Rijksoverheid
Persconferentie na de MR 4 november 2011
Radio- en TV-tekst | 04-11-2011
Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte
na afloop van de ministerraad op 4 november 2011.
INLEIDEND STATEMENT
RUTTE
Goedemiddag. Vorige week woensdag, of eigenlijk in de nacht van
woensdag op donderdag zijn we in Brussel een pakket overeengekomen met
maatregelen die nodig zijn om de eurozone te stabiliseren. Dat is een
pakket wat gebaseerd is op vier cruciale peilers. Namelijk het
versterken van het noodfonds, een nieuw steunpakket voor Griekenland om
te zorgen dat de schulden van Griekenland verlaagd worden en
tegelijkertijd Griekenland in staat is om de groei weer op gang te
brengen. Ten derde strikte afspraken over toezicht en sancties en ten
vierde een reeks afspraken om er voor te zorgen dat de banken in Europa
weer zo sterk zijn dat ze ook door deze moeilijke fase kunnen heen
varen. Dit is een belangrijk pakket, zeker ook voor Griekenland zelf,
omdat met dit pakket Griekenland er zicht op heeft, zo goed mogelijk
weer te komen tot een houdbare staatsschuld, maar er ook zicht op heeft
om uiteindelijk weer tot groei te komen. Je zou kunnen zeggen dat
Europa met dit pakket z'n verantwoordelijkheid heeft genomen en het is
nu van groot belang dat ook Griekenland zijn verantwoordelijkheid
neemt. Zij zijn nu aan zet. Ze zijn aan zet om ervoor te zorgen dat de
voorwaarden van het pakket kunnen worden ingevuld, zonder vertraging en
wij hebben gezegd dat is ook nodig voor de uitbetalingen van komende
tranches in het bestaande steunpakket. Dus Nederland heeft gezegd,
inmiddels met andere landen, dat de zesde tranche in het bestaande
steunpakket niet kan worden uitgekeerd zolang er onduidelijkheid is
over een eventueel referendum. Dat lijkt van de baan, dat zou een goede
zaak zijn, maar wat ons betreft geen nieuwe tranche als dat referendum
nog boven de markt zou hangen.
We hebben daarnaast gepleit voor een sterkere toezichtrol voor het IMF,
daar hebben we vandaag in de ministerraad over gesproken. Het grote
belang dat het IMF een zwaardere toezichtrol heeft in deze hele
kwestie. Daar hebben we ook in de brief van 7 september over gesproken,
de brief die gaat over het versterken van het toezicht in de EU op het
naleven van het Stabiliteits- en Groeipact. En wij vinden, meer in
algemene zin, dat het ontzettend belangrijk is dat landen volledig hun
afspraken nakomen waar het gaat om dat Stabiliteits- en Groeipact,
omdat ze anders landen die die afspraken wel nakomen in de problemen
kunnen brengen.
Nou, het is goed dat blijkbaar, en we hopen dat dat vandaag definitief
wordt, Griekenland afziet van dat referendum. Diplomatieke druk was ook
wel behoorlijk. In Cannes hebben we dat heel zichtbaar gezien, Merkel
en Sarkozy. Er is natuurlijk ook heel veel getelefoneerd de afgelopen
dagen, ik heb zelf woensdag voor de top in Cannes ook gebeld met
Papandreou en ook met Merkel en eerder met Van Rompuy, met Nick Clegg
en met de Finse collega Katainen. Allemaal om ervoor te zorgen dat we
zoveel mogelijk als Europese collega's ook woensdag de druk op de
Grieken zouden opvoeren om tot verstandige besluiten te komen.
