Ingezonden persbericht
Informatierubriek Gemeente Hattem
week 44, 1 november 2011
RAADSVERGADERING
Op maandag 7 november komt de raad in een openbare vergadering bijeen in de raadzaal van het stadhuis. De vergadering begint om 16.00 uur. In deze vergadering wordt de gemeentebegroting voor het jaar 2012 behandeld. De vergadering wordt in twee delen gehouden. Na de beantwoording van de vragen in eerste termijn door de portefeuillehouders is er een schorsing waarin fractieberaad, overleg tussen de fracties en overleg met portefeuillehouders kan plaatsvinden.Er zal ambtelijke ondersteuning aanwezig zijn voor het geval de wens bestaat moties en/of amendementen in te dienen. Tijdens de schorsing kan gebruik worden gemaakt van een warme maaltijd in de hal van het stadhuis. U kunt zich hiervoor opgeven via griffie@hattem.nl. De agenda is als volgt: 1. Opening: - Vaststellen van de agenda. - Mededelingen. 2. Spreekrecht voor de burgers*. 3. Gelegenheid tot het stellen van vragen door commissieleden. 4. Programmabegroting 2012. 5. Sluiting. * Agendapunt 2 zal na de schorsing omstreeks 20
.00 uur behandeld worden. De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage in het stadhuis en de bibliotheek. U kunt ze ook vinden op de gemeentelijke website. Tijdens de vergadering van de raad kunt u inspreken. De spelregels zijn als volgt: - de totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal dertig minuten; - iedere spreker mag maximaal vijf minuten spreken; - in de raadsvergadering is het spreekrecht beperkt tot onderwerpen die op de agenda staan. Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht, dan dient u dit voor aanvang te melden bij de griffier. Dit kan via e-mail (griffie@hattem.nl) of telefonisch (038-443 16 16). Bij de aanmelding moet u uw naam, adres, telefoonnummer en het te bespreken onderwerp vermelden. Graag aanmelden op de dag van de vergadering voor 16.00 uur, maar uiterlijk vijf minuten voor aanvang van de vergadering persoonlijk bij de griffier. Indien u gebruik maakt van het spreekrecht kunt u een kopie van uw betoog bij de griffie inleveren. Uw betoog zal dan bij
het verslag van de vergadering worden gevoegd. van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
TIJDELIJK VERKEERSBESLUIT
PLAN VOOR GLADHEIDBESTRIJDING GEACTUALISEERD
Het college maakt bekend dat in het kader van de Wintermarkt op vrijdag 9 december 2011 de binnenstad voor al het verkeer wordt afgesloten, behalve voor voetgangers. Tevens wordt een parkeerverbod ingesteld op donderdag 8 december 2011, vanaf 18.00 uur tot vrijdag 9 december 2011, 22.30 uur, i.v.m. het opbouwen en afbreken van de marktkramen. Indien noodzakelijk zal parkeren aan de parallelweg Geldersedijk door tijdelijke intrekking van het bord RVV G12(a) mogelijk worden gemaakt.
De temperatuur buiten begint inmiddels aardig te dalen. Daarom is de gemeente druk bezig met de voorbereidingen voor het komende winterseizoen. Burgemeester en wethouders hebben een plan vastgesteld hoe de komende twee jaar, tot en met 2013, de gladheidbestrijding wordt geregeld. De belangrijkste aspecten van het plan zijn dat de gemeente alleen strooit wanneer het daadwerkelijk glad is en dat er verschillende maatregelen zijn genomen om de kans op een zouttekort zo klein mogelijk te maken. Gladheidbestrijding door het strooien van zout is minder goed voor het milieu. Daarom kiest de gemeente ervoor alleen te strooien op het moment dat het daadwerkelijk glad is en niet op basis van voorspellingen.
Twee scenario's voor strooien
Bezwaarschrift indienen
Zie procedure verkeersbesluit.
