Watersportverbond - KNWV
Delta Lloyd Regatta geen ISAF World Cup meer
dinsdag 8 november 2011
Organisatie doet zonder compensatie geen afstand van haar rechten.
De Delta Lloyd Regatta maakt vanaf 2013 geen onderdeel meer uit van de
ISAF Sailing World Cup. De beslissing om het ISAF Sailing World Cup
contract niet te tekenen is tot stand gekomen in goed overleg met het
Nederlands Watersportverbond en hoofdsponsor Delta Lloyd.
De Delta Lloyd Regatta maakt sinds de start van de ISAF Sailing World
Cup (2008) onderdeel uit van dit Internationale circuit voor Olympische
Klassen. De organisatie van één van de meest innovatieve en
aansprekende World Cups stond enkele jaren geleden zelfs aan de basis
van de ISAF Sailing World Cup. Vanaf 2013 slaat de ISAF echter een
andere weg in, waarin ze zeer nadrukkelijk naar voren laten komen dat
alle rechten van de World Cup evenementen volledig bij de ISAF komen te
liggen. In de aangeboden contractvorm wordt de organisator gevraagd
volledig afstand te doen van nagenoeg alle rechten (inclusief
naamskoppeling), zonder dat hier enige compensatie tegenover staat.
De Delta Lloyd Regatta heeft de ISAF aangegeven een uniform World Cup
format volledige steun te willen geven, maar zal nooit in staat kunnen
zijn om zevenentwintig jaar identiteit in één keer volledig af te
kunnen staan.
Voorzitter van het organisatie comité Arjen Rahusen: âWe hebben er als
organisatie alles aan gedaan om ons zoveel mogelijk te conformeren aan
de wensen en eisen van de ISAF. We geloven er dan ook in dat een
uniform World Cup format het zeilen Internationaal naar een hoger
niveau kan brengen en dat is ook hard nodig. We zijn echter van mening
dat dit een proces van meerdere jaren is. Wanneer een organisator in
één keer al haar rechten in moet leveren en je merkt dat er geen
ruimte voor onderhandeling is moet je op een gegeven moment besluiten
dat het op deze manier geen zin heeft en ook financieel onverantwoord
is. We zijn van mening dat we ook buiten de ISAF Sailing World Cup een
misschien wel beter en vooral innovatiever zeil evenement kunnen
bieden. We krijgen nu meer vrijheid wat nu weer mogelijkheden biedt op
het gebied van bijvoorbeeld innovatie. Het aanbieden van prijzengeld
zou in de toekomst een hoogstaand deelnemersveld moeten kunnen
garanderen. Daarnaast is een sterk Europees circuit met Kiel, Weymouth,
Barcelona en Aahrus ook serieuze optie.â