Gemeente Boekel
Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010
Het college heeft in overleg met de Wmo Adviesraad Boekel het
jaarlijkse klanttevredenheids-onderzoek over de Wmo-dienstverlening
laten uitvoeren.Â
Het onderzoeksrapport âTevredenheidsonderzoek Wmo over 2010: cliënten
individuele voorzieningen gemeente Boekelâ geeft een tendens aan over
de mate van tevredenheid over de Wmo-dienstverlening in de gemeente. In
het rapport zijn de prestaties van de gemeente Boekel vergeleken met
het gemiddelde van andere 162 deelnemende gemeenten, de zogenoemde
referentiegroep.Â
De belangrijkste resultaten uit het onderzoeksrapport zijn:Â
⪠Bij de aanvraagprocedure scoort Boekel met een 6,8
als rapportcijfer lager dan de referentiegroep (7,3). Met name de
aspecten âkijken naar de persoonlijke situatieâ en âkijken of er nog
meer hulp nodig isâ, scoren minder goed. Deze vormen van
vraagverheldering zijn als actiepunten meegenomen in het Beleidsplan
Wmo 2012-2015.
⪠Het algemeen oordeel van de Boekelse cliënten over
de hulp bij het huishouden is met een 8,0 vergelijkbaar met die van de
referentiegroep (7,8). Ten opzichte van het tevredenheidsonderzoek over
2009 heeft hier geen verandering in plaatsgevonden (8,0).
⪠Het algemeen oordeel van de Boekelse cliënten over
de Wmo-hulpmiddelen (woonvoorziening, scootmobiel, rolstoel) is met een
7,5 vergelijkbaar met die van de referentiegroep (7,4). Ook hier heeft
geen verandering in het rapportcijfer plaatsgevonden ten opzichte van
het jaar 2009.
⪠De dienstverlening van de hulpmiddelenleverancier
Welzorg laat, evenals in 2009 nog steeds te wensen over.
⪠Het oordeel over het collectief vervoer is met een
7,0 vergelijkbaar met die in de referentiegroep (6,9). Dit is een
verbetering ten opzichte van het jaar 2009: toen werd het collectief
vervoer met een 6,2 beoordeeld. Met name de wachttijden in Boekel zijn
verbeterd: van 56% naar 79%.
⪠In Boekel is een relatief hoog percentage cliënten
die aangeeft mantelzorg te ontvangen, 54% tegenover 45% in de
referentiegroep. Dit lijkt een positief beeld te schetsen van de
sociale cohesie in het dorp.
⪠De bekendheid van de Boekelse inwoners met de Wmo
Adviesraad Boekel is aanzienlijk hoger dan die in de referentiegroep:
43% heeft wel eens gehoord van de Wmo-raad. In de referentiegeroep is
dit 31%. De Wmo Adviesraad Boekel werkt met een actief
communicatiebeleid.
Â
Op verzoek van de Wmo Adviesraad Boekel de volgende verbeterpunten in
gang gezet:Â
1. De gemeente gaat voortaan àlle vragen van klanten die
zich melden bij het Loket Wonen, Zorg en Welzijn (Wmo-loket)
registreren. Dus ook de vragen die niet leiden tot een officiële
aanvraag voor een individuele Wmo-voorziening.
2. De gemeente gaat onderzoeken of het
klanttevredenheidsonderzoek vanaf volgend jaar verbreed kan worden van
alleen cliënten met een individuele Wmo-voorziening, naar alle klanten
die zich melden bij het Loket Wonen, Zorg en Welzijn.
3. Er wordt een verbetertraject gestart met
hulpmiddelenleverancier Welzorg om de doorlooptijden te verkorten en de
tevredenheid te verbeteren.
* Tevredenheidsonderzoek Wmo.pdf