Waterschap Reest en Wieden
worden geplaatst
Sluisdeuren Suatiesluis Blokzijl worden geplaatst
Maandag 7 november worden om ± 12.00 uur de sluisdeuren in de voormalige
Suatiesluis in Blokzijl met een kraan geplaatst. De restauratie van de oude
uitwateringssluis uit 1862 in de voormalige Zuiderzeedijk ten zuiden van
Blokzijl is dan bijna gereed.
De inwoners van Blokzijl zijn verheugd dat de Suatiesluis nu weer lijkt
op de historische uitwateringssluis van voor 1920. De vereniging
Plaatselijk Belang Blokzijl e.o. is uitgenodigd maandag bij de
werkzaamheden aanwezig te zijn.
Waterschap Reest en Wieden is in mei 2011 begonnen met de aanleg van
een nieuw poldergemaal met een duiker in het buitendijks gelegen
gebied. Dit gebied loosde voorheen zijn water in de sluis. Met de
huidige richtlijnen voor de dijken mag dit niet meer. Het gebied heeft
daarom een aparte eigen bemaling gekregen.
Na afronding van die werken is deze zomer begonnen met de restauratie
van de oude sluis.
Bijzonder watererfgoedproject
Het waterschap meende dat de cultuurhistorische waarde van de sluis
belangrijk genoeg is om de sluis te herstellen. Hiermee is dicht bij de
bebouwde kom van het toeristische stadje Blokzijl een historisch
waterbouwkundig kunstwerk in de oorspronkelijke staat teruggebracht.
Mede door het karakteristieke metselwerk is de sluis een beeldbepalend
element in de voormalige Zuiderzeedijk.
Renovatie sluis
De sluis was volgestort met klei. Na het ontgraven en reinigen van het
metselwerk bleek de sluis nog in een goede staat. De eikenhouten vloer,
waar de sluis op is gebouwd was nog puntgaaf. Het metselwerk had wel
beschadigingen opgelopen en enkele hardstenen afdekkingen waren
verdwenen. Onder het straatniveau zijn de uitwateringskokers bloot
gegraven, de zijwanden zijn versterkt met beton en het gewelf is
waterdicht gemaakt. Het beschadigde metselwerk is nu grotendeels
hersteld en het hardsteen wordt binnenkort aangebracht.
De twee gemetselde uitwateringskokers zijn dicht gemaakt en niet meer
zichtbaar. De sluis heeft nu alleen nog een waterkerende functie en is
geen uitwateringssluis meer, zoals in het begin van de vorige eeuw. Het
is nog wel mogelijk, indien nodig, om via de sluis de stadsgrachten van
Blokzijl te voorzien van vers water.
Renovatie oude trambrug
Naast de sluis aan de landzijde is een oude betonnen voetgangersbrug
aanwezig. De betonnen brug was van 1914 tot 1934 in gebruik als
trambrug voor de stoomtramlijn Blokzijl - Zwolle. Deze tramlijn liep
aan de binnenzijde van de dijk. Omdat nu de sluis droog kwam te staan,
deed zich de kans voor om gelijktijdig de brug te renoveren. Het
waterschap heeft in samenwerking met de gemeente Steenwijkerland dit
werk voor de gemeente uitgevoerd.
De betonnen brug was zwaar aangetast door geroest wapeningsstaal. De
brug is onder andere aan de onderzijde voorzien van een laag
spuitbeton. Op het brugdek zijn de spoorstaven in de anti-sliplaag
figuratief weergegeven, die doen herinneren aan de smalspoorrails uit
die tijd.
De totale kosten van het totale project zijn ruim 620.000 euro. De
provincie Overijssel draagt 50% bij.
NB:
Het plaatsen van de deuren gebeurt door de hoofdaannemer van het
project Dubbink uit Vriezenveen en het afhangen van de sluisdeuren -
dit is een precies werk - wordt uitgevoerd door onderaannemer Schmees
& Lühn uit Haaksbergen. De nieuwe sluisdeuren - gemaakt in Duitsland -
zijn en van een duurzame houtsoort met een FSC-keurmerk.