Inzet nieuwe technologie geeft impuls aan winkelgebieden
Persbericht van Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het winkel- en koopgedrag van consumenten verandert de komende jaren
ingrijpend volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het
gebruik van nieuwe technologie, met name mobiel internet, leidt er toe
dat consumenten winkels en winkelgebieden veel gerichter gaan bezoeken.
Immers niet alleen vooraf thuis, maar ook onderweg op de smartphone
heeft de consument alle informatie bij de hand. En bij twijfel kan, via
sociale media, nog even met vrienden worden overlegd. Winkelgebieden
kunnen hierop inspelen en het contact met de klant, en de service
aanmerkelijk verbeteren. Zo krijgen winkelgebieden weer een nieuwe
impuls. Het HBD presenteerde dit toekomstbeeld (op basis van onderzoek
van Q&A Research) bij de opening van het Landelijk informatiecentrum
Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal.
Het Nieuwe Winkelen betekent volgens het HBD dat de consument overal
gebruik maakt van mobiele informatie, continu verbonden is met sociale
netwerken en dat ook altijd de locatie van de consument bekend is. Deze
drie gegevens maken dat het Nieuwe winkelen volop kansen biedt voor de
gevestigde detailhandel. Immers zij kunnen de communicatie met en de
service aan de klant aanmerkelijk verbeteren door van de digitale
aanwezigheid gebruik te maken.
Meer service en beleving
Met het Nieuwe Winkelen neemt de service en beleving in de winkels toe.
Elrie Bakker voorzitter van het HBD: "Je kunt met je telefoon een code
in de etalage aflezen om te kijken of dat jurkje ook in jouw maat op
voorraad is, en dat kan dan dus ook als de winkel dicht is. Of je kunt
aan de hand van je boodschappenlijstje een route door een binnenstad
plannen. Heel handig in steden waar je de weg niet kent. Winkeliers
kunnen digitaal spaarsystemen aanbieden, waarmee je je parkeerkosten
terugverdient of een appelpunt bij de koffie. Er zijn tal van
mogelijkheden."
Vraagt om integrale en gezamenlijke aanpak ondernemers
Volgens het onderzoek Het Nieuwe Winkelen is het noodzakelijk dat
ondernemers hun bedrijfsvoering integraal onder de loep nemen. Het is
niet voldoende om te gaan twitteren of een Facebook account te openen.
De bedrijfsvoering dient er op gericht te zijn maximaal te communiceren
met de klant. Dat vraagt dus bijvoorbeeld ook dat alle voorraad- en
productinformatie digitaal beschikbaar is. Die informatie is immers
nodig om de bezoeker optimaal te informeren via lokale zoekmachines.
Het Nieuwe Winkelen stelt ook eisen aan gemeenten en vastgoedeigenaren.
Zo is gratis WiFi een vereiste voor succes. Dit kun je alleen bereiken
als je als winkelgebied gezamenlijk optrekt.
Landelijk informatiecentrum
Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden rond het Nieuwe
Winkelen heeft het HBD in Veenendaal een proefproject opgezet. Daar
wordt, onder andere in samenwerking met de gemeente en
binnenstadsmanagement, gekeken welke mogelijkheden ondernemers hebben.
Om de resultaten ook aan andere ondernemers(organisaties), gemeenten en
vastgoedontwikkelaars te presenteren is in Veenendaal het landelijk
informatiecentrum gevestigd, dat op 4 november officieel is geopend.
Bezoek aan het informatiecentrum kan overigens uitsluitend op afspraak
via: www.hbd.nl/aanmeldenhnw.
Het Nieuwe Winkelen
Meer informatie over Het Nieuwe Winkelen is te vinden op
www.hetnieuwewinkelen.org. Het onderzoek is te downloaden via de
website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl/publicaties.
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel maakt zich sterk voor een gezonde
detailhandel waarin het goed werken en ondernemen is. Het HBD is
opgericht op verzoek van en wordt bestuurd door de ondernemers- en
werknemersorganisaties in de detailhandel. In het HBD werken
MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Centrale Vereniging voor
de Ambulante Handel, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.hetnieuwewinkelen.org
Bijlage:
* beeldmateriaal vrij van rechten hnwdoc
Razende Robot Reporter