Gemeente Utrecht
2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
134 Vragen van de heer R.A. van Asperen
(ingekomen 4 november 2011)
Schriftelijke vragen inzake Pak overlast brommers op Het Lint aan!
De fractie van D66 werd door wandelaars en omwonenden op gewezen dat ondanks, het feit dat het niet is toegestaan, er met regelmaat bromfietsen op Het Lint rijden. Dit terwijl Het Lint ook blijkens de antwoorden op de schriftelijke vragen van de heer B. Fokke op 26 augustus 2010, ook door uw college nadrukkelijk wordt gezien als een wandel-, skate- en fietsrecreatiezone. Uit beeldmateriaal waarover D66 beschikt blijkt dat het hier gaat over zowel bromfietsen (geel kenteken, 45 km/u) als over snorfietsen/scooters (blauw kenteken 25, km/u). Uw college geeft aan dat de aanwezigheid van bord G7 met een onderbord 'fietsen toegestaan' juridisch voldoende is om bromfietsen van Het Lint te weren. Echter, snorfietsen/scooters zijn gelijk gesteld aan fietsen en mogen rijden waar fietsen ook rijden. Zij zijn echter sneller en zwaarder dan fietsen en leveren daarmee hinder en gevaar op voor de kwetsbare groepen gebruikers van Het Lint.
Daarom stelt D66 de volgende vragen:
1. Deelt het college de mening van D66 dat als de genomen maatregelen niet helpen om Het Lint te vrijwaren van brom- en snorfietsen er aanvullende maatregelen genomen dienen te worden?
2. Is het college nu wel bereid om de opgangen van Het Lint te voorzien van borden C13 die het gebruik van Het Lint door bromfietsen verbieden?
3. Kan als het bord C 13 geplaatst is, ook opgetreden worden tegen gebruik van het Het Lint door snorscooters (blauw kenteken)?
4. Is er juridisch een onderscheid tussen snorfietsen met verbrandingsmotor en snorfietsen met een elektrische motor of elektrische trapondersteuning? Zo ja, is dan aanvullende regelgeving noodzakelijk en is het college bereid om deze aan de gemeenteraad voor te leggen?
5. Hoe vaak zijn door politie en andere toezichthouders de afgelopen 6 maanden overtreders staande gehouden en in hoeveel gevallen is proces-verbaal opgemaakt?
Volgens informatie waarover D66 beschikt zouden pizzakoeriers van enkele horecabedrijven uit de omgeving met regelmaat Het Lint gebruiken als kortste route naar hun klant.
6. is het college bereid om met deze bedrijven in gesprek te gaan om daar mee te bereiken dat ook vanuit de bedrijven de pizzakoeriers gemaand worden Het Lint te mijden?
Bij de ongelijkvloerse kruising van Het Lint met de Vleutensebaan (ter hoogte van de Enghlaan) is een kans gemist om door een iets andere wegarchitectuur van deze kruising ook een ongelijkvloerse kruising met de Vleutensebaan voor bromfietsers te creëren. Nu wordt Het Lint daar over een afstand van ongeveer 40 meter daar vaak toch illegaal mee gebruikt door bromfietsers die richting Utrecht willen rijden.
7. Is het college bereid om te bezien hoe er op die plek een voor alle categorieën gebruikers veilige oplossing gevonden kan worden, zodanig dat het bromfietsen daar ook gebruik van de ongelijkvloerse kruising kunnen maken?
8. Is het college bereid dat als blijkt dat borden niet helpen brom- en snorfietsen effectief van Het Lint te weren, de gemeenteraad fysieke maatregelen te nemen die uiteindelijk tot het gewenste effect leiden?
---- --