Niettemin is het nog te vroeg om te juichen, we moeten nu afwachten hoe
het gaat in het Griekse parlement vandaag, hoe het debat verloopt, of
de politieke situatie daar weer stabiliseert. Ik ga ook niet speculeren
op allerlei scenario's van wat er uit kan komen, dat moeten we nu
verder afwachten. Wij volgen die ontwikkelingen op de voet. Het zelfde
geldt overigens voor de ontwikkelingen in Italië, het is van groot
belang dat Italië de afspraken nakomt die ze hebben gemaakt met de
Europese collega's om daar de economie op orde te brengen. Er is nog
geen financieel hulppakket voor Italië, maar niettemin is het van het
grootste belang dat Italië de schulden verlaagt en de groei op gang
brengt en daarvoor ook de noodzakelijke maatregelen neemt. Eigenlijk
zou je kunnen zeggen dat de situatie deze week is ontstaan, wat dus
onderstreept het enorme belang van een sterke brandgang. Een sterke
brandgang in de EU tussen landen die een probleem hebben en landen die
nog geen probleem hebben. En daarom is het juist ook zo belangrijk dat
het Europese noodfonds wordt verscherpt, dat de banken op een niveau
komen qua kapitalisatie dat ze door de storm kunnen varen, maar ook dat
die strikte governance afspraken nu worden uitgewerkt. De Nederlandse
regering zal zich ervoor inzetten om het pakket zo snel mogelijk uit te
werken. Daar hebben we ook een Kamerdebat over gehad, er is goed naar
de Kamer geluisterd. We zullen de inzichten nadrukkelijk betrekken bij
de verdere uitwerking van de maatregelen, zodanig dat we ook aan het
Nederlandse parlement zo snel mogelijk uitgewerkte voorstellen kunnen
voorleggen.
VAN DER HEYDE
Nu is er op de G20 afgesproken dat Italië als het ware onder curatele,
dat is een beetje een sterk woord, maar dan toch onder toezicht komt te
staan van het IMF. Vindt u dat een goede zaak?
RUTTE
Ja, er zijn verschillende berichten over, we moeten even afwachten wat
het definitief is. Maar het zou heel goed zijn dat Italië niet alleen
zich committeert aan het programma, maar dat er ook strikt toezicht is
op het naleven van zo'n programma.
VAN DER HEYDE
En hoe moet dat er dan uitzien? Moet elke maand het IMF gaan kijken,
of?
RUTTE
Daar wil ik niet over speculeren, we hebben als Nederlandse regering
gezegd, als een land geld krijgt van Europa of van het IMF dan moet er
heel zwaar toezicht op zijn, kijk naar het toezicht wat nu is
afgesproken voor Griekenland. Het nieuwe pakket van Griekenland krijgt
heel zwaar toezicht. Wat ons betreft moet vergelijkbaar toezicht gaan
gelden voor andere landen die geld krijgen in de toekomst van Europa of
van het IMF. Italië krijgt geen geld op dit moment, dat neemt niet weg
dat het van ongelooflijk groot belang is dat Italië zijn schulden
verlaagt en z'n groei op gang bent en het dus zeer waardevol is dat er
hoewel er nog geen geld van Europa naar Italië gaat of van het IMF dat
niettemin Italië onder goede controle staat of men ook de afspraken
nakomt.
VAN DER HEYDE
U verwacht eigenlijk wel dat dat ook gaat gebeuren?
RUTTE
Ik heb de berichten uit de krant gezien, ik ga daar niet over
speculeren, maar als u mij vraagt: zou je het goed vinden dat Italië,
dat er ook toezicht gehouden wordt op het naleven van wat Italië zich
heeft voorgenomen is het antwoord ja.
VAN DER HEYDE
Vindt u het jammer dat Nederland er niet bij is op die G20-top?
RUTTE
Ja, ik vind heel veel dingen (onverstaanbaar, red.) jammer. Wij zijn er
niet bij en wat vooral van belang is is dat we wel betrokken zijn bij
de voorbereiding en ook een goede lobby hebben in de aanloop naar de
top en ik moet zeggen wat ik tot nu toe uit de top in Cannes zie komen
wijkt niet af van wat wij als inzet hadden gehad bij zo'n top.
VAN DER HEYDE
En hoe kijkt u nu naar Griekenland, want eerst wel een referendum, nou
misschien weer niet. Wat is uw oordeel daarover?
RUTTE
Nou kijk, daar vind ik ook van alles van, maar het belangrijkste is nu
dat Griekenland zich aan z'n afspraken houdt en ik hoop dus dat vandaag
de politieke situatie zich daar op een of andere manier stabiliseert,
hoe precies moeten de Grieken zelf bepalen, dat het referendum
definitief van tafel is en dat Griekenland voortvarend aan de slag gaat
met het uitvoeren van hun afspraken van vorige week woensdag.
VULLINGS
Heeft u nog vertrouwen in de Griekse politiek?
