PERSBERICHT: komend weekend drie concerten in LantarenVenster Rotterdam; James Carter Organ Trio, Karrin Allyson Trio en The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble
James Carter Organ Trio - Vrijdag 4 november, 20:30, ¤ 22
In 1985 was de bigband van Blue Lake Summer School zich aan het voorbereiden op een Europese tournee toen de tweede tenorsaxofonist van het orkest ineens niet mee kon gaan. Zijn plaats zou worden ingenomen door James Carter, een zestienjarige puber uit Detroit. Aanvankelijk werd er sceptisch gereageerd op zijn komst, maar in de dagen die volgden blies de nieuweling iedereen ondersteboven. Een jaar later ging diezelfde jonge saxofonist met Wynton Marsalis op tournee. Op Marsalis na debuteerde er in de afgelopen decennia geen jazzmuzikant die zóveel indruk op de jazzscene maakte als James Carter. Hij bespeelt de hele saxofoonfamilie in alle stijlen zonder dat hij ook maar iemand na lijkt te apen. Carter combineert oude stijl jazz met hedendaagse bop en free jazz. De fabuleuze techniek en de heftige, overtuigende toon die te horen waren op zijn eerste cd JC on the Set was krachtig, zelfverzekerd en origineel. Kort na zijn debuut werd hij al eens de moderne versie van Eddy Lockjaw Davis genoemd, de befaamde energieke tenor uit de Count Basie Band. Die vergelijking is vooral gebaseerd op het energieke spel van beide tenoristen, waarbij Carter de vernieuwingen in het spel van Archie Shepp, Albert Ayler en Pharoah Sanders weet te verwerken.
Inmiddels behoort Carter tot de allergrootste tenorsaxofonisten van de post-Coltrane generatie, die op zijn vorige album Present Tense eens te meer liet horen dat hij helemaal van deze tijd is; hij was niet alleen geïnspireerd door de zware Texaanse tenoren, maar ook door Braziliaanse jazz, Eric Dolphy en Harry Carney, die in de band van Ellington de bariton soms inruilde voor een basklarinet.
James Carter is een veelgevraagd solist bij grote orkesten. Ook heeft hij een bijzondere band met Rotterdam. Zo speelde hij niet alleen regelmatig op het North Sea Jazz Festival, maar ook met het Rotterdam Jazz Orchestra. En van zijn samenwerking met de Rotterdamse band De Nazaten kwamen inmiddels al twee cd's uit. De laatste keer dat James Carter LantarenVenster aandeed was alweer in oktober 2009, met zijn kwartet. Dit keer presenteert deze winnaar van verschillende DownBeat Polls zijn Organ Trio, waarvan vorige maand de nieuwe cd At The Crossroads uitkwam op het Emarcy label (Universal).
Bezetting: James Carter -- saxofoons, organist Gerard Gibbs - Hammond B3 orgel,, Leonard King Jr. - drums
Karrin Allyson Trio - Zaterdag 5 november, 20:30, ¤ 17
De Amerikaanse zangeres en pianiste Karrin Allyson nam sinds haar debuut in 1992 zo'n twaalf cd's op. Ze zingt daarop liedjes uit allerlei genres, waaronder blues, bebop, pop en bossa nova. Ook nam ze verschillende vocale uitvoeringen van instrumentale jazzcomposities op, waarvoor ze zowel scat- als vocalese-technieken gebruikt. Wat voor compositie ze ook onder handen neemt, met haar expressieve stemgeluid en pure jazztiming maakt ze iets geheel persoonlijks van elke song. Haar albums Remembering John Coltrane, Footprints en Imagina: Songs of Brasil werden genomineerd voor een Grammy als beste jazzalbum. Karrins nieuwste album Round Midnight kwam uit in mei van dit jaar, wederom op het befaamde label Concord Jazz. De New York Times vindt haar "a complete artist, one of the jazz world's finest". Het werd dan ook tijd om Karrin met haar trio uit te nodigen voor een concert in LantarenVenster!
