Ingezonden persbericht
PUMA OCEAN RACING TEAM KLAAR VOOR RACE ROND DE WERELD
AVONTUUR OP ZEE BEGINT MET NIEUWE BOOT, EEN SPECIAAL TWAALFDE BEMANNINGSLID EN CAMPAGNE VOOR OCEAANBESCHERMING GELEID DOOR EEN NIEUWE TEAMMASCOTTE
Leusden, Nederland, 27 oktober Het PUMA Ocean Racing team, gesponsord door BERG Propulsion, maakt zich op voor de start van de Volvo Ocean Race 2011-2012 in de Spaanse havenstad Alicante. Na maanden van training in Newport, Rhode Island (VS) en op het Spaanse eiland Lanzarote is het team van elf elite zeilers, onder leiding van Ken Read, klaar om met PUMA's Mar Mostro deel te nemen aan de In-Port en Pro Am races komend weekend, gevolgd door de officiële start van de race op 5 november. Het team komt uit tegen vijf andere Volvo Open 70zeiljachten en zal geconfronteerd worden met extreme zeil- en weersomstandigheden tijdens deze negen maanden durende open oceaanrace waarbij de deelnemers 39.000 zeemijlen rond de wereld varen. "Wij hebben ons bijna twee jaar lang voorbereid en het team staat te popelen om aan de race te beginnen," aldus schipper Ken Read. "PUMA Ocean Racing heeft ditmaal voor een andere benadering gekozen tijdens de voorbereiding. Wij hebben die dingen gedaan die v
olgens ons belangrijk zijn om op de lange termijn succesvol te zijn. Ik ben enorm tevreden over ons team en de boot, maar de enige manier om te weten of wij alles goed gedaan hebben, is te vertrekken en aan de race te beginnen. De tijd zal het leren." Het PUMA Ocean Racing team, wordt opnieuw geleid door Read (Newport, Rhode Island, VS). De harde kern van het team bestaat uit: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australië); Ryan Godfrey, Trimmer & Driver (Adelaide, Australië); Kelvin Harrap, Trimmer & Driver (Napier, Nieuw-Zeeland); Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Captain (Auckland, Nieuw-Zeeland); Rome Kirby, Trimmer & Driver (Newport, Rhode Island, VS); Michael "Michi" Müller, Bowman (Kiel, Duitsland); Tony Mutter, Coordinator Aerodynamica & Watch Captain (Auckland, NieuwZeeland); Casey Smith, Systems Manager & Bowman (Brisbane, Australië); Jonathan "Jono" Swain, Helmsman & Trimmer (Durban, Zuid-Afrika); Amory Ross, Media Crew Member (Newport, Rhode Island, VS); Kimo Worthing
ton, General Manager (Portsmouth, Rhode Island, VS) en Tim Hacket, Shore Team Manager (Sydney, Australië). Het management en de bemanning van PUMA Ocean Racing hebben al 21 keer deelgenomen aan de Volvo Ocean Race en behoren daarmee tot de meest succesvolle en ervaren deelnemers. Als collectief is het team houder van zes (mono hull) snelheidsrecords in een 24-uursrace en heeft het de race rond de wereld al zes keer gewonnen. "Na PUMA's eerste campagne rond de vorige Volvo Ocean Race waren wij enorm trots op de behaalde tweede plaats en wat wij vanuit het oogpunt van merknaampromotie en marketing bereikt hadden," aldus Antonio Bertone, PUMA Chief Marketing Officer. "Maar als prestatiegericht bedrijf doen wij mee om te winnen. Voor deze race is een geweldige boot ontworpen en gebouwd en is het beste team samengesteld. Nu is het aan ons om de lat die tijdens de eerste race zo hoog is gelegd, met een nóg hogere klassering te overtreffen. Wij gaan de wedstrijd dan ook met veel plezier
volgen."
