Consumentenbond
Tweede Kamer: compensatie bij telecomstoringen
* 2 november 2011
Consumenten hebben bij grote telecomstoringen recht op compensatie van
hun telecomprovider. De Tweede Kamer heeft op dinsdag 1 november een
motie met die strekking aangenomen. De Consumentenbond riep 3 weken
geleden - na de grote storing bij BlackBerry - op tot het wettelijk
vastleggen van zo'n compensatie.
De Kamer wil dat minister Verhagen de compensatie in de
Telecommunicatiewet regelt. De Consumentenbond pleit voor een regeling
die vergelijkbaar is met de regeling in de energiemarkt. Daar hebben
elektriciteitsbedrijven een wettelijke plicht om consumenten te
compenseren wanneer een storing op het elektriciteitsnetwerk langer dan
een aantal uren duurt.
Willekeur
Een wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten en
aanbieders en maakt een einde aan de willekeur bij compensatie na
telecomstoringen. Vaak krijgen consumenten niets na een storing en soms
besluit de aanbieder te compenseren in natura.