http://www.evo.nl
voorkeursvariant Blankenburgtunnel
Nieuwe onderzoeksresultaten steunen voorkeursvariant Blankenburgtunnel
Zoetermeer, 4 november 2011
Aanleg Blankenburgtunnel verbetert doorstroming regio Rotterdam
Onlangs heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de eerste
resultaten van de onderzoeken naar de Nieuwe Westelijke Oeververbinding
vrijgegeven. Op basis van deze resultaten neemt de minister in december
een voorkeursbesluit voor één van de tracés: de Blankenburgtunnel
tussen Rozenburg en Maassluis, of de Oranjetunnel ter hoogte van de
Maeslantkering. Op basis van goed verkeersoplossend vermogen, de kosten
en de baten, adviseren TLN en EVO de minister te kiezen voor de
Blankenburgtunnel. De inpassing van de Blankenburgtunnel in het
landschap vereist nog aandacht.
Dagelijkse files in de Beneluxtunnel voorbij
Met de aanleg van de Blankenburgtunnel daalt de verkeersintensiteit
tijdens de spits in de drukste rijrichting in de Beneluxtunnel met 8 á
10%. Hierdoor verbetert de doorstroming en worden de dagelijkse files
grotendeels opgelost. De Oranjetunnel leidt tot een daling van slechts
1 á 3% van de verkeersintensiteit. Dat is onvoldoende om de
doorstromingsproblemen in de Beneluxtunnel structureel op te lossen. De
Blankenburgtunnel heeft daarnaast een positief effect op de
doorstroming op de A15 tussen Rozenburg en het Vaanplein, waardoor de
Rotterdamse haven beter wordt ontsloten.
Blankenburgtunnel kost minder en levert meer op
Belangrijke aspecten bij de keuze voor een variant van de Nieuwe
Westelijke Oeververbinding zijn de kosten en de baten. Duidelijk is dat
in alle gevallen de aanleg van de Blankenburgtunnel beduidend goedkoper
is dan de aanleg van de Oranjetunnel. De kosten voor de
Blankenburgtunnel variëren tussen de 1,0 en 1,6 miljard euro en voor de
Oranjetunnel tussen de 1,6 en 2,4 miljard euro. Alleen bij de varianten
van de Blankenburgtunnel overstijgen de baten de kosten. Bij een hoge
economische groei kan de kosten/batenratio zelfs oplopen tot boven de
2.
Inpassing blijft een aandachtspunt
De inpassing van de Blankenburgtunnel verdient bijzondere aandacht. Met
name het slagenlandschap kan bij een variant van de Blankenburgtunnel
aangetast worden. TLN en EVO pleiten voor een inpassing van de
Blankenburgtunnel die breed gedragen wordt door de omgeving.
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373