LAAT JE PYJAMA IN DE KAST: 9 TIPS VOOR SLIMMER (THUIS)WERKEN


AMSTERDAM, BRUSSEL, 20111104 -- Efficiëntie en productiviteit op het werk verhogen en geld besparen. Het zijn enkele voordelen van het ‘Nieuwe Werken’. Hoewel in Nederland meer ingeburgerd dan in Vlaanderen (enquête Kluwer) raken we steeds meer overtuigd van de voordelen van een moderne werkstijl. Nederland zet het Nieuwe Werken deze maand in de kijker. Ook in België gebeurde dat met de ‘nationale thuiswerkdag’, want thuiswerken is modern werken met positieve output: geen file-tijdverspilling, hogere productiviteit, work-life in balans... Maar er zijn ook valkuilen voor wie thuiswerkt. Dit zijn 9 tips van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck ( http://www.plusorganizing.be ) voor efficiënt en prettig thuiswerken.

9 tips van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck (www.plusorganizing.be) om efficiënt en prettig thuis te werken:

TIP 1 - Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk

Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudtaken, of met een bezoek aan de dokter, of met een boodschap… Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders kan je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd.

 TIP 2 - Maak een goede planning en volg een strak werkschema

Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen ‘controle’… Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo kun je ook vermijden dat je (systematisch) overuren zit te maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.

TIP 3 - Laat je pyjama in de kast

Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuis werkt, laat zijn pyjama in de kast…

TIP 4 - Creëer een prettige werkplek

Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis. Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een stevig bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting…

TIP 5 - Houd alle bureauspullen binnen handbereik

Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies of afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.

TIP 6 - Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten

Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over:
  • Je werktijden: Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
  • Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.

TIP 7 - Maak goede afspraken met je familie en vrienden

De verleiding is groot voor familie (hoofdzakelijk moeders ;-) of vrienden om even bij jou thuis binnen te springen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms-en.

TIP 8 - Houd je aan de routine van op kantoor

Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken… Dingen waar je collega's op het werk je alleen maar van kunnen dromen.

TIP 9 - Geniet!

Geniet op je thuiswerkdag van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan!

Veel succes!

PS: Beluister hier de radiogesprekken die Sara Van Wesenbeeck op enkele Vlaamse radiostations had naar aanleiding van de eerste nationale thuiswerkdag in België: http://www.plusorganizing.be/in-de-media#post_490


WILT U MEER INFORMATIE:
Sara Van Wesenbeeck, professional organizer en coach, trainer en spreker, auteur
+32 470 52 70 52 – http://www.plusorganizing.be

EXTRA INFORMATIE:

* Sara Van Wesenbeeck is professional organizer en coach, trainer en spreker. Ze is zaakvoerder van Plus Organizing®: http://www.plusorganizing.be/

* Sara is Europees Ambassadeur voor het Vrouwelijk Ondernemerschap in opdracht van de Europese Commissie. In die functie inspireert, motiveert en coacht ze vrouwen die (willen) kiezen voor een carrière als ondernemer: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/promoting-entrepreneurship/women/ambassadors/index_en.htm

* Sara Van Wesenbeeck is auteur van ‘Het slimme organizing boek: voor een leven met minder stress en wanorde’. Het boek is uitgegeven bij Terra Lannoo en te koop in Vlaanderen en Nederland: http://www.plusorganizing.be/tips/het-slimme-organizing-boek

* Bio van Sara Van Wesenbeeck: Na een loopbaan van 15 jaar als journalist, presentator, producer en later als strategisch adviseur bij VRT radio, werkte Sara als internationaal coach en trainer voor de EBU. Daarna ging ze aan de slag als adviseur PR, communicatie en marketing. Sinds enkele jaren runt ze haar eigen bedrijf Plus Organizing® en stelt ze orde op zaken bij gezinnen en bedrijven in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck geeft geregeld lezingen over het slimmer oganiseren van jezelf, je gezin, je werk en je leven.

* Volg Sara Van Wesenbeeck ook op Facebook en Twitter: http://www.facebook.com/pages/PLUS-ORGANIZING-Sara-Van-Wesenbeeck-professional-organizer-coach/157948254270594