Volvo Trucks en Container Centralen ontvangen PIEK-certificaat
Persbericht van Rai Vereniging
ONDER EMARGO TOT DINSDAG 8 NOVEMBER 14.00 UUR
Volvo Trucks en Container Centralen hebben vandaag uit handen van de
Stichting PIEK-keur een PIEK-certificaat ontvangen voor hun stille
transportoplossingen. De uitreiking vond plaats in het NBC (Nieuwegeins
Business Center) waar voor de 15e keer het symposium 'Geluid,
Trillingen, Luchtkwaliteit, Gebied & Gebouw in Nederland' (GTLG) werd
georganiseerd .
PIEK staat voor stille transportoplossingen. Tijdens het CTLG-symposium
zijn er vier PIEK-primeurs bekendgemaakt waarvan er twee een
certificaat ontvangen.
Volvo Trucks
De eerste primeur komt van Volvo Trucks. Achter de schermen is Volvo al
vijf jaar actief met de ontwikkeling van hun Volvo FE hybride. Deze
recent op de markt geïntroduceerde truck is in staat om ongeveer 1,5
kilometer vol elektrisch te rijden. Dankzij deze technologie voldoet
Volvo nu ook aan de 72 dB(A) limiet voor vrachtwagens van het PIEK
programma.
Container Centralen
De tweede primeur is de introductie van de geluidsarme rolcontainer van
het bedrijf Container Centralen. Dit van oorsprong Deense bedrijf komt
als eerste fabrikant van rolcontainers met een PIEK gecertificeerde
rolcontainer op de markt. De PIEK aanpak is inmiddels ook opgemerkt
door mevrouw Hedegaard, de Deense EU-commissaris belast met het
klimaatdossier. Mede vanwege haar interesse voor deze aanpak start er
volgend jaar ook een PIEK project in Denemarken. Denemarken is
overigens niet het eerste land dat PIEK beproeft. De aanpak van stille
PIEK vrachtwagens in combinatie met dagranddistributie is inmiddels een
bekend concept in Ierland, Engeland, België en Frankrijk. Volgend jaar
starten naar alle waarschijnlijkheid ook testen in Italië en in New
York.
IVECO
De derde primeur is Iveco, de eerste truckfabrikant die volgens het
PIEK-programma voldeed aan de 72 dB(A) grenswaarde. Iveco laat nu zien
dat gasmotoren niet alleen stil zijn, maar ook goed scoren als het gaat
om luchtkwaliteit en CO2. Uit de PEMS, uitgevoerd door TNO, blijkt dat
de NOx waarden tot 10 keer lager uitvallen dan met een vergelijkbare
dieseltruck. Bovendien is het schadelijk NO2 beperkt tot maximaal 5
procent van de totale NOx uitstoot. Door gebruik van biogas wordt
bovendien een CO2 reductie van 75 procent gerealiseerd.
Goodyear
De vierde primeur is de ontwikkeling van vrachtwagenbanden door
Goodyear Dunlop, waarbij de focus ligt op milieuaspecten zoals geluid
en CO2, maar ook aan veiligheid wordt aandacht besteed. De huidige
generatie truckbanden wordt ontwikkeld volgens de toekomstige
milieueisen. Goodyear is al langere tijd actief om het geluidsniveau
van vrachtautobanden verder terug te dringen zonder concessies te doen
aan de overige eisen die aan de banden worden gesteld zoals
rolweerstand, remweg, grip en levensduur. Het komende jaar worden de
mogelijkheden bekeken om de volgende generatie conceptbanden met een
lager geluidsniveau te monteren op een Iveco Truck. Ze worden uitgetest
door transportbedrijf Huybreghts in de regio Rotterdam.
Voor Rotterdam is gekozen omdat wethouder Van Huffelen onlangs een
intentieverklaring over de toepassing van PIEK vrachtwagens
ondertekende. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu is
enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. Het sluit goed aan bij de
doelstellingen van het programma Stiller op Weg van het ministerie dat
wordt uitgevoerd door AgentschapNL en het CROW.
Nederland blijkt de perfecte proeftuin voor een nieuwe aanpak voor de
stedelijke distributieproblematiek. Vanuit het buitenland komt steeds
vaker de vraag naar ondersteuning voor deze aanpak die in Nederland is
ontwikkeld en inmiddels geresulteerd heeft in ruim 80 geluidsarme
productinnovaties. Daarmee is de aanpak een export product geworden.
Meer informatie over PIEK
Sinds 1998 is de AMvB detailhandel van kracht. Deze wetgeving regelt de
toegestane geluidsniveaus van laden en lossen in de vroege ochtend en
avond. De overheid stimuleerde de ontwikkeling van stille producten met
het programma PIEK. Steeds meer steden zijn geïnteresseerd in de stille
PIEK producten, omdat dagranddistributie in combinatie met PIEK
materieel bijdraagt aan de verbetering van het stedelijk leefmilieu
zonder geluidsoverlast voor omwonenden.
Sinds 2001 is de truckindustrie actief bezig om te voldoen aan deze
geluidswetgeving. De ontwikkeling van stille producten heeft de laatste
vier jaar een aantal belangrijke doorbraken opgeleverd. Sinds 2006 kon
de transportsector beschikken over stille opleggers. Met de inzet van
deze stille PIEK trailers werd echter een andere geluidsbron dominant,
namelijk het motorgeluid van de vrachtwagen. Het goede nieuws is dat de
truckindustrie in staat is gebleken ook op dit gebied een slag te
maken. Door over te schakelen op gasmotoren is gebleken dat het
geluidsniveau met 8 dB(A) kon worden gereduceerd.
Links:
http://www.piek-international.com
Razende Robot Reporter