Joost Wesselman is Greenport Aalsmeer ondernemer van de maand
Joost Wesselman van Wesselman Flowers uit Roelofarendsveen is door
Greenport Aalsmeer benoemd tot Greenport Aalsmeer ondernemer van de
maand november 2011.
Tulpen in de bloem van de Randstad
Joost Wesselman: âIn onze tulpenbroeierij produceren wij jaarlijks vele
miljoenen tulpen voor klanten in heel Europa. Wesselman Flowers is te
vinden in Roelofarendsveen in het hart van de gemeente Kaag en
Braassem. Deze plaats wordt ook wel 'de bloem van de Randstad' genoemd.
De titel verwijst naar de metershoge tulp die op de watertoren in het
centrum van Roelofarendsveen prijkt en naar de vele sierteeltbedrijven
in deze gemeente.â
Joost Wesselman
Werken aan imago van de tulp
Wat Wesselman Flowers onderscheidend maakt is dat de tulpen, op een
duurzame manier worden geproduceerd en geheel verkoopklaar in de markt
worden gezet. Joost: âKlanten kunnen bij ons het product laten
klaarmaken precies zoals zij dat graag op de winkelvloer willen
verkopen. Hierdoor kunnen zij werken met een verser product en kunnen
de consumenten langer van onze tulpen genieten. Een verbeterd /
verlengd vaasleven verbetert het imago van bloemen en tulpen in het
bijzonder. Consumenten zullen sneller geneigd zijn om weer een bos
tulpen aan te kopen en dat is in het belang van alle betrokken
ketenpartijen (win-win). â
Inzet Greenport van belang?
Greenport Aalsmeer zet zich in om de (inter) nationale
concurrentiepositie van de hele sierteeltsector te versterken en verder
uit te bouwen. Er wordt geïnvesteerd in 5 themaâs. Hoe belangrijk zijn
deze themaâs voor de ondernemer? Joost Wesselman: â Inzet op al deze
themaâs is belangrijk om in Nederland te kunnen blijven produceren en
om als Nederland marktleider te zijn en te blijven in de internationale
sierteeltmarkt. Ik wil dat nog wel toelichten per thema:
Ruimte en bereikbaarheid: âWe hebben ruimte nodig om te kunnen leven en
te kunnen produceren. We zullen tussen beide een balans moeten blijven
vinden, vooral in de Randstad. Dit is noodzakelijk om de producten te
kunnen blijven produceren dicht bij de afzetgebieden / handelscentra en
logistieke uitvalswegen. Wij leveren onze producten in veel gevallen
rechtstreeks aan de retailers, waarvan de distributiecentra vaak in de
Randstad gevestigd zijn. Door de reisafstand acceptabel te houden
levert dat minder belasting op voor het milieu. Uiteraard is hierbij
een goede bereikbaarheid essentieelâ
Duurzaamheid: âDoor duurzaam te produceren nemen wij onze
maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming serieus. Door
middel van verschillende certificeringen willen wij aantonen dat wij
produceren volgens de normen van de Verenigde Naties, people planet
profit. Wij zijn in het bezit van MPS-A, GlobalGap en CU Fair Choice.â
Kennis en innovatie: âSamen met collega-ondernemers proberen wij kennis
bij elkaar te brengen om nieuwe innovaties mogelijk te maken. Zo hebben
wij enkele jaren geleden het initiatief genomen om een nieuwe
tulpenbosmachine te ontwikkelen. Maar wij zoeken ook de samenwerking
met andere ketenpartijen (verpakkingsbedrijven, machinebouwers) en
proberen door kennis te delen het productieproces te verbeteren en
makkelijker te maken voor onze medewerkers en/of tot een beter product
te komen.â
Arbeidsmarkt en onderwijs: âDoor de groei van ons bedrijf zien we dat
ons vaste team mensen zich steeds verder ontwikkelt; ze denken en
werken - net als wij - als ondernemers. Binnen ons bedrijf zijn er dan
ook volop mogelijkheden om eigen ideeën aan te dragen en door te
voeren. Wij verwachten ook van onze seizoensarbeiders dat zij meedenken
en geven ook hen alle ruimte om ideeën / verbeteringen aan te dragen.â
Positionering en imago: âWij doen er veel aan om het imago van de
sector en van ons bedrijf in het bijzonder te verbeteren. Zo hebben wij
onder meer de website www.tulpen.nl ontwikkeld. Op deze site is alle
denkbare informatie over tulpen te vinden: nieuwtjes, uitgaanstips,
kidspagina, informatie over het planten van tulpen etc. etc. Deze site
richt zich zowel op consumenten als op het vakpubliek. Daarnaast ben ik
bijvoorbeeld bestuurslid van Platform Tuinbouw Veenstreek. Een
stichting die de belangen behartigt van de tuinbouw in de gemeente Kaag
en Braassem en veel activiteiten onderneemt om het imago van de sector
in de gemeente te verbeteren / de van oudsher grote verbondenheid
tussen de lokale gemeenschap en de tuinbouw te versterken.â
Wens voor de toekomst
Wij willen blijven groeien en zo zoveel mogelijk mensen laten genieten
van alles wat de tuinbouw aan moois te bieden heeft. Wij kiezen er
bewust voor om in Nederland te produceren op een duurzame en
verantwoorde manier. In samenwerking met Nederlandse exporteurs
bedienen we zo het grootwinkelbedrijf door heel Europa, met als doel om
de afzetmarkt van tulpen / bloemen zo groot mogelijk te maken: meer
mensen te laten genieten van goede kwaliteitstulpen met een
gegarandeerd vaasleven. En natuurlijk spelen Greenport Nederland en
Greenport Aalsmeer hierin een belangrijke rol. Het is een belangrijk
platform waar alle ketenpartijen in vertegenwoordigd zijn, waar een
gemeenschappelijke toekomstvisie ontwikkeld wordt en maatregelen
genomen worden / voorwaarden gecreëerd worden om die visie te
realiseren; zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau.
Â