CDA
Verhoog kwaliteit lerarenopleidingen door selectie aan de poort
woensdag 2 november 2011
âHet vak van leraar moet weer meer status moet krijgen. Dit bereik je
het beste door ervoor te zorgen dat alleen de beste en meest
gemotiveerde studenten op de lerarenopleidingen worden aangenomen.â Dat
zei CDA woordvoerder Jack Biskop bij de bespreking van de beleidsvisie
op de kwaliteit van de lerarenopleidingen in het (v)mbo, van
staatssecretaris Zijlstra.
In het vorige en in het huidige kabinet zijn verschillende maatregelen
genomen om de kwaliteit van de leraar te verhogen, en om de
aantrekkelijkheid van het vak te vergroten. Hiermee zijn volgens Biskop
goede en noodzakelijke stappen gezet. Het CDA wil nu de volgende stap
zetten: selectie aan de poort van de lerarenopleidingen. In Finland
bijvoorbeeld heeft dit, met het tegelijkertijd verhogen van het
opleidingsniveau, geleid tot een enorme verbetering van de positie van
de leraar. Biskop: â Dit zal o.a. leiden tot de instroom van alleen de
beste en meest gemotiveerde leerlingen, een betere match tussen student
en instelling en meer status voor het vak leraar. Vanwege die hogere
status zullen ook meer mannen voor dit vak gaan kiezen. Hierdoor kan de
scheve verdeling tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wat meer
recht getrokken worden.â Biskop riep de staatssecretaris op om met de
minister van Defensie te gaan praten over de militaire instructeurs die
defensie moeten verlaten. Dat is een namelijk een prima groep om te
benaderen voor een baan in het onderwijs. De staatssecretaris gaat dat
doen.
De invoering van zogenaamde âkennisbasesâ voor de lerarenopleiding
basisonderwijs, die staat gepland voor 2016, mag wat Biskop betreft wel
versneld worden. Verder is de CDA fractie groot voorstander van meer
uitstroomprofielen in het (v)mbo. Dit zou ook een positief effect
kunnen hebben op de deelname van jongens aan de lerarenopleidingen.
De aandacht die de staatssecretaris schenkt aan de zij-instromers in
het mbo vindt Biskop zeer terecht. Biskop: âDe nadruk moet wel blijven
liggen op hun vakkennis en -vaardigheden, en minder op hun pedagogische
vaardigheden. Het moet wel aantrekkelijk blijven voor vaklieden om deze
aanvullende scholing te doen.â De verplichte masteropleiding voor mbo-4
opleidingen is voor het CDA niet per se noodzakelijk. Voor de vakken
Nederlands, Engels en Wiskunde valt het te overwegen, maar dan op een
wat langere termijn.