RUTTE
Over dat soort gedachtespinsels laat ik me nooit uit. Wat van belang is
is dat Griekenland die dingen doet die noodzakelijk zijn om het
vertrouwen van de markten te herstellen, het vertrouwen van collega's
te winnen en er vooral voor te zorgen dat de afspraken van vorige week
worden uitgevoerd. En die zijn ook zeer in het Griekse belang hè?
Griekenland heeft zelf groot belang bij het uitvoeren van die
afspraken.
VULLINGS
Maar u zei net zelf Griekenland moet z'n verantwoordelijkheid nemen, ze
zijn aan zet. Heeft u er vertrouwen in dat daar ook
verantwoordelijkheid genomen gaat worden?
RUTTE
Nogmaals, daar ga ik nooit op in. Ik kan alleen wel zeggen dat het
voornemen van zo'n referendum in mijn ogen een bizar voornemen was. Dat
ik heel blij zou zijn als dat vandaag definitief van tafel gaat. Zo'n
referendum zou de zaak vertraagd hebben, zou grote onrust veroorzaakt
hebben verder ook in de markten, zou wat ons betreft reden zijn, en ik
begrijp ook van de meeste collega's, om niet over te gaan tot
uitbetaling van de volgende tranche in het bestaande programma. Het zou
in alle opzichten beter zijn als het referendum zo snel mogelijk van
tafel was, definitief.
VULLINGS
Maar het is wel zo democratisch toch? Een referendum?
RUTTE
Het zou in dit geval het beste zijn als het zo snel mogelijk van tafel
is.
VULLINGS
Waarom?
RUTTE
Om de reden die ik noem: een referendum betekent onzekerheid over wat
de Griekse politiek gaat besluiten, dat brengt onrust in de markten, en
het is nu in het belang van Griekenland zelf, maar ook van de andere 16
eurolanden, dat er zo snel mogelijk uitvoering wordt gegeven aan de
afspraken van vorige week woensdag.
VRAAG
Even terugkomend op uw opmerking over Griekenland, het voortraject, de
regeringsleiders hebben afgesproken om veel druk te zetten op
Griekenland. Is dat in feite in het voortraject ook gebeurd met Italië,
is er afgesproken om heel veel druk op Italië te zetten, om dat
vrijwillige toezicht aan te gaan?
RUTTE
Dan moet ik even een misverstand wegnemen, ik heb zelf woensdag
getelefoneerd met de mensen die ik noemde. Ik merkte daar grote mate
van overeenstemming dat een Grieks referendum een slechte zaak zou zijn
en ik heb dat ook in mijn gesprek aan Papandreou, die op dat moment op
weg was naar het vliegveld naar Cannes, heb ik dat gezegd, dat het voor
Nederland zou betekenen dat wij alles zullen doen om de volgende
tranche te blokkeren in het bestaande programma. Ik ben blij met de
uitkomst, so far. We moeten nu zien of het definitief leidt en tot het
schrappen van het bizarre voornemen van zo'n referendum, plus zal
leiden tot een politieke situatie in Griekenland, die in ieder geval er
voor zorgt dat de afspraken van vorige week woensdag zonder vertraging
kunnen worden uitgevoerd.
VRAAG
En Italië? (onverstaanbaar, red.) in het voortraject en is er druk
uitgeoefend?
RUTTE
Nee, over Italië hebben wij vorige week gesproken in de top. Daar heeft
Berlusconi maatregelen aangekondigd vorige week woensdag om de groei op
gang te brengen en de schulden te verlagen. En wat er nu bij is
gekomen, Italië is geen programmaland, ze krijgen geen geld van het
Europese noodfonds, niet van het IMF. Niettemin lijkt er nu een
situatie te ontstaan en die zou ik zeer toejuichen als dat bestendigt,
waarin Italië toch hoewel geen geld krijgend, toch zich zou committeren
aan extern toezicht.
VRAAG
Vindt u dat ze daar een beetje een duw in de rug nodig hebben van de
G20 bijvoorbeeld?
RUTTE
Mijn indruk is dat de besluitvorming in de G20, maar daarvoor moeten we
echt de definitieve berichten afwachten, de goede kant op gaan.
VRAAG
Waarom heeft de EU eigenlijk dan gekozen voor zo'n noodfonds als u het
zo belangrijk vindt dat het IMF er bij zit? Want als landen dan
onverhoopt in de problemen komen kunnen ze gewoon bij Washington
aanbellen.
