Werknemers zien internettoegang op eigen werkplek niet als grondrecht
Persbericht van MarketResponse Nederland BV
Nederlandse werknemers in dienst van de overheid of het bedrijfsleven
zien toegang tot internet op hun vaste of flexibele werkplek niet als
grondrecht. Zij tonen in grote mate begrip voor eventuele inperking.
Drie op de tien werknemers heeft in de praktijk te maken met digitale
filters en blokkades, die door werkgevers zijn ingesteld op in
Nederland algemeen gebruikte en geaccepteerde websites. Dit blijkt uit
representatief onderzoek onder ruim 500 werknemers in Nederland in de
leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Paal en perk aan vrije internettoegang op werkplek
Met de groei van internet als bron voor informatie en middel voor
communicatie in zowel zakelijk en privéverband, nemen diverse
werkgevers maatregelen om oneigenlijk gebruik van het internet binnen
de eigen organisatie te voorkomen. Naast onethische websites of
amusementspagina's valt daar regelmatig ook het voor privédoeleinden
surfen over het web onder. Werkgevers proberen dit laatste te voorkomen
door bijvoorbeeld webmail, social media en nieuwsblogs te blokkeren.
Geen vrije internettoegang voor drie op de tien Nederlandse werknemers
Driekwart van de Nederlandse werknemers maakt voor het te verrichten
werk weleens gebruik van internet. Vooral hoogopgeleiden doen dit
massaal. Onder laagopgeleiden gebruikt de helft van de werknemers
internet ten behoeve van het eigen werk. Werkgevers stellen echter niet
alle mogelijkheden die internet biedt zomaar ter beschikking. Op de
vraag of de werkgever op de werkplek directe internettoegang biedt,
geven zeven van de tien werknemers aan dat ze vrij kunnen surfen over
algemeen geaccepteerde websites (onethische websites, zoals erotische
en politiek radicale pagina's of amusement zoals games en kansspelen
zijn in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten). Vooral social media
- zoals Facebook, Hyves, Twitter en Youtube - en webmail worden
geblokkeerd. Maar ook nieuws-, winkel- en vergelijkingssites blijken in
sommige organisaties niet oproepbaar.
Je weet pas wat je mist als je het kwijt bent
Op de vraag wat werknemers die op dit moment vrije internettoegang op
hun werkplek hebben ervan vinden als er een volledige of gedeeltelijke
inperking zou worden toegepast, komt per opleidingsniveau een duidelijk
verschil in houding naar voren. Ongeveer de helft van alle werknemers
met vrije internettoegang is negatief over inperking, waarbij vooral
hoogopgeleiden zich roeren. "Teken van wantrouwen", "past niet bij mijn
verantwoordelijkheid", "in privétijd doe ik ook genoeg aan werk" zijn
voorbeelden van inhoudelijke reacties. Ook "belachelijk", "vorm van
censuur", "belerend" en "ik word dan beperkt in mijn vrijheid" laten
weinig aan de verbeelding over. Motivatie, inspiratie en persoonlijke
ontwikkeling worden volgens hoogopgeleiden door vrije internettoegang
op de werkplek vergroot. Toch is er ook veel begrip voor deze
hypothetische maatregel, vooral bij lager opgeleide werknemers. Zij
kiezen over het algemeen een afhankelijke opstelling: "dat moet mijn
baas zelf weten", "prima, maar dan wordt het wel hun nadeel" en
"terecht, want je zou misbruik kunnen maken van de situatie".
Laagopgeleiden maken nauwelijks bezwaar tegen inperking
Opvallend is dat werknemers die op dit moment geen (volledige)
internettoegang op hun werkplek hebben, hiervoor vrijwel unaniem begrip
tonen. Reacties als "terecht", "hartstikke goed", "begrijpelijk", "geen
probleem mee" vormen een groot deel van het totaal aantal meningen.
Slechts een enkeling maakt bezwaar; "ik mag het niet, maar hoger
geplaatsten wel", "soms is het onpraktisch" en "het is lastig omdat ik
internet niet ter ondersteuning van mijn werk kan gebruiken". De
begrenzing van internettoegang is bij deze groep werknemers duidelijk
geaccepteerd. Zij zien het niet als grondrecht. Met de stelling 'het
blokkeren van gebruikelijke websites door de werkgever vind ik een vorm
van censuur die niet bij Nederland past' zijn werknemers met volledige
internettoegang het vaker eens dan werknemers met beperkte of geen
internettoegang.
Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek is uitgevoerd door Research- &
Consultancybureau MarketResponse onder 500 Nederlanders in loondienst
bij de overheid of binnen het bedrijfsleven in de leeftijd van 18 tot
65 jaar. Het volledige artikel is te vinden via:
http://bit.ly/vsj5gg
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Wim
Nieuwenhuijse, Algemeen Directeur via 033-3303333.
Razende Robot Reporter