CDA


Verhoog kwaliteit lerarenopleidingen door selectie aan de poort woensdag 2 november 2011

âHet vak van leraar moet weer meer status moet krijgen. Dit bereik je het beste door ervoor te zorgen dat alleen de beste en meest gemotiveerde studenten op de lerarenopleidingen worden aangenomen.â Dat zei CDA woordvoerder Jack Biskop bij de bespreking van de beleidsvisie op de kwaliteit van de lerarenopleidingen in het (v)mbo, van staatssecretaris Zijlstra.

In het vorige en in het huidige kabinet zijn verschillende maatregelen genomen om de kwaliteit van de leraar te verhogen, en om de aantrekkelijkheid van het vak te vergroten. Hiermee zijn volgens Biskop goede en noodzakelijke stappen gezet. Het CDA wil nu de volgende stap zetten: selectie aan de poort van de lerarenopleidingen. In Finland bijvoorbeeld heeft dit, met het tegelijkertijd verhogen van het opleidingsniveau, geleid tot een enorme verbetering van de positie van de leraar. Biskop: â Dit zal o.a. leiden tot de instroom van alleen de beste en meest gemotiveerde leerlingen, een betere match tussen student en instelling en meer status voor het vak leraar. Vanwege die hogere status zullen ook meer mannen voor dit vak gaan kiezen. Hierdoor kan de scheve verdeling tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wat meer recht getrokken worden.â Biskop riep de staatssecretaris op om met de minister van Defensie te gaan praten over de militaire instructeurs die defensie moeten verlaten. Dat is een namelijk een prima groep om te benaderen voor een baan in het onderwijs. De staatssecretaris gaat dat doen.

De invoering van zogenaamde âkennisbasesâ voor de lerarenopleiding basisonderwijs, die staat gepland voor 2016, mag wat Biskop betreft wel versneld worden. Verder is de CDA fractie groot voorstander van meer uitstroomprofielen in het (v)mbo. Dit zou ook een positief effect kunnen hebben op de deelname van jongens aan de lerarenopleidingen.

De aandacht die de staatssecretaris schenkt aan de zij-instromers in het mbo vindt Biskop zeer terecht. Biskop: âDe nadruk moet wel blijven liggen op hun vakkennis en -vaardigheden, en minder op hun pedagogische vaardigheden. Het moet wel aantrekkelijk blijven voor vaklieden om deze aanvullende scholing te doen.â De verplichte masteropleiding voor mbo-4 opleidingen is voor het CDA niet per se noodzakelijk. Voor de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde valt het te overwegen, maar dan op een wat langere termijn.