UT begeleidt scholen met lessen via videoconferencing
01 november 2011
De Universiteit Twente werkt samen met zeventien middelbare scholen aan
een nieuw onderwijsontwerp en ondersteunt de scholen met het aanbieden
van videoconferencing lessen. Bij deze lessen volgen leerlingen op
verschillende locaties tegelijkertijd dezelfde les via een
videoverbinding. Het is voor het eerst dat videoconferencing voor
scholen op deze schaal wordt ingezet in Nederland. Op 1 november
starten acht middelbare scholen met het aanbieden van wiskunde D lessen
via een videoverbinding. Deze lessenreeks start met een les van de
Universiteit Twente.
De leerlingen van de zeventien deelnemende scholen volgen naast
wiskunde D ook de vakken informatica en Natuur, Leven en Technologie.
Deze kleine profielvakken hebben vaak te kampen met een tekort aan
docenten en een tekort aan belangstelling vanuit scholieren. Via
videoconferencing kunnen deze vakken toch op een goede en rendabele
manier worden aangeboden.
De leerlingen krijgen zo'n 30-50 % van het betreffende vak op afstand
aangeboden. Eén docent geeft les aan zo'n 25 leerlingen. De digitale
schoolborden en de videoconferencing apparatuur zijn op elkaar
afgestemd. Hierdoor is veel interactie mogelijk. Zo kunnen leerlingen
direct vragen stellen aan de docent.
De inzet van videoconferencing vraagt om een nieuwe benadering van
lesgeven, voor zowel de docent als de leerling. Docenten en
schoolleiders van de betrokken scholen ontwikkelen in
docentontwikkelteams samen de lessen en geven het innovatieproces vorm.
Dit alles onder de begeleiding van medewerkers van ELAN, het instituut
voor Lerarenopleiding, Wetenschaps- en techniekcommunicatie &
Onderwijspraktijk van de Universiteit Twente. Het innovatieproject valt
onder de regeling van InnovatieImpuls Onderwijs en is gesubsidieerd
door het ministerie van OCW.
Universiteit Twente