Syntens brengt kweker en ijssalon in contact met designer die winnend logo en
verpakking ontwerpt
Clevers IJssalon uit Grubbenvorst en Kwekerij Hermans-Walter uit
Sevenum zijn winnaar geworden van de Design Pressure Cooker Agrofood
(DPC) 2011. In het nieuwe ZLTO gebouw in s-Hertogenbosch gingen elf
Agrofoodondernemers aan de slag met designers en dit leverde tal van
nieuwe foodconcepten op.
Lonneke van Andmore vormgeving, Theo Clevers en Annette Hermans-Walter
Het winnende concept, het oranje-paprikaconcept met van links naar
rechts: Lonneke van Andmore vormgeving, Theo Clevers en Annette
Hermans-Walter. (Fotografie: Einte Visser.)
Gedurende de hele dag zag organisator Jenk de Jong van Syntens de
inspiratie uit de snelkookpan spuiten. "Het thema was niet voor niets
creatief broeden met ontwerpers. De deelnemers werkten de hele dag aan
nieuw design voor hun product, verpakking, uitstraling en/of strategie.
De kracht van de DPC is het op korte termijn realiseren van
resultaten." Doel van de DPC is om ontwerpers en ondernemers op een
laagdrempelige manier te stimuleren om samen te werken.
Winnend concept
De deelnemers van het winnend paprika-ijs concept werden bijgestaan
door de designer Andmore vormgeving. Zij heeft de vormgeving voor een
nieuw logo voor het oranje paprika- ijs ontwikkeld en twee nieuwe
verpakkingen; een mooi ijsdoosje voor op de Floriade 2012 en een
handzame ijsrol voor de horeca.
Innovativiteit, creativiteit en haalbaarheid
11 ondernemers en 1 team, namelijk de Wageningen UR met 4 studenten
Food-design van de HAS, werden gekoppeld aan designers. Syntens
Innovatiecentrum heeft eerst de vragen van de ondernemers geanalyseerd
en ze gekoppeld aan deze ontwerpers. De ontwerpvragen liepen sterk
uiteen. De deelnemers hebben aan het einde van de dag hun concrete
resultaten aan een drie koppige jury gepresenteerd. Ze werden
beoordeeld op innovativiteit, creativiteit, haalbaarheid en concept.
DPC Agrofood
De DPC(TM) Agrofood is een activiteit van Syntens in kader van het
Agrofood-programma van het ministerie van EL&I. Doel is om binnen de
groep van agrofood-ondernemers meer bewustzijn te creëren rondom de
kansen die het samenwerken met ontwerpers biedt. Omdat nog te weinig
bedrijven zich van de voordelen bewust zijn, beogen wij binnen dit
initiatief bedrijven en ontwerpers bij elkaar te brengen om concrete
resultaten op te leveren: nieuwe producten, nieuwe dienstverlening en
nieuwe 'experiences'. Kortom: innovaties, winst en succes voor beide
partijen.
Syntens