Nauwelijks winst voor milieu door deelname luchtvaart aan EU-ETS
Persbericht van Platform Duurzame Luchtvaart
Opbrengsten uit EU ETS in ontwikkeling biobrandstof is de enige optie
voor verduurzaming luchtvaart
De International Civil Aviation Organization (ICAO) heeft op 2 november
verklaard de wereldwijde deelname van luchtvaart aan het eenzijdig
opgelegd emissiehandelsysteem van de Europese Unie (EU ETS) niet te
steunen. "Dit is wederom een waarschuwing aan de Europese Commissie
(EC) voor de desastreuze gevolgen van een milieuregel die niet
bijdraagt aan CO2-reductie", aldus Mike Heijstee, directeur Platform
Duurzame Luchtvaart.
Heijstee: "Het in de kern goede systeem heeft alleen kans van slagen
als het mondiaal wordt uitgerold en de opbrengsten uit de veiling van
emissierechten direct worden geïnvesteerd in een duurzame luchtvaart.
Investeringen in de ontwikkeling van biobrandstoffen leveren de meeste
winst op voor het milieu."
Biobrandstof als duurzame oplossing
De EU wil door middel van EU ETS de in Kyoto gemaakte afspraken over
vermindering van uitstoot van broeikasgassen realiseren.
Luchtvaartmaatschappijen die in, van en naar Europa vliegen, moeten hun
uitstoot compenseren door middel van emissierechten. Een deel van deze
rechten krijgt men, een deel wordt geveild en de rest wordt gekocht op
de markt.
Het idee is dat luchtvaartmaatschappijen eerder zullen investeren in
nieuwe en schonere technieken als er een prijskaartje aan de uitstoot
van CO2 hangt. Omdat luchtvaart de afgelopen jaren uit zichzelf al ruim
70% efficiënter en schoner is geworden, zal het voor
luchtvaartmaatschappijen goedkoper zijn rechten van andere sectoren te
kopen. Dat betekent dat er geld vanuit de luchtvaartsector zal
wegvloeien naar sectoren waar nog niet veel is gebeurd op het gebied
van efficiency verbeteringen.
Alleen door de gelden verkregen uit de veiling in emissierechten direct
te investeren in het duurzaam maken van de sector, kan EU ETS een
concrete bijdrage leveren aan de reductie van CO2. Het gebruik van de
opbrengsten uit EU ETS voor de ontwikkeling van biobrandstof is de
enige optie voor verduurzaming van de luchtvaart. Met deze investering
valt daadwerkelijk winst voor het milieu te halen.
Europa schiet in eigen voet
De EC heeft aangegeven de deelname van luchtvaart aan EU ETS per 1
januari 2012 ongewijzigd door te zetten. Als zij voet bij stuk houdt
zal dit niet alleen desastreuze gevolgen hebben voor de Europese
sector, maar vooral voor de maatschappij. De milieumaatregelen die
Europa eenzijdig aan de rest van de wereld oplegt, frustreren een
mondiale oplossing en ontketenen een handelsoorlog. De niet-Europese
landen dreigen met vergeldingsacties en geven aan de kosten van EU ETS
op Europa te verhalen, door bijvoorbeeld het heffen van overvlieggelden
voor Europese luchtvaartmaatschappijen. Europa zal zoveel mogelijk
gemeden worden, hetgeen lijdt tot minder directe verbindingen en dus
sociaal/maatschappelijke én economische terugval, zonder dat het
systeem de uitstoot van CO2 verkleint.
Escape Hatch
Maar is er überhaupt een ontsnappingsmogelijkheid voor Europa zonder
gezichtsverlies te lijden? In de veronderstelling dat goed voorbeeld
goed doet volgen, kan Europa er voor kiezen om als voorbeeldfunctie op
te treden en het systeem eerst alleen op alle vluchten binnen Europa te
laten gelden. Als bij de evaluatie in 2012, voorafgaand aan een nieuwe
periode van 7 jaar, blijkt dat de doelstellingen zijn behaald dan kan
de EU. aansturen op een mondiaal systeem op basis van de samenwerking
binnen het Kyotoverdrag.
Mondiaal systeem vereist
Want wil het EU ETS slagen dan is een mondiaal systeem vereist, waarin
de opbrengsten ten goede komen aan de ontwikkeling van duurzame
luchtvaart. Daarbij leveren investeringen in de ontwikkeling van
biobrandstoffen de meeste winst op voor het milieu.
*
Links:
http://www.duurzameluchtvaart.nl/het-europese-emissiehandelsysteem.html
Razende Robot Reporter