Gemeente Het Bildt
Klanttevredenheidsonderzoek: Middelseegemeenten scoren 7,8
01-11-2011 13:52
De Middelseegemeenten scoren landelijk goed als het gaat om de tevredenheid
van mensen die telefonisch contact zoeken met de gemeente en de publieksbalie
bezoeken.
In een nationaal klanttevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO,
scoren de Middelseegemeenten een 7,8.
Menselijke kant van dienstverlening maakt het verschil
De `menselijke aspecten' zoals vriendelijkheid, de deskundigheid en de
uiterlijke verzorging van de medewerkers aan de balie en telefoon bij
de publieksdiensten van de Middelseegemeenten krijgen de hoogste
waardering. Wachttijden van nog geen vijf minuten worden zeer
gewaardeerd door onze inwoners.
Een lagere waardering wordt gegeven voor de privacy bij de balie, de
openingstijden en de bewegwijzering. "Het gevoel van tevredenheid
overheerst, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de dingen die
minder goed gaan. De komende tijd zullen we met de punten waarop we
minder goed scoren mee aan de slag om een nog betere dienstverlening
richting onze klanten te realiseren." aldus programmamanager Ruud
Goeman.
De Middelseegemeenten nemen dit jaar voor het eerst gezamenlijk deel,
samen met 80 andere gemeenten, aan Benchmarking Publiekszaken. De
Benchmark maakt jaarlijks de prestaties van gemeenten op het gebied van
publieke dienstverlening zichtbaar door deze met elkaar te vergelijken.
Op deze wijze wordt duidelijk hoe onze publieksfunctie presteert en hoe
anderen dat doen. De resultaten van die vergelijking bieden handvaten
om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.
De landelijke waardering voor de publieke dienstverlening van gemeenten
is hoog. Het totaaloordeel over de dienstverlening aan de gemeentelijke
publieksbalie wordt beoordeeld met een 7,8. De telefonische
dienstverlening wordt met een 7,5 beoordeeld. Het rapportcijfer voor de
online afhandeling van aanvragen is een 6,9. De Middelseegemeenten
werken op dit moment aan een nieuwe website. Begin 2012 wordt de geheel
vernieuwde website gelanceerd die voldoet aan alle landelijke eisen.
Het klanttevredenheidsonderzoek is in opdracht van Benchmarking
Publiekszaken uitgevoerd door TNS NIPO.
---