Gemeente Halderberge


Gemeente Halderberge stimuleert Electronisch rijden

Eerste particuliere aanvraag is binnen

Om het elektrisch rijden te stimuleren is door meerdere Nederlandse netbeheerders (onder meer Tennet, Enexis en Delta) de stichting E-laad opgericht met als doel landelijk voor 2012 in totaal meer dan 10.000 laadpunten te realiseren. Ter ondersteuning van dit initiatief heeft het college de overeenkomst voor deelname pilot E-laad.nl ondertekend. Hieruit voortvloeiend zijn tot nu toe drie laadpunten gerealiseerd aan de Wilhelminastraat 2 en Watermolen 25 te Oud Gastel en bij het gemeentehuis Oudenbosch.

De eerste aanvraag van een inwoner is in eerste instantie aangehouden, nadat de werkgroep verkeer geadviseerd had om eerst verder beleid te ontwikkelen alvorens toestemming te verlenen.
Aan de hand van dit te ontwikkelen beleid, is een aantal criteria opgesteld voor de beoordeling van het aanvragen van de plaatsing van een e-laadpunt:


1. Aanvrager bezit een elektrische auto;

2. Per elektrische auto slechts eenmaal aan te vragen;
3. Binnen de bebouwde kom, vrij toegankelijk op gemeentegrond;
4. Gelegen aan een gebiedsontsluitingsweg of een weg met een wijk ontsluitende functie of gelegen op een parkeerterrein met een capaciteit van minimaal 10 parkeerplaatsen;

5. Binnen een straal van 200 á 300 m rond de woning van aanvrager;
6. 1 paal voor 2 parkeerplaatsen;

7. Geen losse stekkers en snoeren over de stoep;
8. Strategische locaties (winkels/kantoren/horeca): zichtbaarheid en bezoekersgebruik.

9. Het laadpunt bevindt zich binnen 20 meter afstand van het dichtstbijzijnde aansluitpunt op het energienet.

Deze voorwaarden zullen onderdeel uitmaken van de te actualiseren Parkeernota, welke eind van dit jaar gereed zal zijn.

Het E-laadproject betreft een proefproject, aan de hand waarvan de resultaten bijdragen aan de verdere beleidsontwikkelingen. Hoewel de aanleg ten koste gaat van de algemene openbare parkeergelegenheid en dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken, verwacht het college dat het electrisch rijden voldoende draagvlak vindt onder de bevolking.

Financiën
Realisatie en onderhoud van het elektrisch laadpunt is kosteloos voor de gemeente. Ook de bebording etc. wordt door Stichting E-laad verzorgd. Uit de voorwaarden van Stichting E-laad blijkt dat indien de aansluiting op het energienet meer dan 20m bedraagt, de meerkosten voor de gemeente zijn. Indien er een aanvraag wordt ingediend, wordt deze afweging worden meegenomen met het bepalen van de locatie van het oplaadpunt.

Stichting E-laad evalueert de proef door de verbruikersgegevens te analyseren. Van iedere oplaadpaal houden zij bij wanneer en hoeveel deze gebruikt wordt.