Nederlander bereid tot aanschaf elektrische auto
Persbericht van Siemens Nederland NV
Elektrisch rijden moet motorgeluid maken
Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden
gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers. Tweederde denkt dat de
verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto's geluid gaan maken.
Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het
traditionele motorgeluid als oplossing. Dit blijkt uit representatief
onderzoek in opdracht van Siemens Nederland, uitgevoerd door Direct
Research.
Resultaten onderzoek
Het onderzoek naar elektrisch rijden werd uitgevoerd in het kader van
de wedstrijd: 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?'
Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto
geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, afgezien van de
prijs, hier positief tegenover staan. Dat gebeurt echter nog niet
binnen vijf jaar, vindt vrijwel iedereen. Hoewel ruim 70% van de
Nederlandse bevolking elektrische auto's nu nog duur vindt, althans
duurder dan een gewone auto, is 60% er van overtuigd dat elektrische
auto's over tien jaar gemeengoed zijn.
Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische
auto hebben gereden, typeert bijna 80% hem als 'beter voor het milieu'
en ruim de helft hem als 'stil'. Het ontbreken van geluid bij lagere
snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor
fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde vindt dan ook dat
de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto's
onder de 50 km/h geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het
traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en
slechts een paar procent denkt aan een muziekje.
Ook de overheid mag nog wel een duit in het zakje doen om elektrisch
rijden te stimuleren. 95% van de Nederlanders vindt fiscale maatregelen
een oplossing, 90% denkt ook dat korting op de energierekening helpt.
Winnaar wedstrijd Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?
BMW Groep Nederland en Siemens Nederland organiseerden het afgelopen
half jaar de publiekswedstrijd 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?', om
een creatief en ludiek geluid voor elektrische auto's te bedenken.
Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel
geluidloos is, willen de bedrijven met deze wedstrijd een discussie
losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via de speciale
website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl konden creatieve en ludieke
oplossingen worden ingediend. Een jury, waarin de voorzitter van het
Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van Veilig
Verkeer Nederland samen met BMW en Siemens zitting hebben, kiest
vandaag het meest creatieve en ludieke geluid. Het winnende geluid
wordt dinsdagavond 8 november 2011 om 21.45 uur tijdens het MINI E
concert in de Nieuwe Kerk in Den Haag (het slotevenement van de
wedstrijd 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?') bekend gemaakt.
Ontwikkelingen elektrisch rijden
BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied
van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto's en
autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de
benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit
gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het
samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en
innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland
mogelijk te maken.
Om die samenwerking te benadrukken, hebben Siemens medewerkers en hun
relaties het afgelopen half jaar als praktijkproef in vier door BMW
beschikbaar gestelde MINI E's zo'n 45.000 milieuvriendelijke kilometers
gereden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn
zes laadpalen geplaatst, vier in de parkeergarage en twee op het
voorplein.
Eén miljoen elektrische auto's in 2025?
"Elektrisch rijden heeft de toekomst", aldus Bernard Fortuyn, lid van
de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog
geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de
komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die
deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één
miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden is een forse
uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken." Fortuyn pleit
dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te
promoten. "Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze
bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over
busbanen te laten rijden."
Individuele mobiliteit
"Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een
toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van
de huidige verbrandingsmotoren", aldus Jan-Christiaan Koenders,
algemeen directeur van BMW. "Met name in stedelijke gebieden zal de
vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Want individuele
mobiliteit is na gezondheid en geluk een van de hoogste idealen. Met de
MINI E in Nederland en de samenwerking met Siemens denken wij een
concrete bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van een goed
'klimaat' voor e-mobility in Nederland!"
Definitief op de publieke agenda
"Wij zijn blij met het initiatief van Siemens en BMW, aldus Linda van
der Eijck, directeur van Veilig Verkeer Nederland. "Het geluid van het
elektrisch rijden staat nu definitief op de publieke agenda". VVN maakt
zich zorgen over de gevaren voor voetgangers en fietsers omdat die een
elektrische of hybride auto nu niet aan horen komen. "Wel moet het
geluid duidelijk herkenbaar zijn als dat van een auto. Hoe dat precies
moet klinken vergt wat ons betreft nader onderzoek."
Steun voor geluid initiatief
Al eerder verklaarde Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het
Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, dat
infrastructuur onmisbaar is voor het elektrisch rijden. "Daarom is het
belangrijk dat grote internationals zoals Siemens en BMW daarin
samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren."
Prins Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische
auto's te ontwikkelen. "Ik ben zelf al twee keer aangereden door een
elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen". Prins Maurits
was dan ook niet alleen benieuwd welke inzendingen er kwamen, als lid
van de jury-voorzitter wilde hij graag meedoen aan de beoordeling
daarvan.
Siemens Nederland, met een omzet van bijna 1,4 miljard euro en 2.250
medewerkers, maakt deel uit van de in 190 landen vertegenwoordigde
multinational Siemens AG. Zij levert producten, systemen en diensten op
het terrein van de elektrotechniek en de elektronica voor overheid en
bedrijfsleven. Siemens biedt de klant daarbij oplossingen op het gebied
van energie, gezondheidszorg, industrie, mobiliteit en infrastructuur.
In de Dow Jones Sustainability Index heeft Siemens AG de eerste plaats
bereikt in de categorie Diversified Industrials.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.siemens.nl
Bijlage:
* enquete elektrisch rijden 2011-11pdf
Razende Robot Reporter