apollo
Vredestein, de Nationale Denktank, SVB en Vestia.
Gisteren organiseerde het NCSI in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam haar
landelijke evenement onder de titel ´Destination: Innovation. Schets de
contouren van uw toekomstige organisatie´. Tijdens dit dynamische
evenement verkenden 20 teams van ongeveer 6 personen de weg naar nieuwe
kansen voor de eigen organisatie. Deelnemers gingen aan de slag met een
eigen vraag of idee. Met hun uitwerkingen waren aanmoedigingsprijzen te
winnen om het idee daadwerkelijk in te voeren. De organisaties die
gisteren in de prijzen vielen zijn: Brabantse Waterschappen, Meurs HRM,
Gemeente Rotterdam en MVO Nederland.
Winnende ideeën
De teamprijs binnen het thema ´gedeeld leiderschap´ ging naar Meurs
HRM. Zij hebben hun organisatie heringericht op basis van zelfregie van
medewerkers, en verzonnen vijf manieren hoe gedeeld leiderschap
daarbinnen past. Dit werd kernachtig verwoord met de term TOM TOM:
Trots Op Mezelf, Trots Op Meurs.
Het thema ´meer waarde creëren met kennis´ werd gewonnen door de
Brabantse Waterschappen, bestaande uit de drie waterschappen de Dommel,
Aa en Maas en Brabantse Delta. Zij gaven aan niet meer volgens
dichtgetimmerde roosters voor een heel jaar te willen werken en
voorrang te geven aan meer samenwerking tussen de waterschappen om de
dienstverlening gezamenlijk te verbeteren.
Gemeente Rotterdam viel in de prijzen binnen het thema ´verhogen
innovatievermogen´ met het idee RBO: Rotterdamse Betrokken Ondernemer.
In typisch Rotterdamse stijl presenteerden zij de werkwijze om
Rotterdamse ondernemers optimaal te laten profiteren van werkzoekenden
uit deze stad, onder andere door invoering van een gold membership.
In het thema ´new world of work´ won MVO Nederland met het idee om Het
Nieuwe Werken (HNW) toe te gaan passen in de vorm van het benutten van
de talenten van mensen. Iedereen moet via HNW beter in zijn kracht
komen. Het team van het MVO netwerk eindigde met de oproep: `Doe je
mee?'
NCSI
Sociale innovatie is gericht op vernieuwing van arbeidsrelaties en
organisaties, vergroten van arbeidsproductiviteit en ontplooiing van
talenten. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (www.ncsi.nl)
bevordert en initieert innovaties op het terrein van management,
organisatie en arbeid in bedrijven, organisaties en instellingen. Het
NCSI is een actief kenniscentrum dat kennis over sociale innovatie
produceert, verzameld en verspreid en waar initiatieven op het terrein
van sociale innovatie worden ondersteund.