OMGEVINGSVERGUNNING
-
AANGEVRAAGDE VERGUNNINGEN
Lubeck 9: het oprichten van een woning (ingekomen 13 oktober 2011). Grote Gracht 71: het kappen van een boom (ingekomen 20 oktober 2011). Burchtstraat 2: het maken van een uitrit (ingekomen 21 oktober 2011).
Er zijn twee scenario's voor de bestrijding van gladheid: voor gewone gladheid (opvriezen en lichte of matige sneeuwval) en abnormale gladheid (ijzel, onderkoelde regen en zware sneeuwval). Bij gewone gladheid wordt gestrooid: - op hoofd- en doorgaande wegen - op hoofd- en doorgaande fietspaden - op uitrukroute brandweer - op slipgevaarlijke weggedeelten - bij scholen en openbare gebouwen. Bij abnormale gladheid wordt overal gestrooid. Er wordt gestart bij bovengenoemde wegen en daarna worden ook de wegen in het buitengebied gestrooid. In vergelijking met voorgaande jaren zijn de routes op kleine punten gewijzigd. Zie voor de actuele routes www.hattem.nl, onder inwoners- organisatie en bestuur-beleid en regelgeving. Ook zullen tijdens het strooiseizoen actuele meldingen op de website komen. Met buurgemeenten zijn goede afspraken gemaakt over het strooien van aansluitende routes.
Spreekrecht burgers
Indien het een reguliere aanvraag betreft kunnen belanghebbenden binnen twee weken na publicatie hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen. Wilt u weten of het een reguliere aanvraag betreft en of u belanghebbende bent dan kunt u contact opnemen met cluster Vergunningverlening en Handhaving.
Naar verwachting voldoende zout
De gemeente verwacht dat er voor de komende winterperiode voldoende zout beschikbaar is om de wegen veilig te houden. De aanvoer van zout is op verschillende manieren geregeld. In de zomerperiode is de loods van de gemeente volledig gevuld. Voor aanvulling in de winter is er een contract met een leverancier. Daarnaast beschikt de gemeente over een strategische zoutvoorraad en kan de gemeente, als laatste optie, aankloppen bij het Nationaal Zoutloket. Ondanks de voorzorgmaatregelen kan het in het geval van een lange en strenge winter toch voorkomen dat het zout op is of door transportproblemen niet binnen handbereik is. In het geval van een dreigend of daadwerkelijk tekort zullen de strooiroutes worden aangepast.
VERLEENDE VERGUNNINGEN
Markt (rond Grote Kerk), TInneplein en Grote Gracht (nabij verkentoren): het kappen van 14 bomen (VZ 25 oktober 2011).
Bezwaarschrift indienen
EXTRA SPREEKUUR
Tijdens de begrotingsraad organiseren de raadsfracties van 19.30 uur tot 20.00 uur een extra spreekuur voor belangstellenden over zaken uit de begroting.
Radio Hattem
De vergaderingen van de raad en de brede raadscommissie zijn maandagavond live te volgen via Radio Hattem. De uitzending begint om 16.00 uur en duurt tot aan het einde van de vergaderingen. Radio Hattem is te ontvangen via de kabel op 98.5 FM en via de ether op 106.1 FM. Herhaling op donderdag vanaf 10.00 uur.
Personen die door het besluit rechtstreeks in hun belang zijn getroffen, kunnen daartegen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van verzending (VZ) een bezwaarschrift indienen bij het college. Met de uitvoering van dit besluit kan meteen worden begonnen (let wel: dit is op eigen risico), ook al wordt er een bezwaarschrift ingediend. Als dit niet gewenst is kan een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Zutphen, sector Bestuursrecht, postbus 205, 7200 AE Zutphen. U dient dan aan te geven waarom het erg belangrijk is voor u dat het besluit nog niet wordt uitgevoerd. Er dient dan wel eerst een bezwaarschrift te zijn ingediend. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Over de hoogte en de wijzze van betaling kan contact worden opgenomen met de rechtbank Zutphen (0575593500) of www.rechtspraak.nl.