Het twaalfde bemanningslid Eerder dit jaar introduceerde PUMA Ocean Racing de Amerikaan Laird Hamilton, `big wave'-surfer en vader van het moderne stand-up paddleboarding, als speciaal twaalfe bemanningslid van het PUMA Ocean Racing team. PUMA en Hamilton hebben hun krachten gebundeld en samen een reeks innovatieve stand-up paddleboards geproduceerd. Juan Kouyoumdjian (Juan K), het meesterbrein achter PUMA's Mar Mostro Volvo 70 en tevens de ontwerper van de vorige twee winnende Volvo Open 70-boten (de ABN-AMRO ONE en Ericsson 4), heeft met Hamilton samengewerkt aan de ontwikkeling van het paddleboard. Daarbij heeft hij zich laten inspireren door het ontwerp van de romp van de Mar Mostro, zowel wat betreft ergonomie als het gebruik van ultralichte koolstofvezelmaterialen. De boards worden gemaakt in de Verenigde Staten en het opvallende ontwerp bevat net als de PUMA's Mar Mostro felrode octopustentakels. Dit is de eerste keer dat een innovatie afkomstig van een Volvo Open 70-boot w
ordt toegepast op paddleboards. Het PUMA/Laird Board werd in augustus voor het eerst gepresenteerd tijdens de `Outdoor Retailer' beurs in Park City, Utah (VS) en won meteen de `Gear of the Show Award' van Outside Magazine. Het PUMA/Laird Board zal vanaf januari 2012 te koop zijn. Bij de stopovers van de Volvo Ocean Race zijn er demonstratiemodellen beschikbaar om uit te proberen. PUMAVision Campagne voor oceaanbescherming Tegelijkertijd met de bekendmaking van de samenwerking met Hamilton en in overeenstemming met PUMA's duurzaamheidsbeleid is het bedrijf een campagne voor oceaanbescherming gestart. Deze campagne wordt aangevoerd door een nieuwe, educatieve mascotte, die een speciale rol heeft als dertiende bemanningslid en naar de naam Marmo luistert. Marmo is een vriendelijk "zeemonster" dat is geïnspireerd op PUMA's Mar Mostro-boot en zal fungeren als het gezicht van PUMA's inspanningen op het gebied van oceaanbescherming die gericht zijn op jonge kinderen. Marmo's avonturen st
aan vastgelegd in een boek waarin kinderen leren wat ze in hun dagelijkse leven kunnen doen om het leven in de oceaan te helpen beschermen. Het boek en een levensgrote Marmo staan centraal in een uitgebreide educatieve campagne, die naast evenementen voor het hele gezin ook online activiteiten, games, quizspelletjes en nog veel meer onderdelen bevat tijdens de stopovers van de race. Kinderen kunnen Marmo op zijn reis met het PUMA Ocean Racing team, online volgen via www.puma.com/marmo. Algemene achtergrond PUMA deed in mei 2007 voor het eerst van zich spreken in de zeilwereld, toen het bedrijf officieel zijn deelname bevestigde aan de Volvo Ocean Race 2008-2009: met het PUMA Ocean Racing-team werd aan boord van "Il Mostro" een indrukwekkende tweede plaats behaald. Tegelijkertijd lanceerde het sportlifestylemerk een complete lijn functionele- en vrijetijdskleding, schoenen en accessoires. Het PUMA Ocean Racing team legde tijdens de Volvo Ocean Race 2008-2009 ruim 37.000 zeemijlen a
f in PUMA's speciale zeilkleding, waarbij de bemanning mede dankzij hun PUMA uitrusting de zwaarst denkbare omstandigheden wist te trotseren, zoals stormen, slagregens, extreme hitte en bittere kou. De zeilkledingcollecties zijn speciaal voor de Volvo Ocean Race 2011-2012 vernieuwd en bevatten nu ook de gepatenteerde GORE-TEX® technologie. GORE-TEX® Pro Shell-kleding is ontworpen door zeilers voor zeilers en is uitzonderlijk robuust en duurzaam. De producten zijn getest in het veld, bestaan uit ademend en duurzaam materiaal dat wind- en waterbestendig is en vormen de beste oplossing voor gebruik onder extreem zware omstandigheden.
PUMA is de officiële leverancier van Volvo Ocean Race merchandise. Geheel in lijn met PUMA's duurzaamheidsdoelstellingen bestaat de meerderheid van de Volvo Ocean Race merchandise, PUMA Ocean Racing fankleding en de PUMA Ocean Outerwear collectie uit milieubewuste producten: ze zijn gemaakt van 100% organisch katoen of 100% gerecycled polyester en/of zijn ontwikkeld aan de hand van een milieuvriendelijk, veilig en gezond proces. De Volvo Ocean Racing collectie is opgenomen in de `PUMA Quad', een unieke retailstructuur die in elke stopover van de Volvo Ocean Race wordt opgezet. De PUMA Ocean Racing collectie is verkrijgbaar via www.puma.com en bij exclusieve PUMA-retailers wereldwijd. Ga voor meer informatie over de race, het team en de bemanning naar www.puma.com/sailing Specifieke informatie voor de media is te vinden op www.pumasailingnewsroom.com. Social Media Volg het team via verschillende social media kanalen. Facebook: http://www.facebook.com/PumaOceanRacing Tumblr: http://
pumasailing.tumblr.com/ Twitter: http://twitter.com/#!/pumaoceanracing
Ingezonden persbericht