Ingezonden persbericht
Persbericht
Rotterdam, 11 oktober 2011
3e Image Festival Rotterdam in teken van ambachtelijkheid en oorspronkelijkheid
Makers van Panique au Village hoofdgasten op zaterdag 5 november
Image Festival Rotterdam is de jaarlijkse ontmoetingsplek voor beeldmakers (grafisch ontwerpers, animatoren, illustratoren, fotografen etc) en mensen die geinteresseerd zijn in het werk, inzichten en opvattingen van deze beeldmakers. Het Image Festival 2011 heeft als thema: Made by Hand & Head. Hiermee geeft het Image Festival ruimte aan een trend in de wereld van beeldcultuur en beeldindustrie, namelijk een 'terugkeer' naar ambachtelijkheid, oorspronkelijkheid en handschrift.Het programma op 4 en 5 november in de Gouverne (voorheen Lantaren/Venster) laat de bezoeker hiervan talloze voorbeelden zien en ervaren.
Illustratoren, fotografen, animators, stripmakers, kunstenaars, videomakers en grafisch ontwerpers presenteren op 4 en 5 november hun werk tijdens het Image Festival. Het Image Festival geeft al vanaf 2009 een inhoudelijk en artistiek overzicht van cross-overs en co-creaties in de wereld van beeld.
Zo komen dit jaar onder andere Teun Hocks (fotograaf), Paul Faassen (illustrator), Bart Aalbers (live-cartoonist), Job Wouters (typograaf/ontwerper), Han Hoogerbrugge (multimedia artiest), Hedof (illustrator) en Harmen Liemburg (affiche ontwerper) een presentatie geven.
Paniek in het dorp met cowboy, indiaan en paard
Hoofdgasten op zaterdag 5 november zijn ongetwijfeld Stéphane Aubier en Vincent Patar, de Belgische bedenkers en makers van Panique au Village. Aubier en Patar hadden enkele jaren geleden groot succes met hun animaties bij VPRO's Villa Achterwerk waarin poppetjes van een cowboy, indiaan en paard de hoofdrollen speelden. Aubier en Patar zullen in hun presentatie stilstaan bij de ontwikkeling en productiewijze van hun stop-motion-films. Een beter voorbeeld van handwerk en video binnen het thema 'Made by Hand & Head' is haast niet te bedenken.
Gevarieerd programma
In de etalages van winkels aan de Nieuwe Binnenweg zijn tijdens het festival handgemaakte affiches te zien van studenten van de Willem de Kooning Academie. Een leegstaand winkelpand wordt tijdelijk ingericht als openbare drukwerkplaats waar beeldmakers met behulp van vierkleuren stencilmachines hun productie draaien. In het Centrum voor Beeldende Kunst is werk te zien van Sander Bokkinga en in Opperclaes van David Shillinglaw. De afsluiting van het festival op zaterdagavond 5 november is tijdens een party in De Unie waar muziek en beeld samenkomen.
Zie www.image-festival.com voor het uitgebreide programma en het laatste nieuws.
Image Festival Rotterdam
Het Image Festival is een jaarlijks terugkerend evenement dat de talrijke en gevarieerde aspecten van beeldcultuur en -industrie centraal zet. De nadruk in het programma van 4 en 5 november ligt op toepassingen van beeld in en crossovers tussen diverse media en heeft als doel de rijke verscheidenheid van onze visuele cultuur te presenteren. Het Image Festival werkt nauw samen met mediabedrijven, onderwijsinstellingen, professionele en zakelijke netwerken en met culturele en creatieve instituten.
Het Image Festival presenteert elk jaar een levendige dwarsdoorsnede van de internationale beeldcultuur. Naast het festival organiseert de Stichting Internationaal Beeldfestival Rotterdam elk maand de Image Lab's waarin werk van beeldmakers wordt vertoond en besproken en waar inhoud en thema van het jaarlijkse festival worden verkend. Het thema 2011 van het Image Festival luidt: Made by Hand & Head. Met dit thema wil de organisatie inzage geven in een al sinds enkele jaren zichtbare trend, namelijk een bewuste terugkeer naar ambachtelijkheid, oorspronkelijkheid en handschrift. Hiermee zetten beeldmakers zich (onbewust) af tegen globalisering en unformiteit in de internationale beeldcultuur en geven zij aan dat de persoonlijke signatuur van de maker weer zichtbaar mag zijn.
Bezoek het Image Festival nu alvast online op www.image-festival.com, word vrienden op Facebook of volg ons op Twitter.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht