Liefhebbers van latte macchiato hebben drukker sociaal leven
Persbericht van Friesche Vlag
Mensen die regelmatig latte macchiato drinken, hebben een drukker
sociaal leven en genieten meer van de koffiemomenten dan
zwarte-koffiedrinkers. Liefhebbers van cappuccino en latte macchiato
voelen zich tijdens het koffiedrinken zelfs gelukkiger en specialer. De
luxe koffies worden vaker in gezelschap van vrienden genuttigd dan
zwarte koffie, die meer alleen, met de partner of met collega's
gedronken wordt. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder bijna 700
koffiedrinkers in opdracht van Friesche Vlag, het merk voor
koffieverrijkers van zuivelonderneming FrieslandCampina.
Nederland koffieland, maar we gaan steeds minder op de koffie
Nederland is een land van koffiedrinkers: 86 procent van de
Nederlanders drinkt wel eens koffie, 90 procent van hen doet dit
dagelijks. De dagelijkse koffiedrinker nuttigt gemiddeld vier kopjes
per dag. Koffiedrinken heeft een sterke sociale functie en staat
volgens de koffiedrinkers uit het onderzoek voor 'genieten', 'gezellig'
en 'ontspannen'. Uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau
blijkt echter dat sinds halverwege de jaren negentig Nederlanders
steeds minder bij elkaar over de vloer komen en we dus minder bij
elkaar 'op de koffie' gaan. Het onderhouden van contact via social
media als Facebook, Hyves en Twitter heeft daarentegen een grote vlucht
genomen.
Latte-macchiatodrinkers spreken vaker af en zijn het meest actief op
social media
De koffie met warme en opgeschuimde melk wordt vaker dan zwarte koffie
in gezelschap van vrienden gedronken. Zo worden de café latte en de
latte macchiato door een kwart van de koffiedrinkers met melk meestal
samen met vrienden genuttigd. Deze koffies drinken zij vaker ter
ontspanning. Dit in tegenstelling tot zwarte-koffiedrinkers, die
significant minder hun koffie met vrienden drinken (1 procent) en het
vaakst alleen (32 procent) of met collega's en zakenrelaties (27
procent). Latte-macchiatodrinkers onderhouden daarnaast ook het meeste
persoonlijk contact met vrienden en bekenden. Zij spreken het vaakst af
met vrienden en vriendinnen en zijn daarnaast het meest actief op
social media.
Vaker bij elkaar op de koffie via Facebookpagina van Friesche Vlag
Omdat blijkt dat mensen het drinken van luxe koffies met melk als een
sociale activiteit zien en zij hier enorm van kunnen genieten, wil
Friesche Vlag de mensen stimuleren vaker bij elkaar op de koffie te
gaan. Op de Facebookpagina
www.facebook.com/frieschevlagkoffieinspiratie kunnen bezoekers hun
vrienden uitnodigen voor een koffiedate. Carien de Bas, Marketing PR
Manager van FrieslandCampina Benelux: "We hebben tegenwoordig steeds
minder tijd om bij elkaar op de koffie te gaan. Terwijl juist blijkt
dat we hier enorm van genieten. Daarom bieden we de mensen via onze
Facebookpagina op laagdrempelige wijze de mogelijkheid elkaar uit te
nodigen voor een gezellige latte macchiato. Om de mensen aan te
moedigen, ontvangen de bezoekers na het maken van een date een gratis
flesje Friesche Vlag Voor Melkschuim. Dit is houdbare melk speciaal
bedoeld voor het bereiden van cappuccino's en latte macchiatio's
thuis."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Razende Robot Reporter