RUTTE
Wij hebben als Nederland ingezet op een combinatie van een Europees
noodfonds en zware IMF betrokkenheid en ook bij het nieuwe Griekse
programma, dat bestaat voor 100 miljard uit het oplossen van de directe
financieringsbehoefte van Griekenland en 30 miljard credit enhancements
om er voor te zorgen dat uiteindelijk de private sector instemt met 50
procent haircut op de private schulden. De eerste honderd miljard, daar
staat ook in de conclusies van vorige week dat wij er vanuit gaan dat
het IMF daar ook weer z'n normale bijdrage aan zal leveren, zoals het
IMF ook in het bestaande programma van Griekenland een forse
betrokkenheid heeft. Dus Nederland zet er altijd op in om te hebben een
combinatie van Europees noodfonds en het IMF, zowel vanwege de
financiële slagkracht van het IMF als omdat het IMF de laagste risico's
op een cozy Europees onderonsje, waarbij je een beetje de regels
afzwakt, voorkomt doordat het IMF een externe factor is en allesbehalve
onderdeel wil zijn van een cozy onderonsje.
VRAAG
Die strenge discipline kunt u toch veel beter bereiken als er geen
Europees noodfonds is, want dan moeten die mensen namelijk immers
direct naar het IMF?
RUTTE
Er is voor gekozen om goede redenen om een combinatie te hebben,
waarbij je het IMF hebt wat altijd bereid is om onder allerlei
voorwaarden landen in de problemen te helpen, maar ook in dit
specifieke geval van een crisis in het eurogebied, een schuldencrisis
in het Zuid-Europese deel van het eurogebied is er voor gekozen om daar
een combinatie te hebben waarbij via het noodfonds dit soort landen
onder zeer strenge voorwaarden een beroep kunnen doen op dat
collectief, maar wel in combinatie met het IMF.
VRAAG
(onverstaanbar, red.) U juicht het toe om hen onder extern toezicht te
laten stellen. Waarom eigenlijk, waarom vindt u dat belangrijk voor
Italië
RUTTE
Omdat helaas de les uit de afgelopen jaren euro is dat er twee dingen
niet goed gaan. Ten eerste dat landen als het echt fout gaat, kijk naar
2003 Frankrijk en Duitsland de regels van het Stabiliteits- en
Groeipact oprekken, dat is het eerste probleem en ten tweede dat landen
met name in het zuidelijk deel van het eurogebied te weinig doen om het
groeivermogen van de economie op gang te brengen en de publieke
schulden te verlagen. Italië staat nu in een situatie met 120 %
staatsschuld, 1900 miljard in het totaal, er is wel is gezegd too big
to fill, nou, dan moeten we er dus alles aan doen, Italië op zichzelf
heeft onderliggend een sterke economie, moet dit kunnen oplossen, een
totaal andere situatie gelukkig dan Griekenland, maar dan moet het wel
nu gebeuren en dan kunnen we dus niet hebben dat Berlusconi a. zegt en
b. doet, dat gebeurde in augustus en toen kreeg hij druk van de ECB en
heeft hij een brief gestuurd met allerlei voornemens, daar werd te veel
later weer van teruggetrokken. Het moet nu echt zo zijn dat de regering
in Italië, en dat is ook de druk die we daarom hebben uit proberen te
oefenen vorige week woensdag in de top en dat staat ook in de
conclusies, dat de regering niet alleen de maatregelen nu neemt, maar
dat hij de maatregelen ook echt uitvoert, want anders...
VRAAG
U vertrouwt de regering in Italië eigenlijk gewoon niet?
RUTTE
Dat vind ik te zwaar, ik stel alleen vast dat het verleden, het
verleden voorspelt ook iets voor de toekomst, dat het verleden te veel
aanleiding geeft om behoefte te hebben aan extern toezicht.
VRAAG
Het referendum is van de baan, maar zou de situatie nou geholpen zijn
bij nieuwe verkiezingen in Griekenland?
