Universiteit Leiden

Betrouwbaarheid nieuws heeft twee kanten

Nepfotoâs van het lijk van Bin Laden en gruwelijk echte van dat van Kadaffi. Het valt niet altijd mee om het nieuws op betrouwbaarheid te beoordelen, geeft hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media, Jaap de Jong, toe. Oratie op 4 november.

Jubileum

Krantenmagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van News of the World, trok vrij snel na het schandaal de stekker eruit bij de krant.

Krantenmagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van News of the World, trok vrij snel na het schandaal de stekker eruit bij de krant.

Het journalistieke landschap is de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Met de komst van online media, staat met name de betrouwbaarheid van het nieuws geregeld ter discussie. Dat thema heeft dan ook een belangrijke rol in de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media, geesteskind van De Jong, waarvan de master dit jaar precies vijf en de minor tien jaar bestaat.

News of the World

Prof.dr. Jaap de Jong: lesje Aristoteles...

Prof.dr. Jaap de Jong: lesje Aristoteles...

âBetrouwbaarheid... Journalisten zijn er heel veel mee bezig, maar het haalt pas het nieuws als het mis gaatâ, zegt De Jong. âIn Nederland zag je dat afgelopen zomer met journalist Martijn Koolhoven van De Telegraaf. Hij werd ontslagen toen bleek dat hij een verhaal bij elkaar verzonnen had. In Engeland, was er op veel grotere schaal, natuurlijk het News of the World-schandaal.â Dat betrof de betrouwbaarheid van âde journalistâ.

Lesje Aristoteles

Wat deze voorbeelden aantonen, is het belang van het ethos van de journalist, meent De Jong die zelf specialist is in de klassieke retorica. Een kort lesje Aristoteles: âEen goed redenaar moet met drie zaken rekening houden. Ten eerste: ethos. Hij moet betrouwbaar en eerlijk overkomen. Ten tweede: pathos. Hij moet kunnen inspelen op de emotie van het publiek. Ten slotte: logos. Het betoog moet steekhoudend zijn.â

Geschaad ethos

Nieuwe ontwikkelingen in de media kunnen volgens de hoogleraar goed geduid worden, aan de hand van deze retorische theorie. âIn het geval van Murdochâs News of the World hoefden de afluisterpraktijken niet meteen te betekenen dat het nieuws dat gebracht werd, onbetrouwbaar was, maar het stelde wel de journalist in een kwaad daglicht. Het ethos werd geschaad.â

Profilering

Traditionele media is er steeds meer aan gelegen om zichzelf als betrouwbaar te profileren. Ze nemen bijvoorbeeld een ombudsman in dienst of nemen input van lezers veel serieuzer. âDat is verstanding' , meent De Jong. âIn een tijd van krimpende markten en moordende concurrentie moet je jezelf profileren. Ethos heeft altijd twee kanten: het imago en de feitelijke betrouwbaarheid. Voor media die betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben staan, is het zaak dat die twee niet te ver uiteen lopen.â

Osama

In zijn oratie vrijdag bespreekt De Jong de visuele retoriek van het nieuws. Dat doet hij aan de hand van de berichtgeving over de dood van Osama bin Laden en de afweging van Obama om daar geen beelden van te publiceren. âOok bij deze afwegingen spelen ethos, pathos en logos weer een belangrijke rol.â

Tegenvallen

Verwacht hij dat het voor een retoricadeskundige makkelijk of juist lastig is om een oratie te houden? âHet genre, waarin je je zowel richt tot je collega's als tot je voetbalvrienden, spreekt me aan. Maar als je, zoals ik, gepromoveerd bent op de eerste minuten van redevoeringen, kun je goedbeschouwd alleen maar tegenvallen. Toch zie ik ernaar uit!â

Vrijdag 4 november, 16.00 uur
AcademiegebouwÂ
Oratie prof.dr. J.C. de Jong
Faculteit: Geesteswetenschappen
Vakgebied: Journalistiek en nieuwe media
Aanmeldingsformulier