Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Kulturhus Akademie trapt af met inspiratiebijeenkomst over gastheerschap

Op vrijdag 28 oktober vond in multifunctioneel woonzorgcentrum Berkumstede in Zwolle, de aftrap plaats van de Kulturhus Akademie, een initiatief van Stimuland en de provincie Overijssel. Circa 50 aanwezigen, waaronder vertegenwoordigers van kulturhusen en gemeenteambtenaren, woonden de eerste inspiratiebijeenkomst over gastheerschap bij. Onder de sprekers Eline Ruinemans van Stichting Berkumstede in Zwolle en Cindy Borger van sterrenrestaurant De Groene Lantaarn in Zuidwolde. Door een inspirerend, persoonlijk verhaal gaven zij de aanwezigen hun visie op gastheerschap en hoe zij hier binnen hun eigen organisaties invulling aan geven. De deelnemers reageerden enthousiast. Veel mensen gaven aan deel te willen nemen aan de komende masterclasses.

Kulturhusen staan grote veranderingen te wachten. Subsidies verschuiven meer en meer naar de achtergrond waardoor er een groter beroep wordt gedaan op de ondernemerskracht van het kulturhus. Om sleutelfiguren in kulturhusorganisaties goed uit te rusten, hebben Stimuland en de provincie Overijssel de Kulturhus Akademie in het leven geroepen. De missie van de Kulturhus Akademie is kennisverspreiding en het stimuleren van ondernemersgeest door professionalisering en ondernemerskracht, kennismaking met nieuwe netwerken en door intervisie en reflectie.

Inspiratiebijeenkomst over gastheerschap
De eerste inspiratiebijeenkomst stond in het teken van gastheerschap. Eline Ruinemans, bedrijfseconomisch manager bij Stichting Berkumstede legde uit dat de aanpak van multifunctioneel woonzorgcentrum Berkumstede gebaseerd is op twee zaken: werken vanuit je hart en verbinding met de wijk. Gastvrijheid staat bij Stichting Berkumstede dan ook voor verbinding (voorkomen dat mensen in een sociaal isolement terecht komen), beleving en het bieden van veiligheid: zaken die één op één doorvertaald kunnen worden naar gastvrijheidsbeleving in kulturhusen. Over het binnenhalen en vasthouden van bezoekers uit de wijk, een uitdaging waar kulturhusen ook mee te kampen hebben, zegt Ruinemans: "Dat is een proces en heb je niet van de een op de andere dag gerealiseerd. De kunst is om de drempel laag te houden en verschillende doelgroepen goed te faciliteren en met elkaar te verbinden". De kracht van het kulturhusconcept zit hem dan ook niet in een gebouw maar in de wijze waarop ingespeeld wordt op dat wat er bij de verschillende doelgroepen speelt.

Cindy Borger, samen met Jarno Eggen eigenaar van restaurant De Groene Lantaarn in Zuidwolde, is tot twee keer toe uitgeroepen tot gastvrouw van het jaar. "Goed gastheerschap is een kwestie van doen wat je zelf leuk vindt en mensen verrassen door net even iets extra's te bieden. Persoonlijke aandacht en jezelf blijven, daar gaat het om". Tijdens de afsluitende paneldiscussie met eerdergenoemde sprekers, Marjo en Martin Krikken van kulturhus De Klaampe in Westerhaar en Karel Hogenkamp, facilitair manager bij Stichting Berkumstede, werd ingegaan op de vertaling van gastvrijheid richting kulturhusen. De discussie leverde de aanwezigen nieuwe zienswijzen op maar liet ook zien dat ieder kulturhus maatwerk is. Over de Kulturhus Akademie
De Kulturhus Akademie is een serie van vijf masterclasses geflankeerd door twee inspiratiebijeenkomsten, bedoeld om kennis van de Overijsselse kulturhusen te vergroten en verdieping te bieden op onderwerpen als ondernemen, financiën, strategie en doelgroepenbenadering. Per masterclass worden inspirerende inleiders uitgenodigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap of de culturele sector. Deze kennis wordt verbonden aan de praktijk van het kulturhus waar men die dag te gast is. Deelnemers gaan vervolgens met hun eigen vraagstukken aan de slag.

Tijdens de eerste masterclass staat het ondernemende kulturhus centraal waarbij deelnemers handvatten krijgen voor een goed ondernemersplan. De tweede masterclass zoomt in op een programmering die aansluit bij de wensen van het dorp. In de derde masterclass wordt aandacht besteed aan leefstijlanalyses van de bezoekers van kulturhusen en hoe hier op in te spelen. In de vierde masterclass wordt de link gelegd met woonservicegebieden en welke mogelijkheden dit kulturhusen biedt. In de vijfde en laatste masterclass wordt stilgestaan bij een passende exploitatie en een goede kosten/baten analyse. Tussen de derde en de vierde masterclass wordt een inspiratiebijeenkomst georganiseerd over de kansen die sociale media bieden. Bij afronding van de Kulturhus Akademie ontvangen de deelnemers een certificaat.

Inschrijven

Deelname aan de vijf masterclasses van de Kulturhus Akademie kost in totaal E 100,00. Voor de verschillende masterclasses kunnen per organisatie andere mensen afgevaardigd worden. De Kulturhus Akademie is opengesteld voor medewerkers, besturen, gemeenteambtenaren en anderszins betrokkenen bij Overijsselse kulturhusen. De inspiratiesessies zijn gratis en voor iedereen toegankelijk. Aanmelden kan via lotten@stimuland.nl of door te bellen naar (0529) 47 81 80. Meer informatie over de Kulturhus Akademie is te vinden op www.kulturhus.nl/akademie

Noot voor de redactie,