Duurzame consument doorstaat crisisjaren
Persbericht van MarketResponse Nederland BV
Ondanks de economische ontwikkelingen van afgelopen tijd blijft het
aantal Nederlanders dat gekenmerkt mag worden als Cultural Creative
vrijwel constant op 15%. Hoewel ook de duurzame consument de huidige
recessie in de portemonnee voelt, is dit geen reden af te stappen van
hun overtuiging. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in het
derde kwartaal van 2011 onder 1.702 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
In het vorige grootschalige Cultural Creative onderzoek van
MarketResponse in 2007 bleek eveneens dat 15% van de consumenten een
duurzame leefstijl nastreven. Inmiddels zijn dit in 2011 ca. 2 miljoen
volwassen consumenten.
'Cultural Creative' is een begrip dat is geïntroduceerd door de
Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich
door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover
materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de
ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving. Naast
Cultural Creatives is er een groep consumenten te onderscheiden die
zich aansluit bij de waarden van de Cultural Creatives, maar dit (nog)
niet altijd in de praktijk tot uitdrukking laat komen. Deze groep
beslaat ruim 12% van de Nederlanders (2007: 14%).
Bewuste consumenten met een eigen mening
Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen
van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep
uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide
Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde
leeftijd van deze consumenten is 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten
die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een
betere wereld. Ruim zeven op de tien Cultural Creatives geven aan 'over
de meeste onderwerpen een mening te hebben'. Bij de overige consumenten
is dit ruim de helft. Men geeft vaker aan goed op de hoogte te zijn van
het wereldnieuws, maar ook van het nieuws in de eigen wijk of buurt. Ze
zijn vaker dan andere burgers geïnteresseerd in politiek. Zeven op de
tien zijn van mening dat de politiek onvoldoende aandacht heeft voor
duurzaamheid. Van de totale groep Nederlanders van 18 jaar en ouder is
vier op de tien deze mening toegedaan.
Biologische voeding vanzelfsprekend voor Cultural Creatives
In het onderzoek is speciale aandacht besteed aan biologische
voedingsmiddelen. Vrijwel alle ondervraagde Cultural Creatives zijn
bekend met verschillende vormen van biologische en diervriendelijke
voeding. Van de totale groep volwassen consumenten is inmiddels
tweederde bekend met biologische voeding. Cultural Creatives kopen
vaker dan de gemiddelde consument deze producten. Redenen voor hen om
geen biologische voeding te kopen zijn de hogere prijs in combinatie
met het niet belangrijk genoeg vinden. Consumenten die niet Cultural
Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen doen dit voornamelijk
omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker
en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker
ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het
produceren.
Links:
http://www.marketresponse.nl/nieuws/persberichten/duurzame-consument-do
orstaat-crisisjaren
Razende Robot Reporter