RIJVAARDIGHEIDSTRAINING VOOR SCOOTMOBIELGEBRUIKERS
Speciaal voor ouderen met een scootmobiel in Hattem wordt op 9 november een rijvaardigheidstraining georganiseerd. De training is een initiatief van Welzorg in samenwerking met de gemeente Hattem, VVN en Stichting Welzijn Hattem.
Naast het theoretische gedeelte wordt er ook op het mobiele scootmobielparcour geoefend en is er een Welzorg monteur aanwezig die gebruiksadviezen en onderhoudstips geeft. Ook vindt er een professionele oog- en gehoortest plaats door opticien Kieft.
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden er naar schatting ruim 600 mensen behandeld op een eerste hulp afdeling na een verkeersongeval met een scootmobiel. Deze ongevallen hebben vaak direct te maken met de rijvaardigheid van de scootmobielrijder. Welzorg zet zich sterk in om de veiligheid van scootmobielgebruikers en de omgeving verder te verbeteren.
Over Welzorg
DIGITALE AfVALKALENDER 2012
Goed voorbereid en veilig op weg
VERGADERING COMMISSIE RUIMTELIJKE KWALITEIT
De commissie ruimtelijke kwaliteit vergadert maandag 7 november om 11.00 uur in het stadhuis. De commissie adviseert het gemeentebestuur over de vraag of bouwplannen waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd voldoen aan redelijke eisen van welstand. Vanaf vrijdag 4 november is bekend welke bouwplannen de commissie behandelt. De agenda ligt ter inzage bij de balie Vergunningverlening en Handhaving. De voltallige commissie vergadert donderdag 24 november op wisselende locaties. De agenda met daarin de te behandelen plannen ligt vanaf woensdag 16 november ter inzage bij de balie Vergunningverlening en Handhaving. Geïnteresseerden zijn vrij de vergaderingen bij te wonen. Aanvragers van een omgevingsvergunning kunnen tijdens de vergadering een toelichting geven op hun bouwplan. Bij het indienen van de omgevingsvergunning moeten zij hierom verzoeken.
De gemeente en ROVA zetten zich in voor verduurzaming van de leefomgeving. Dit doen we samen met u. Bijvoorbeeld door zo goed mogelijk het huishoudelijk afval te scheiden. Daarnaast willen we bewust omgaan met grondstoffen. Papier ten behoeve van de afvalkalender is zo'n grondstof. Daarom is besloten om u de afvalkalender voor 2012 niet meer zomaar ongevraagd toe te sturen. In plaats daarvan kunt u zelf kiezen hoe u geïnformeerd wilt worden over de inzameldagen; hiervoor zijn diverse digitale mogelijkheden beschikbaar. Wilt u toch liever als vanouds de papieren afvalkalender ontvangen dan geeft u dat gewoon aan op de antwoordkaart die u in november krijgt toegestuurd.
Tijdens de rijvaardigheidstraining krijgt u uitgelegd hoe de verkeersregels met verstand en inzicht voor eigen veiligheid toegepast moeten worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u prettig rijdt op de rijbaan, maar dat het veiliger is om op het voetpad te rijden.
Welzorg maakt mensen mobiel. Elke dag worden ruim 150.000 mensen in Nederland in beweging gehouden met rolstoelen, aangepast vervoer en tal van hulpmiddelen op maat. Welzorg maakt het leven met een functiebeperking makkelijker. Van rollators tot aanpassingen aan auto's, van seniorbedden tot badliften, van orthesen tot scootmobielen.
Informatie en aanmelden
Datum: woensdag 9 november Locatie: Hof van Blom Aanmelden: 038-4255901 (optie 3)
BRUGGEN STADSLAAN EN DORPSWEG
Een aantal jaren geleden heeft er een inspectie plaatsgevonden naar de onderhoudstoestand van de bruggen binnen de gemeente Hattem.Uit deze inspectie is naar voren gekomen dat er enige schade is ontstaan aan de betonbruggen Stadslaan en Dorpsweg.