RUTTE
Ik ga verder niet speculeren, ik wil zeggen voor mij is nu heel
belangrijk dat Griekenland na vandaag volledig uitvoering geeft aan het
pakket van vorige week woensdag en hoe ze dat precies doen vind ik echt
vers twee, dat moeten de Grieken zelf beslissen, maar een referendum
was bizar, omdat dat minimaal zou leiden tot, het leek eerst drie
maanden, nou, dat was dan gisteren teruggebracht tot een maand
vertraging, maar nog steeds veel te veel vertraging en daarmee grote
onrust op de markten. Dus Griekenland moet gewoon het pakket uitvoeren
en ik verwacht dat er vandaag (onverstaanbaar, red.) daar roep ik ze
van harte toe op, een uitkomst komt uit het Griekse politieke proces,
waarmee het pakket van vorige week woensdag kan worden uitgevoerd.
VRAAG
En zouden verkiezingen dan niet net zo bizar zijn, want in Nederland
duren verkiezingen alleen al drie maanden, met natuurlijk ook de
benodigde discussies en debatten daarover, en de verdeeldheid die dat
kan veroorzaken is dat dan niet net zo bizar als een referendum?
RUTTE
Dat zijn allemaal 'als dan' situaties, en ik wil niet speculeren, ik
kan wel tien scenario's bedenken waar de Grieken vanmiddag op kunnen
uitkomen en u heeft zoveel ervaring u kunt er nog twintig naastleggen.
Het heeft geen zin om die allemaal langs te lopen en van een
appreciatie te voorzien. Veel relevanter is te zeggen wat wil je nou
dat de uitkomst van al die mogelijke scenario's is en dat moet zijn dat
vanaf vanavond, morgenochtend de Grieken zeggen wij gaan dat pakket
uitvoeren van vorige week.
VRAAG
Maar die appreciatie heeft u wel gegeven vooraf bij de vraag of er een
referendum moet komen.
RUTTE
Omdat het een besluit was van de Griekse regering en ik dat een bizar
besluit vond en er is nu geen nieuw besluit en we moeten afwachten waar
de Grieken toe beslissen en ik zal dat toetsen aan maar een criterium,
namelijk of de uitkomst van het politieke proces nu in Athene er toe
leidt dat onmiddellijk en onverwijld en zonder vertraging de uitvoering
van het pakket ter hand kan worden genomen.
VRAAG
Het is niet zo dat u of andere landen achter de schermen druk uitoefent
op Griekenland om af te zien van nieuwe verkiezingen?
RUTTE
Wat er nu precies achter de schermen gebeurt, daar bericht ik altijd
pas iets over als zo'n tussenstap weer is afgrond.
WESTER
Bent u het eens met het pleidooi van Merkel en Sarkozy, ik vertaal het
even in eigen woorden, dat de Grieken zich moeten afvragen of ze
überhaupt die euro willen houden en zo niet dat ze ook de EU zouden
moeten verlaten.
RUTTE
Ik heb hen zo verstaan dat ze zeggen: Griekenland, vinden wij van
belang dat die onderdeel blijven van de euro, van het eurogebied. Maar
uiteindelijk is de stabiliteit van de euro ons nog meer waard. En ik
sluit me daar zeer bij aan. Wij denken dat het van groot belang is dat
we een wanordelijk faillissement van Griekenland voorkomen. In het
belang van het hele eurogebied. In het belang van banen, pensioenen
etc. hier in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Maar uiteindelijk
gedwongen voor de afweging, en dat dreigde deze week door het bizarre
plan van het referendum, ben ik het met hen eens dat de euro
belangrijker is dan Griekenland.
WESTER
En als zij zouden zeggen oké...
RUTTE
Dan het lidmaatschap van Griekenland van de euro.
WESTER
Van de euro, en als dat er niet meer is dan ook maar de EU uit.
RUTTE
Nou, daar speelt een ander technisch probleem en dat is dat wij
voorstellen hebben gedaan in de brief van begin september dat een land
in het uiterste geval gedwongen kan worden om de euro te verlaten. Op
dit moment voorzien de verdragen daar niet in, is sinds het verdrag van
Lissabon wel mogelijk dat een land de Unie verlaat en dan heb je dus
een technisch probleem dat als Griekenland de euro zou willen verlaten,
dat Griekenland meteen ook de Unie zou moeten verlaten. Dat is niet
mijn doel, ook niet mijn vooropgezette plan, ik hoop van harte dat de
uitkomst vanmiddag van het proces is dat Griekenland de afspraken van
vorige week woensdag gaat uitvoeren.
VRAAG
Acht u het realistisch dat een land wat eenmaal de euro verlaat ooit
weer terugkeert?
