Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Keuze NWO met oogkleppen op leidt tot verkwisting belastinggeld
Onlangs heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu de concept onderzoeksresultaten voor de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) bekend gemaakt. Een kritische kijk op de verkeerscijfers toont aan dat er met een te beperkte blik naar de problematiek en de doelstellingen van beide tunnelalternatieven wordt gekeken om een goede keuze te kunnen maken, zo blijkt uit een rapport dat Actiecomité Blankenburgtunnel Nee en Milieufederatie Zuid-Holland vandaag publiceerden.
Binnenkort neemt de minister van Infrastructuur en Milieu een beslissing over de NWO. Wordt het een Blankenburgtracé- of een Oranjetracé? Dát een nieuwe verbinding tussen A15 en A20 verkeerskundig voordelen oplevert, daar zijn de meeste mensen het over eens. Alleen over de keuze tussen de twee verbindingen lopen de meningen sterk uiteen. Het is dus van belang om een degelijke afweging te maken voordat tot een dergelijke grote investering wordt overgegaan. Een investering waar we tot in de verre toekomst geen spijt van willen hebben én waarin elke euro zijn geld waard moet zijn. En juist op dat punt lijkt het mis te gaan, omdat de beslissing met oogkleppen op in hoog tempo moet worden genomen.
Op een aantal punten schiet de huidige verkeerskundige analyse van het ministerie tekort. Zo wordt er te sterk gefocust op de ring van Rotterdam in plaats van het probleem in relatie tot de gehele metropoolregio te bekijken. Daarnaast worden de gegevens die nu bekend zijn onvoldoende getoetst aan de in het Rijksbeleid vastgestelde criteria met betrekking tot bereikbaarheid in de vorm van reistijd. Een keuze maken voor het beste alternatief is dus daardoor eigenlijk nog niet mogelijk. Bovendien blijkt dat er nog zeer veel onduidelijkheid over de kosten bestaat. Daardoor is niet uit te sluiten dat van de nu voorliggende varianten de baten niet op zullen wegen tegen de kosten. Miljarden euro's dreigen daardoor tevergeefs te worden uitgeven. De zuidelijke Randstad blijft dan nog steeds op slot zitten.
----------