Gouden tijden voor oplichters op internet


DUIVEN, 20111104 -- De laatste weken stijgt het aantal gevallen van oplichting via internet aanzienlijk dat blijkt uit het aantal meldingen dat binnenkomt op de website www.opgelichtopinternet.nl. De Stichting Stop Internetoplichting, waar de eerder genoemde website onderdeel van is, wil graag in deze drukke aanlooptijd richting de feestdagen, extra aandacht vragen voor de preventie van oplichting via internet.

Ongeveer 70% van de Nederlandse consumenten koopt wel eens online, wat neer komt op 9,25 miljoen online consumenten. Van alle aankopen wordt 10% via internet gekocht en dit percentage stijgt elk jaar. Nederlanders hebben vorig jaar voor ruim 8,2 miljard euro op internet geshopt. Met de toenemende populariteit van het online winkelen, zien ook malafide verkopers hun kans schoon. Het kopen en handelen op internet is niet altijd even veilig. Er is een groeiende tendens van fake webshops die uit het niets opduiken en het aantal malafide verkopers, via de verschillende advertentiesites, neemt hand over hand toe (wel verkopen en laten betalen, maar niet leveren). November en december zijn al jaren bij uitstek ‘gouden tijden’ voor internetoplichters.


Kopen bij onbekende webshops

Het aantal meldingen van problemen met webshops is explosief gestegen. Men heeft het idee dat indien men via een webshop koopt dat het vertrouwd kopen is. Naast alle betrouwbare webshops (meestal aangesloten bij de bekende keurmerken), zijn er veel webshops die vertrouwd lijken maar dat niet zijn. Vaak vertonen ze grote gelijkenissen met bestaande bekende webshops. Vaak word je naar de site gelokt via advertenties op de bekende advertentiesites als Marktplaats en Speurders.

 Natuurlijk zijn niet alle webshops over één kam te scheren. Kopers kunnen wel een aantal gegevens standaard nagaan, erg belangrijk als men met een onbekende webshop in zee wil gaan.


Check:

● Controleer of alle wettelijke verplichte informatie op de site aanwezig is als: bezoekadres, telefoonnummer, Kamer van Koophandelnummer en BTW nummer. Ontbreekt dit, dan moet er al een alarmbelletje gaan rinkelen.
● Kijk wanneer de site is opgericht.
● Kijk of er ervaringen van andere kopers op Google zijn te vinden.
● Controleer eventuele keurmerken.
● Kom niet in verleiding om een aankoop te doen omdat de actie alleen vandaag geldig is, dat is een veel gebruikte tactiek om kopers tot een impuls aankoop te verleiden.
● Als de prijzen te mooi zijn om waar te zijn, dan is dat meestal ook het geval.

Deze bewuste houding is natuurlijk ook noodzakelijk wanneer gereageerd wordt op een advertentie van één van de advertentiesites. Handel in persoon, laat geen dure elektronica via de post bezorgen, ook niet onder rembours (een pak melk of kranten in een doos zijn geen uitzondering). Controleer in ieder geval de gegevens van de verkoper via Google.


Problemen, en dan?

Er zijn wettelijke regels met betrekking tot levertijd van een bestelling via internet (30 dagen tenzij anders overeen gekomen). Na deze periode kan de koop formeel ontbonden worden. De verkoper dient dan binnen 30 dagen de vooruitbetaalde bedragen terug te storten. Doet de verkoper dat niet dan is deze in gebreke. Mochten de koper en verkoper er samen niet uitkomen – worden bestelde artikelen niet geleverd - reageert verkoper niet op mailberichten en is telefonisch onbereikbaar dan zullen vervolgstappen overwogen moeten worden. Doe in ieder geval ALTIJD aangifte bij de politie of melding via www.mijnpolitie.nl. Meld het daarnaast bij één van de fora die zich bezig houden met het bijstaan van gedupeerden van oplichting via internet, waaronder de website www.opgelichtopinternet.nl van Stichting Stop Internetoplichting.





Ingezonden persbericht