Vodafone Nederland groeit door mobiel internet en nieuwe klanten
Persbericht van Vodafone Libertel NV
- Daling in spraak- en sms-omzet gecompenseerd door data
- Netwerk- en IT-investeringen verhoogd naar EUR 240 miljoen om groei
te faciliteren
Amsterdam/Maastricht, 8 november 2011 - Vodafone Nederland publiceert
vandaag zijn halfjaarcijfers van het boekjaar 2011/2012. De
operationele omzet steeg met 2,3 procent ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar naar EUR 965 miljoen. De groei werd gerealiseerd
ondanks een daling in gemiddelde omzet per gebruiker uit spraak en sms
samen. De daling werd gecompenseerd door het toenemende gebruik van
mobiel internet en doordat meer consumenten en bedrijven kozen voor
Vodafone. Het aantal aansluitingen steeg met 8,5 procent naar 5,3
miljoen.
Mobiel internet: groei dataverbruik vraagt hogere netwerkinvestering
Het gebruik van mobiel internet bij bestaande klanten nam sterk toe.
Ook veel nieuwe klanten kozen voor prijsplannen met mobiel internet.
Het totaal aantal klanten met een smartphone groeide met circa 87
procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar. Het totale
dataverbruik groeide met circa 80 procent. Om de groei te faciliteren,
verhoogt Vodafone de netwerk- en IT-investeringen voor dit boekjaar tot
circa EUR 240 miljoen.
Vodafone betreedt televisiemarkt: eerste aansluiting in Barneveld
gerealiseerd
Met een spectaculaire Formule 1-race in de Limburgse gemeente Leudal
vierde Vodafone de lancering van Vodafone Thuis. Vanaf 15 september
2011 konden inwoners van deze en acht andere Nederlandse gemeenten zich
inschrijven voor de nieuwe glasvezeldiensten van Vodafone en binnenkort
televisie, bellen en vast internet afnemen met internetsnelheden tot
100 Mbps. Op dit moment participeert Vodafone in
vraagbundelinginitiatieven in 25 gemeenten. De eerste klant is
inmiddels opgetekend in Barneveld.
Zakelijke markt: mobiel internet groeit snelst in kleinzakelijke
segment
Ook op de zakelijke markt zet de groei van mobiel internet door. De
groei was het sterkst onder kleinzakelijke gebruikers. Vodafone speelde
hierop in met de introductie van zakelijke abonnementen met
geïntegreerde databundels.
Ook grotere organisaties stapten over op smartphones en mobiel
internet. Vodafone boekte een belangrijk succes in het zorgsegment:
vanaf medio 2012 voorziet Vodafone alle 5.500 medewerkers van het St.
Antoniusziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein van smartphones en tablets.
Om het groeiende gebruik van mobiel internet in kantoorgebouwen te
faciliteren en de ervaring te verbeteren, introduceerde Vodafone in
september onder de naam SignaalPlus als eerste provider in Nederland
femtocell-technologie. Hiermee kunnen zakelijke klanten hun inpandige
3G-dekking verbeteren als deze wordt beinvloed door omgevingsfactoren
of het bijvoorbeeld het pand zelf.
Duurzaamheid: eco-score voor mobiele telefoons
In oktober maakte Vodafone als eerste provider in Nederland bekend
mobiele telefoons te gaan voorzien van een duurzaamheidslabel. De
zogehete eco-score wordt vastgesteld door productie en recycling te
analyseren op basis van 162 invalshoeken, waaronder CO2-uitstoot,
watergebruik, de manier waarop grondstoffen worden gewonnen,
anticorruptiebeleid van de fabrikant en arbeidsomstandigheden in
fabrieken. Eind 2011 zullen de eco-scores van mobiele telefoons in de
Vodafone-winkels geïntroduceerd worden.
Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers nog niet zijn
gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire
jaarrekening nog niet is opgemaakt.
Links:
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/actueel-nieuws
Razende Robot Reporter