Gemeente Het Bildt


Klanttevredenheidsonderzoek: Middelseegemeenten scoren 7,8


01-11-2011 13:52

De Middelseegemeenten scoren landelijk goed als het gaat om de tevredenheid van mensen die telefonisch contact zoeken met de gemeente en de publieksbalie bezoeken.

In een nationaal klanttevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, scoren de Middelseegemeenten een 7,8.

Menselijke kant van dienstverlening maakt het verschil De `menselijke aspecten' zoals vriendelijkheid, de deskundigheid en de uiterlijke verzorging van de medewerkers aan de balie en telefoon bij de publieksdiensten van de Middelseegemeenten krijgen de hoogste waardering. Wachttijden van nog geen vijf minuten worden zeer gewaardeerd door onze inwoners.

Een lagere waardering wordt gegeven voor de privacy bij de balie, de openingstijden en de bewegwijzering. "Het gevoel van tevredenheid overheerst, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de dingen die minder goed gaan. De komende tijd zullen we met de punten waarop we minder goed scoren mee aan de slag om een nog betere dienstverlening richting onze klanten te realiseren." aldus programmamanager Ruud Goeman.

De Middelseegemeenten nemen dit jaar voor het eerst gezamenlijk deel, samen met 80 andere gemeenten, aan Benchmarking Publiekszaken. De Benchmark maakt jaarlijks de prestaties van gemeenten op het gebied van publieke dienstverlening zichtbaar door deze met elkaar te vergelijken. Op deze wijze wordt duidelijk hoe onze publieksfunctie presteert en hoe anderen dat doen. De resultaten van die vergelijking bieden handvaten om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.

De landelijke waardering voor de publieke dienstverlening van gemeenten is hoog. Het totaaloordeel over de dienstverlening aan de gemeentelijke publieksbalie wordt beoordeeld met een 7,8. De telefonische dienstverlening wordt met een 7,5 beoordeeld. Het rapportcijfer voor de online afhandeling van aanvragen is een 6,9. De Middelseegemeenten werken op dit moment aan een nieuwe website. Begin 2012 wordt de geheel vernieuwde website gelanceerd die voldoet aan alle landelijke eisen.

Het klanttevredenheidsonderzoek is in opdracht van Benchmarking Publiekszaken uitgevoerd door TNS NIPO.

---