Werk in uitvoering
Salverda uit 't Harde is inmiddels gestart met het herstellen van de schades in opdracht van de gemeente. Zij denken hiervoor ongeveer 8 weken nodig te hebben. De werkzaamheden bestaan uit het op diverse plaatsen herstellen van beton en het opnieuw voegen van het bestaande metselwerk. Ook de scheurvorming in het metselwerk van de keermuren wordt aangepakt. De werkzaamheden aan de brug Dorpsweg kunnen enige overlast veroorzaken. Voor de opslag van materiaal is tevens een aantal parkeerplaatsen in de nabijheid in gebruik. Om schade aan het vorig jaar geplaatste hekwerk op de brug Stadslaan te voorkomen, heeft de aannemer ervoor gekozen dit tijdelijk te verwijderen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de maker van het hekwerk, Smederij Wessels uit Hattem. Omdat in de jaren voorafgaande aan de plaatsing van het hekwerk er ook geen hekwerk heeft gestaan zullen wij nu ook geen tijdelijk hekwerk plaatsen. Wij rekenen op uw gezond verstand niet over de randen te lopen.
Een logische stap
COLLECTE
De afgelopen jaren was de afvalkalender al online te raadplegen en van deze mogelijkheid wordt steeds meer gebruik gemaakt. Daarnaast blijkt uit de bewonersonderzoeken die ROVA elke twee jaar houdt en de reacties die bij onze klantenservice binnenkomen dat het ongevraagd versturen steeds minder van deze tijd is en er behoefte is aan meer digitalisering. Met deze stap komen we aan de wensen tegemoet. Een ander voordeel van de digitale middelen is dat deze flexibel zijn. Een wijziging kan heel snel worden doorgevoerd en aan de betreffende doelgroep worden gecommuniceerd.
Van 31 oktober tot en met 5 november wordt er huisaan-huis gecollecteerd door het Diabetes Fonds.
Toezicht werkzaamheden
Toezicht op de uitvoering wordt gehouden door de eenheid Realisatie en Beheer van de gemeente.Voor vragen en/ of opmerkingen kunt u hier terecht. De eenheid is te bereiken op het algemene telefoonnummer: (038)-443 16 16.
VERKEERSBESLUIT
Het college maakt bekend dat nabij de woning Allershoeve 9 een gehandicaptenparkeerplaats wordt opgeheven wegens vertrek van de gebruiker naar een andere gemeente.
Hoe komt u in december aan een afvalkalender?
1.
Bezwaarschrift indienen
Desbetreffend verkeersbesluit ligt ter inzage bij de balie Publiek en Service. Personen die door het besluit rechtstreeks in hun belang zijn getroffen, kunnen daartegen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na datum van deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 93, 8050 AB Hattem. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. In geval van onverwijlde spoed kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Zutphen, sector Bestuursrecht, postbus 205, 7200 AE Zutphen, bij afzonderlijk schrijven verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen. Er dient dan wel eerst een bezwaarschrift te zijn ingediend. Voor de behandeling
2.
3.
4.
Op www.rova.nl/afvalkalender voert u uw postcode en huisnummer in en de kalender verschijnt in beeld. Deze kunt u dan ook uitprinten. Als u een smartphone heeft, kunt u de mobiele website van de afvalkalender bezoeken, na het invoeren van uw postcode en huisnummer ziet u gelijk wanneer de eerstvolgende inzamelingen zijn. Er komt een gratis app voor de Iphone en Ipad. Met deze app kunt u uw inzameldagen op elk gewenst moment inzien en een reminder daarvoor instellen. De app voor de Android wordt nog ontwikkeld, deze zal later in 2012 beschikbaar komen. U krijgt in november een antwoordkaart in de bus. Door deze kaart retour te sturen krijgt u de papieren kalender als vanouds thuisgestuurd in december.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente Hattem, telefoon 038 - 443 16 16 of kom langs in het stadhuis, Markt 1. Het stadhuis is open op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur. Op woensdag is het stadhuis ook geopend van 13.30 tot 17.00 uur en op vrijdagavond is het loket Burgerzaken geopend van 18.00 uur tot 20.00 uur.