Ondernemers en bedrijven vinden elkaar in Bewijs van Goede Dienst
'Zorg voor een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente waar
ondernemers terecht kunnen'. Bij de discussiebijeenkomst over
deregulering in het kader van de Sociaal Economische Agenda (SEA)
Zoetermeer bleek dat de belangrijkste wens van ondernemers.
De gemeente Zoetermeer werkt hard aan het vereenvoudigen van de
regelgeving en het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers.
Dit gebeurt onder meer via het landelijke programma Bewijs van Goede
Dienst. In dat kader wilden ambtenaren en wethouder Patrick van Domburg
van ondernemers zelf horen hoe het nog beter kan.
Zoetermeer is één van de landelijke koplopers op het gebied van
deregulering. In de vorige collegeperiode werd de regeldruk voor
inwoners al verlaagd met 51% en voor ondernemers met 29%. Tijdens het
diner pensant voor ondernemers, ambtenaren en politici klonken dan ook
verschillende complimenten. Maar het kan nog veel beter. Ondernemers
blijken vooral moeite te hebben binnen de gemeente de juiste persoon te
vinden om vragen aan te stellen.
Ook de communicatie in procedures kan beter: een tussentijdse
voortgangsrapportage of een telefoontje in plaats van een standaard
brief stellen ondernemers zeer op prijs. Veel bedrijven hebben behoefte
om samen met de gemeente de mogelijkheden binnen een procedure te
verkennen, in plaats van strikt volgens de regels een besluit te
krijgen. "Er is van twee kanten welwillendheid, maar je moet elkaar
vinden," zo vatte een van de deelnemers het samen.
Volgende stap
De uitkomsten van de discussiebijeenkomst worden meegenomen in het
nieuwe Bewijs van Goede Dienst. Dit landelijke programma beoordeelt
elke twee jaar de dienstverlening van de gemeente op tien normen, onder
meer klanttevredenheid, responstijd en inhoudelijke kennis. Samen met
de ondernemers formuleert de gemeente vervolgens concrete plannen voor
verdere verbetering. Waar mogelijk gaat de gemeente al meteen aan de
slag. Zo wordt gekeken of de accountmanagers economische zaken vaker op
bedrijfsbezoek kunnen gaan. "Ook als er geen concrete problemen zijn,
levert zo'n bezoek een schat aan informatie over het
ondernemersklimaat", stelt Mathieu Souren, voorzitter van de RVOZ.
Wethouder Patrick van Domburg is tevreden over de bijeenkomst. "Het is
erg goed om te zien dat vanavond veel contacten zijn gelegd en mensen
concrete punten gaan oppakken. Juist op bijeenkomsten als deze kunnen
gemeente en ondernemers elkaar leren kennen en begrijpen. Zo verbeteren
we de dienstverlening."