RUTTE
Ik ga daar niet over speculeren, want dan ben ik ondertussen al een
stap verder dat het gebeurd zou zijn en nu is alles er op gericht dat
Griekenland vanmiddag komt tot een weer stabiele politieke situatie die
het mogelijk maakt om de afspraken, de verplichtingen die ze zijn
aangegaan na te komen en de afspraken die Papandreou vorige week namens
Griekenland heeft gemaakt met collega's uit te voeren.
VRAAG
Ik zie wat berichten vanuit Cannes dat er eigenlijk geen landen zijn
die bereid zijn geld te stoppen in het Europese noodfonds.
RUTTE
Dat er geen of wel?
VRAAG
Geen. Dat lijkt me zorgwekkend of niet?
RUTTE
Nou, kijk we hebben bij de instrumenten die klaar staan om het Europese
noodfonds extra slagkracht te geven hebben we voor twee instrumenten
gekozen, dat is special purpose vehicle en dan moet je het geld hebben
van landen bijvoorbeeld buiten de EU. Het tweede is dat het fonds een
soort van eerste verlies positie neemt, dus dat private partijen die
investeren in staatsleningen eerste risico's op die staatsleningen
afgedekt zien worden via het Europese noodfonds. Via die scenario's is
onze verwachting zal het fonds enorm... is een hefboom op het fonds
waardoor het aan kracht wint. Dat moet nog helemaal worden uitgewerkt.
Het is eigenlijk nog niet te zeggen of dat eerste scenario wel of niet
werkt. Er lijkt inmiddels - als je de berichten in Cannes ziet en ook
wat wij ervan horen en dat is ook een prima ontwikkeling - lijkt er een
derde bij te zijn gekomen, namelijk dat het IMF een zwaardere positie
krijgt. Of dat nu precies via het fonds gaat of niet, dat is allemaal
nog techniek, dat moet nog worden uitgewerkt. Uiteindelijk is het doel
dat het fonds de slagkracht heeft die nodig is om naar de markten te
laten zien dat wij klaar staan om in te grijpen.
VRAAG
Hoe erg is het dat landen zeggen we vinden het wellicht een beetje een
raar financieel product, hier gaan we geen geld in stoppen?
RUTTE
Het is echt nog te vroeg om nu al conclusies te trekken. De techniek
van hoe zo'n eruit ziet, moet nog helemaal worden
uitgewerkt. De eerste reacties van de landen zijn wisselend, maar dat
moet echt nog bekeken worden en inmiddels lijkt er een derde route open
te gaan, namelijk de route via het IMF rechtstreeks of via het EFSF en
daarmee wordt het aantal instrumenten alleen maar groter en is de kans
dat de hefboom daarin tot stand komt ook groter geworden nu door de top
in Cannes.
VRAAG
Er wordt nog gewerkt aan een prospectus begrijp ik?
RUTTE
Nee het is onderdeel van de uitwerking van de afspraken van vorige week
woensdag wat ik ook in het Kamerdebat heb gezegd in reactie op de
politieke partijen die zeiden van we hebben een heleboel vragen. Toen
zei ik deels deel ik die vragen, daar hebben we ook opvattingen over en
bijvoorbeeld aanstaande maandag en dinsdag hebben we de vergaderingen
van de Europese ministers van Financiën om de volgende stappen te
zetten om zo snel mogelijk die brandgang te bouwen.
VRAAG
Is er nog gesproken over wellicht andere taken in de missie Kunduz?
RUTTE
Ja, daar is vandaag over gesproken. De minister van Buitenlandse Zaken
heeft ons daarover bijgesproken en er komt - hij is gemandateerd om dat
verder af te ronden, daar vindt ook nog wat consultatie her en der over
plaats - een brief daarover eind van de dag.
VRAAG
En gaat dat ook over politieagenten van buiten Kunduz in Kunduz trainen
en om grenswachten en het middenkader?
RUTTE
Ik begrijp uw vragen, ik zag de speculatie in de media, maar ik wil
echt even de minister van Buitenlandse Zaken de kans geven het mandaat
dat hij heeft gekregen wat ook nog wat overleg vraagt met collega's om
dat af te ronden en daar kan ik nu niet op vooruitlopen. Dus die brief
komt en hij is begrijp ik beschikbaar het eind van de dag voor nadere
persvragen.
