Syntens

Syntens brengt kweker en ijssalon in contact met designer die winnend logo en verpakking ontwerpt

Clevers IJssalon uit Grubbenvorst en Kwekerij Hermans-Walter uit Sevenum zijn winnaar geworden van de Design Pressure Cooker Agrofood (DPC) 2011. In het nieuwe ZLTO gebouw in s-Hertogenbosch gingen elf Agrofoodondernemers aan de slag met designers en dit leverde tal van nieuwe foodconcepten op.

Lonneke van Andmore vormgeving, Theo Clevers en Annette Hermans-Walter

Het winnende concept, het oranje-paprikaconcept met van links naar rechts: Lonneke van Andmore vormgeving, Theo Clevers en Annette Hermans-Walter. (Fotografie: Einte Visser.)

Gedurende de hele dag zag organisator Jenk de Jong van Syntens de inspiratie uit de snelkookpan spuiten. "Het thema was niet voor niets creatief broeden met ontwerpers. De deelnemers werkten de hele dag aan nieuw design voor hun product, verpakking, uitstraling en/of strategie. De kracht van de DPC is het op korte termijn realiseren van resultaten." Doel van de DPC is om ontwerpers en ondernemers op een laagdrempelige manier te stimuleren om samen te werken.

Winnend concept

De deelnemers van het winnend paprika-ijs concept werden bijgestaan door de designer Andmore vormgeving. Zij heeft de vormgeving voor een nieuw logo voor het oranje paprika- ijs ontwikkeld en twee nieuwe verpakkingen; een mooi ijsdoosje voor op de Floriade 2012 en een handzame ijsrol voor de horeca.

Innovativiteit, creativiteit en haalbaarheid

11 ondernemers en 1 team, namelijk de Wageningen UR met 4 studenten Food-design van de HAS, werden gekoppeld aan designers. Syntens Innovatiecentrum heeft eerst de vragen van de ondernemers geanalyseerd en ze gekoppeld aan deze ontwerpers. De ontwerpvragen liepen sterk uiteen. De deelnemers hebben aan het einde van de dag hun concrete resultaten aan een drie koppige jury gepresenteerd. Ze werden beoordeeld op innovativiteit, creativiteit, haalbaarheid en concept.

DPC Agrofood

De DPC(TM) Agrofood is een activiteit van Syntens in kader van het Agrofood-programma van het ministerie van EL&I. Doel is om binnen de groep van agrofood-ondernemers meer bewustzijn te creëren rondom de kansen die het samenwerken met ontwerpers biedt. Omdat nog te weinig bedrijven zich van de voordelen bewust zijn, beogen wij binnen dit initiatief bedrijven en ontwerpers bij elkaar te brengen om concrete resultaten op te leveren: nieuwe producten, nieuwe dienstverlening en nieuwe 'experiences'. Kortom: innovaties, winst en succes voor beide partijen.