GroenLinks wil meer bevoegdheden supertoezichthouder
GroenLinks pleit voor meer bevoegdheden van de nieuwe
supertoezichthouder zodat telecomproviders, hun diensten meer
vergelijkbaar gaan maken op prijs en kwaliteit. Vandaag bleek uit
onderzoek dat driekwart van de mobiele telefoongebruikers het aanbod
van data-abonnementen onduidelijker vindt geworden door de nieuwe
tarieven. Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis benadrukte dit opnieuw
vandaag, tijdens de behandeling van de begroting van het Ministerie van
ELI&I.
De nieuwe supertoezichthouder die gaat ontstaan na samenvoeging van de
NMa, Opta en Consumentenautoriteit krijgt op verzoek van GroenLinks ook
gedragstoezicht als taak. GroenLinks wil dat deze samengevoegde
toezichthouder ook gaat controleren op zaken als slechte service,
afronden van belminuten en dure leningen voor telefoons, vooral als het
branchebrede verschijnselen zijn en de consument niet kan uitwijken
naar een aanbieder die het beter doet.
Braakhuis ergert zich al jaren aan de ondoorzichtige constructies van
abonnementen en zogenaamde `gratis' telefoontoestellen.
"Er zijn maar drie grote aanbieders van mobiele telefonie en die maken
hun abonnementen zo onduidelijk mogelijk om consumenten in verwarring
te houden. En dat kunnen ze doen door gebrek aan concurrentie."
GroenLinks