VRAAG
U noemde zelf het woord mandaat als het Kunduz. Moet er een nieuwe
artikel 100-brief komen?
RUTTE
Laat ik nu gewoon even verwijzen naar de brief. Over een paar uur weten
we alles. Ik zou echt niet hem voor de voeten willen lopen, omdat hij
op een paar onderdelen nog bezig is de laatste punten op de i te zetten
en als ik daar nu al vermoedens over ga uitspreken, dan bemoeilijk ik
zijn werk.
VRAAG
Is hij ook de laatste punten op de i aan het zetten met eventuele
andere partijen die dat zouden willen steunen? Dan denk ik aan
bijvoorbeeld GroenLinks.
RUTTE
U weet dat we een minderheidskabinet zijn en derhalve nooit
mededelingen doen over gesprekken die plaatsvinden met andere partijen.
Dat ze in algemene zin, ik zeg niet in dit geval, moeten plaatsvinden
is zonneklaar om te komen tot een ordelijke parlementaire behandeling
van allerlei kwesties.
VRAAG
Maar dat betekent toch dat er gewoon even gebeld moet worden met
mevrouw Sap, de heer Pechtold en wellicht nog een ander om te kijken of
er steun is?
RUTTE
Stelt u die vraag aan het eind van de dag nog even aan de heer
Rosenthal als de brief af is.
VRAAG
De VVD-fractie zou het een goed idee vinden als mensen die naar het
ziekenhuis moeten bijvoorbeeld, dat ze daar de rekening van krijgen.
Niet om te betalen maar om te kunnen zien hoeveel behandelingen kosten
en dat zou dan ertoe kunnen leiden dat mensen minder snel een
behandeling ondergaan. Vindt u dat een goed middel om de zorgkosten te
drukken denkt u?
RUTTE
In algemene zin is het kabinet zeer bezorgd over de oplopende
zorgkosten, kijken wij ook met de minister van Volksgezondheid Edith
Schippers naar methoden en middelen om ervoor te zorgen dat die oploopt
.. en hij loopt op van 61 miljard naar 75 miljard, er komt bijna 15
miljard bij in deze kabinetsperiode... om dat af te remmen. Maar zij
zal volgende week bij de begrotingsbehandeling nader ingaan op
voorstellen uit de Tweede Kamer. Maar in algemene zin zijn we altijd op
zoek naar goede plannen, maar ik ga niet reageren nu op individuele
plannen van individuele partijen. Dat is echt volgende week bij de
begroting.
VRAAG
Er was deze week een opmerkelijk moment in de Tweede Kamer met
staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten. Ze snoerde een voorzitter van
de vaste Kamercommissie de mond. Wat vindt u daarvan?
RUTTE
Ze heeft daarvan gezegd dat ze niet had moeten doen en dat is volgens
prima dat ze dat gezegd heeft.
VRAAG
Maar ze heeft geen excuses aangeboden?
RUTTE
Ik heb begrepen dat er in ieder geval contact is geweest met de
voorzitter van de vaste Kamercommissie, dat ze het goed hebben
uitgesproken en zij heeft ook gezegd dat had ik niet moeten doen en
daarmee is voor mij de kous af.
VRAAG
Maar alle kabinetsleden weten wel wat de gewoonten zijn in de Tweede
Kamer?
RUTTE
Luister, in de hitte van het debat etcetera, er kan wel eens iets
gebeuren en als dat iets is wat eigenlijk niet kan, dan moet je dat ook
zeggen na afloop en dat heeft ze ook gedaan. Ik vind dat niet zo'n
groot punt eerlijk gezegd, temeer omdat ze daarna gezegd heeft van ik
had dat niet moeten doen.
VRAAG
Kabinet zou binnen een of twee weken met een standpunt komen met
betrekking tot weigerambtenaren. Vandaag is er blijkbaar geen standpunt
daarover ingenomen. Kunnen we dat volgende week verwachten?
RUTTE
We hebben daar wel een standpunt over ingenomen en de meest betrokken
ministers zijn gemandateerd en de brief verwacht ik volgende week.
VRAAG
Is de censuur bij Buitenlandse Zaken u inmiddels bekend?
RUTTE
Daar heb ik me verder niet in verdiept. Stuur nog even de precieze
vraag, dan zal ik die beantwoorden.