Universiteit Twente

UT begeleidt scholen met lessen via videoconferencing

01 november 2011

De Universiteit Twente werkt samen met zeventien middelbare scholen aan een nieuw onderwijsontwerp en ondersteunt de scholen met het aanbieden van videoconferencing lessen. Bij deze lessen volgen leerlingen op verschillende locaties tegelijkertijd dezelfde les via een videoverbinding. Het is voor het eerst dat videoconferencing voor scholen op deze schaal wordt ingezet in Nederland. Op 1 november starten acht middelbare scholen met het aanbieden van wiskunde D lessen via een videoverbinding. Deze lessenreeks start met een les van de Universiteit Twente.

De leerlingen van de zeventien deelnemende scholen volgen naast wiskunde D ook de vakken informatica en Natuur, Leven en Technologie. Deze kleine profielvakken hebben vaak te kampen met een tekort aan docenten en een tekort aan belangstelling vanuit scholieren. Via videoconferencing kunnen deze vakken toch op een goede en rendabele manier worden aangeboden.

De leerlingen krijgen zo'n 30-50 % van het betreffende vak op afstand aangeboden. Eén docent geeft les aan zo'n 25 leerlingen. De digitale schoolborden en de videoconferencing apparatuur zijn op elkaar afgestemd. Hierdoor is veel interactie mogelijk. Zo kunnen leerlingen direct vragen stellen aan de docent.

De inzet van videoconferencing vraagt om een nieuwe benadering van lesgeven, voor zowel de docent als de leerling. Docenten en schoolleiders van de betrokken scholen ontwikkelen in docentontwikkelteams samen de lessen en geven het innovatieproces vorm. Dit alles onder de begeleiding van medewerkers van ELAN, het instituut voor Lerarenopleiding, Wetenschaps- en techniekcommunicatie & Onderwijspraktijk van de Universiteit Twente. Het innovatieproject valt onder de regeling van InnovatieImpuls Onderwijs en is gesubsidieerd door het ministerie van OCW.