A singer with a feline touch and impeccable intonation. (The New York Times)
She's been described as a 'musician's musician,'and for once the overused term actually makes sense - a commplete performance by a complete artist - one of the jazzz world's finest. (Don Heckman, The Los Angeles Times)
The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble - Zondag 6 november, 16:00, ¤ 1 LantarenVenster is op zondag 6 november 1 jaar open op de Wilhelminapier, en viert dat met film- en concertkaartjes van slechts ¤ 1 ! Meer informatie hieerover op www.lantarenvenster.nl
Het NRC schreef het eerder dit jaar al: gitarist "Reinier Baas (26) is één van de opvallendste jonge jazzmusici van Nederland". Samen met vier eveneens zeer talentvolle bandleden, waaronder altsaxofonist Ben van Gelder, richtte hij The more Socially Relevant Jazz Music Ensemble op. Het showcase concert van de band was dé verrassing van de Jazzdag, eerder dit jaar gehouden in LantarenVenster. Dit smaakte naar meer, en het eenjarig bestaan van het nieuwe LantarenVenster is een prachtige aanleiding om de groep uit te nodigen voor een volledig concert. Baas, fan van zowel Brad Mehldau als van de gitarist van Rage Against The Machine, sloot vorig jaar zijn opleiding aan het Amsterdamse conservatorium af met een tien. De jury, die bestond uit onder meer oud-docenten Jesse van Ruller, Martijn van Iterson en Maarten van der Grinten, prees hem om zijn durf, muzikaliteit en unieke identiteit. Een deel van zijn studie bracht hij door aan de Manhattan School of Music in New York, waar hij les kreeg van o.a. Dave Liebman. Baas speelde al met Benjamin Herman en Hans Teeuwen. Dit jaar was hij op North Sea Jazz, maar ook op Lowlands te bewonderen in een gastrol bij het National Jeugd Jazz Orkest. VPRO's 3voor12 gaf het concert op Lowlands het cijfer 8,5 en schreef: "de 26-jarige Reinier Baas groove't als een gek op zijn gitaar!"
In zijn 'all-star' kwintet met de prachtige lange naam The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble vergaarde Baas een aantal van de meest interessante jonge musici van Nederland. De band brengt een ongebruikelijke full stereo benadering met twee altsaxofonisten, maar ook doordachte composities van Baas, en een ritmesectie met een niet aflatende puls, die een onwrikbaar fundament vormt voor experiment en improvisatie. De net uitgebrachte cd More Socially Relevant Jazz Music (Mainland Records) krijgt inmiddels lovende kritieken. De cd bevat een eclectische mengelmoes van Baas' eigen composities, werk van Maurice Ravel, en een paar ernstig misvormde impressies van het voorheen meest onschuldige deel van het American Songbook repertoire. De cd kreeg o.a. vier sterren in De Volkskrant, die in Baas een flinke dosis zelfspot herkent. Ook schrijft de krant over "een ongekunstelde sound die barst van het plezier," "uptempo stukken die fris, ongedwongen en lekker klinken" en "prettige variatie binnen de composities". Verder: "De techniek van Baas maakt indruk. Soms volwassen met licks van Jesse van Ruller, dan ongetemd in een vette rockgroove. En in de gedurfde solo- en duostukken blijkt het idioom van de gitarist geen einde te kennen. Zijn soulvolle klank in de ballads verovert harten."
Bij dit concert wordt bassist Sean Fasciani vervangen door de Rotterdamse bassist Stefan Lievestro, in wiens band Mona Lisa Overdrive Baas tegenwoordig gitaar speelt.
"Technisch vernuft en een perfect oor voor intens gebouwde, tot lang na het luisteren in je oor spelende liedjes... Baas is metteen opgenomen in de wereld van de groten, in elk geval in Nederland." (Trouw, Armand Serpenti)
Bezetting: Reinier Baas: gitaar, Ben van Gelder: altsax, Maarten Hogenhuis: altsax, Stefan Lievestro: bas, Mark Schilders: drums
Kaarten voor deze concerten zijn online te koop via
Ingezonden persbericht