Strooien voor een begaanbaar wegennet
01 november 2011
De zomer is toch echt voorbij. De temperatuur gaat weer richting het nulpunt,
en dat betekent dat de winter weer in aantocht is. Hierbij denken we meteen
aan gladde wegen, bruggen en fietspaden die kunnen leiden tot het onverwachts
slippen van auto's, bromfietsen en fietsen. Het wordt dus weer opletten
geblazen op de Nederlandse wegen. In de gemeente Hardenberg wordt in het
kader van de gladheidbestrijding op doorgaande wegen en belangrijke
fietspaden gestrooid.
De gemeente maakt werk van gladheidbestrijding omdat de gemeente
veiligheid en doorstroming van het verkeer van groot belang vindt. Er
wordt zoveel mogelijk preventief gestrooit, dus nog voordat de gladheid
intreedt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de 'natzoutmethodiek'
waarbij
het `natzoutmengsel' zich direct aan het wegdek hecht, zich beter over
het wegdek laat verspreiden en dieper in de poriën van het wegdek
dringt. Bij aanhoudende gladheid wordt met droog zout gestrooid,
oftewel curatief gestrooid.
In de winterperiode (van 1 november tot 1 april) staan de strooiploegen
van de gemeente 24 uur per dag paraat. De gemeente Hardenberg beschikt
over actuele informatie over de weerssituatie en heeft een
gladheidsysteem waarmee de situatie op de wegen in de gemeente wordt
gemeten.
Wanneer er wordt gestrooid hangt dus af van de lokale weersverwachting
en de situatie op dat moment. Alle technische strooigegevens worden in
de boordcomputers van de strooiwagens vastgelegd. Ook worden alle
meldingen van burgers verzameld en geëvalueerd. Waar mogelijk wordt
daarmee met het strooien rekening gehouden.
Hoe strooit de gemeente Hardenberg?
Wanneer de weerssituatie en de situatie op de wegen daar aanleiding toe
geeft, worden de verharde wegen en fietspaden in de 'eerste
strooiroute' preventief gestrooid. Wegen in de 'tweede strooiroute'
worden pas gestrooid als zich extreme weersomstandigheden zoals
sneeuwval of ijzel voordoen en als de eerste strooiroute onder controle
te houden is.
Eerste strooiroute
De wegen in de eerste strooiroute zijn busroutes, (hoofd) uitrukroutes
voor hulpdiensten, wegen die bestemd zijn voor doorgaand verkeer en/of
belangrijk zijn voor de bereikbaarheid van winkel-, industrie- en
marktgebieden, hoofdontsluitingswegen van woonwijken en wegen welke in
verband met hun ligging langs open water een extra gevaar op kunnen
leveren.
Op de strooikaart onderaan deze pagina zijn de wegen in de eerste
strooiroute in rood aangegeven. In de eerste strooiroute zijn ook
belangrijke fietsroutes (met name de school- en thuisroutes) tussen de
buitendorpen en het centrum van Hardenberg en Dedemsvaart en routes
voor de bereikbaarheid van een openbaar vervoersvoorziening opgenomen.
Daarnaast zijn fietsroutes die onderdeel uitmaken van een fietsnetwerk
en die belangrijk zijn als verbinding tussen de woonwijken ook
onderdeel van de eerste strooiroute. Toeristische rijwielpaden worden
niet meegenomen. Op de kaart zijn de fietspaden en kleinere binnenwegen
in de 'eerste strooiroute' in blauw aangegeven.
Tweede strooiroute
De tweede strooiroute wordt pas gestrooid als er sprake is van
aanhoudende gladheid als gevolg van vorst, ijzel of sneeuwval en alleen
als de gladheid en sneeuwval op de wegen op de eerste route onder
controle te houden is. Op de kaart zijn de wegen in de `tweede
strooiroute' in groen
aangegeven. Alle overige wegen worden per definitie niet gestrooid.
Nieuw deze winter
In Overijssel wordt dit winterseizoen een proef gedraaid waaraan
meerdere gemeenten, waaronder Hardenberg, meedoen. Het hele gebied van
deze wegbeheerders wordt bewaakt door één coördinator die
verantwoordelijk is voor de beslissing om te gaan strooien. De
Overijsselse wegbeheerders stemmen strooiroutes en strooiacties op
elkaar af, zodat weggebruikers niet van gestrooide op ongestrooide
wegen komen.
Tips
* U kunt uw eigen stoep schoonhouden, zo wordt het risico op
uitglijden verkleind.
Als weggebruiker hebt u ook een eigen verantwoordelijkheid:
* Uw auto moet in goede staat zijn.
* Uw banden (bij voorkeur winterbanden) moeten beschikken over de
juiste spanning en een goed profiel.
* De ruitenwissers van uw auto moeten goed werken.
* Er moet voldoende ruitenvloeistof aanwezig zijn.
* Maak altijd eerst de ramen van uw auto schoon en ga dan pas rijden.
* Houd rekening met langere rijtijden bij winterse omstandigheden.
Voorkom gehaast en daarmee ongelukken.
* Houd ook rekening met uw snelheid en neem gas terug om ongelukken
te voorkomen.
Bestanden:
Strooiroute_2011-2012.pdf 1.9mB
Gemeente Hardenberg