Marlies van Wijhe: 'Als je weet dat het klikt, moet je ervoor gaan’


Trend: bedrijven segmenteren op gevoel en op gunfactor.

ZWOLLE, 20111101 -- Marlies van Wijhe, algemeen directeur van Van Wijhe verf en zakenvrouw van het jaar 2010 nam gisteren in Zwolle haar exemplaar van het onlangs verschenen boek 'Verhoog je Gunfactor' in ontvangst. Ze legt hierin uit hoe Van Wijhe Verf denkt over klantsegmentatie: ‘Je kunt niet de hele wereld bedienen, dus als je weet dat het klikt met een klant, moet je ervoor gaan’. Anno 2011 wordt marketing en sales rationeel benaderd en worden commerciële plannen van bedrijven steeds verder doorgerekend en geanalyseerd. Dat het ook anders kan beschrijft Cobben in zijn boek ‘Verhoog je gunfactor’.

In het hoofdstuk over klantsegmentatie legt Marlies van Wijhe, algemeen directeur van Van Wijhe Verf en zakenvrouw van het jaar 2010, uit hoe haar bedrijf met de gunfactor omgaat: ‘Je zult moeten kiezen tussen klanten die bij jou passen en klanten die beter bij een ander passen’.

Michiel Cobben hierover: ‘Segmentatie op gevoel is voor een zakenman of vrouw de normaalste zaak van de wereld, toch zijn er nog maar weinig bedrijven die bewust segmenteren op basis van onderlinge gunfactor, terwijl de gunfactor de belangrijkste reden is dat mensen en bedrijven zaken met elkaar doen. Product, reclame en prijs zijn in elke markt van ondergeschikt belang, het is je gunfactor die bepaalt of een klant een aanbod accepteert.

‘Verhoog je Gunfactor’ door Michiel Cobben
Het boek is verschenen op donderdag 20 oktober en het eerste exemplaar is overhandigd aan voormalig premier Jan Peter Balkenende. In het boek staan niet alleen adviezen om je gunfactor te verhogen, maar bevat ook interviews met o.a. Marlies van Wijhe, Mark Rutte, Frits Goldschmeding, Roos Vonk en Marlies Dekkers over hun visie op de gunfactor.