Gemeente Nijmegen

persbericht
Datum Nummer persbericht
1 november 2011 111101R

Nijmegen faciliteert bewuste en vrije schoolkeuze

Ouders van jonge kinderen moeten zoveel mogelijk worden geholpen bij het maken van een bewuste keuze voor een Nijmeegse basisschool. Dit kan door betere voorlichting, continue aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs, en een persoonlijke benadering door scholen. Kinderen die in de buurt wonen van een school waarvoor meer aanmeldingen zijn dan dat er plek is, moeten een eerlijke kans hebben op plaatsing op deze school. Schoolbesturen worden gevraagd de centrale aanmelding minder bureaucratisch, persoonlijker en dichter bij ouders en scholen organiseren.

Dat stelt het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad voor. Aanleiding hiervoor is de evaluatie dit voorjaar van het in 2009 gestarte beleid gemengde scholen. Dit is erop gericht de vicieuze cirkel waarmee sommige basisscholen kampen te doorbreken. Deze scholen hebben verhoudingsgewijs veel leerlingen met risico op een ontwikkelingsachterstand. Hierdoor schrijven veel ouders hun kind liever in bij een school in een andere buurt. De gevolgen hiervan zijn divers: sommige scholen lopen leeg terwijl andere lange wachtlijsten hebben; stress bij ouders die hun kind voor meerdere populaire scholen hebben aangemeld en teleurstelling bij ouders die niet terecht kunnen bij hun eigen populaire wijkschool; het tegen hoge kosten bijbouwen van klaslokalen voor populaire scholen terwijl elders lokalen leegstaan.

Evaluatie
Het beleid gemengde scholen bestaat uit 4 pijlers: § Eén centraal aanmeldpunt en capaciteitsplafonds voor alle basisscholen. § Stimuleren van een bewuste schoolkeuze. § Extra investeren in minder populaire scholen § Meer gemengde wijken creëren.

Uit de dit voorjaar gehouden evaluatie kwam een aantal zaken naar voren: · De aandacht is vooral uitgegaan naar centrale aanmelding en minder naar de andere pijlers van het beleid. De wijk Wolfskuil is een voorbeeld waarbij een combinatie van gemengde woningbouw, een ouderinitiatief, een scholentocht en andere profilering van een school heeft geleid tot een school die meer een afspiegeling van de wijk is. · In andere delen van Nijmegen gaan niet meer kinderen in de eigen wijk naar school. Scholen zijn ook niet meer gemengd. · Centrale aanmelding en de twee belangrijkste voorrangsregels (broertje/zusje op dezelfde school en afstand tussen huis en school) kunnen op instemming onder de betrokkenen rekenen. Het draagvlak voor de derde voorrangsregel (verhouding kansarm/kansrijk) ligt lager. · De helft van de ondervraagde ouders geeft aan dat zij het centrale aanmeldpunt Schoolwijzer Nijmegen als beknotting voelt van de keuzevrijheid. Schoolwijzer Nijmegen wordt als onpersoonlijk en bureaucratisch ervaren.

Toekomst
Wat het college van burgemeester en wethouders betreft zijn voor het toekomstige beleid de volgende uitgangspunten leidend:

§ Vrije en bewuste keuze van ouders voor een basisschool staat voorop. § Goede kwaliteit van onderwijs is een basisvoorwaarde. § De school is een belangrijke basisvoorziening in de wijk. Ouders die dicht bij een populaire school wonen kunnen erop vertrouwen dat hun kind op deze school terecht kan. § Het is van belang dat ouders uit eigen overtuiging een bewuste keuze maken voor een school in de buurt. De eerste ervaringen met scholentochten, voorlichting en het voorbeeld van basisschool de Wieken in de Wolfskuil zijn overwegend positief. Hiermee kan nog veel meer bereikt worden. § Verantwoordelijkheid voor aanname van leerlingen, centrale aanmelding en voor kwaliteit van onderwijs ligt bij de schoolbesturen. Het aannamebeleid moet eerlijk en transparant zijn en iedere ouder een gelijke kans bieden, met heldere criteria, en de mogelijkheid voor ouders om beroep aan te tekenen. § Er moet door middel van woningbouw ingespeeld worden op de kansen die herstructurering van wijken biedt.

Het college adviseert dat de faciliterende rol van de gemeente ten aanzien van het aanmeld- en aannamebeleid wordt afgebouwd. Dit behoort tot de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen. De eerste ervaringen met centrale aanmelding zijn overwegend positief op het punt van eerlijkheid en transparantie, maar het college begrijpt dat een keuze voor een basisschool een belangrijk en emotioneel moment is voor ouders en kinderen. Het college wil daarom de schoolbesturen vragen om de aanmelding via Schoolwijzer Nijmegen persoonlijker, minder bureaucratisch, en dichter bij de scholen te organiseren. Indien de gemeenteraad hiermee instemt, wil het college ook blijven bijdragen in de kosten van extra voorlichting door scholen ten behoeve van een bewuste schoolkeuze door ouders. Hiervoor wil het college jaarlijks 50.000 euro vrijmaken.

Omdat een bewuste keuze van ouders centraal staat wil het college het beleid in de toekomst 'bewuste schoolkeuze basisonderwijs' noemen.